Már-már öngyilkosnak látszó akciót hirdetett a napokban a Tesco a törzsvásárlóinak: a klubkártya használata melletti vásárlásoknál 2500 forintonként adnak matricákat, amiket be kell ragasztani egy füzetbe. Tíz matrica után 10 százalék kedvezmény jár a következő vásárlásból, húsz után pedig 20 százalék, maximum 100 ezer forintos vásárlási összegig. Az egyhónapos akcióban a matricagyűjtés szeptember 5-éig tart, a beváltásra szeptember 8-áig van lehetőség. Megpróbáltunk utánajárni, hogy az áruházlánc a forgalmát próbálja mindenáron felturbózni, vagy más kereskedelmi fogásról van szó.
Így jöhet össze a maximum
Ha egy család a havi nagybevásárlásait az áruházláncban intézi, akkor nem nehéz összehozni az 50 ezer forintos cechet és vele a 20 százalékos kedvezményt. És aztán (ha van tartalék a családi kasszában) érdemes lehet a legközelebbi vásárlást előrébb hozni, és megcélozni a százezer forintot. Ekkor a pénztárnál a clubcardosnak végül csak 80 ezer forintot kell fizetnie, hiszen azonnal érvényesíthető a füzetbe ragasztott matricákkal a kedvezmény.
És szinte bármit rakhatunk a bevásárlókocsiba a maximális 20 ezer forintos kedvezmény eléréséhez, kivéve alkoholos italokat, Tesco-utalványokat és ajándékkártyákat, betétdíjas termékeket, mobilfeltöltő kártyákat és anyatej-helyettesítő tápszereket, mert ezek nem vesznek részt az akcióban.
Ha a vásárló ki szeretné használni a kedvezményét, oda kell adnia gyűjtőfüzetét a pénztárosnak fizetéskor. Amikor elhasználja a gyűjtőfüzetét, nem adnak további matricát, viszont erre a vásárlásra is felírják a klubkártyapontokat, kétszáz forintonként egyet. (Egy pont egy forintnak felel meg, amikor levásárolhatóvá válik.)
Harmadával nő a forgalom vagy lenullázódik a profit?
Tavaly 623 milliárd forintos forgalma volt az áruházláncnak, így az akció az általunk feltételezett esetben (azaz ha minden klubkártyás igénybe veszi egyszer a maximális kedvezményt) 32 százalékkal is emelhetné az árbevételt. Persze a mérték lehet ennél jóval szerényebb is. A kimaxolt kedvezmény egyben azt is jelentené, hogy a tavalyi árbevételhez képest 6,53 százalék úszna el. Az adózás előtti eredményüket pedig, ami tavaly alig volt több, mint 18 milliárd forint, akár le is nullázhatná. Ez persze nyilván nem történik meg, hiszen valószínűtlen, hogy mind a kétmillió törzsvásárló, vagy akár csak minden második a maximumra hajtana.
Nem tudni, a kétmillió törzsvásárlóból hány aktív, közülük hányat mozgat meg az akció, mekkora az átlagos kosárérték, mennyiért vásárolnak átlagosan a klubkártyások, hajlandóak-e az akció miatt többet költeni vagy sem. Ha összességében az akció folytán várható pluszbevétel, az nyilván kompenzál, de a 20 százalék kedvezmény akkor is nagy lyukat üthet a Tesco eredményén. Bár ha azt nézzük, hogy
Egy kereskedelmi szakértő szerint a számok ismerete nélkül legfeljebb jósolni lehet, de megmondani, hogy milyen mérlege lesz egy ilyen akciónak, azt nem. Azért persze megjegyezte:
nyugodjunk meg, a Tesco biztosan számolt, hogy összességében ne járjon rosszul.
Az áruházlánctól megkérdeztük, milyen részvétellel, mekkora pluszbevétellel, illetve bevételkieséssel kalkuláltak az akcióban, de elzárkóztak a választól, mondván, ezek bizalmas információk. Azt is hiába firtattuk, miért pont most hirdették meg és miért ilyen méretes akciót: esetleg bezuhant a forgalmuk, vagy nem vásárolnak eleget a klubkártyások?
Szokatlan a 10-20 százalékos általános kedvezmény?
Megkérdeztünk több áruházláncot, gyakori-e a hasonló akció. A Lidl annyit írt, hogy jelenleg nincs áruházaikban ilyen akció, az elmúlt három évben fix összegű kedvezményeik voltak. Legutóbb, az áruház 5000. napi nyitvatartása alkalmából minden, legalább 5000 forint értékben vásárló 500 forint értékű kupont kapott. A kupont legalább 500 forint értékű vásárláskor válthatják be 2018. augusztus végéig.
A Spar azt írta, hogy (a tescós clubcardhoz hasonlóan) pénztáraiknál a SuperShop kártya használatával lehet kedvezményhez jutni, ugyanúgy 200 forintonként 1 pontot írnak fel. Szórólapban szerepelnek a kártyaképpel ellátott termékek, amelyek a kártyabirtokosoknak az akciós árnál is kedvezőbb árat biztosítanak. Illetve bizonyos termékkör kedvezményes megvásárlásához a brit lánchoz hasonlóan náluk is lehet hűségpontokat gyűjteni. A SuperShop kártyabirtokosoknak is szerveznek bizonyos időközönként azonnali, X százalék kedvezménnyel járó promóciót, de annak feltételei változók és jelenleg nem fut ilyen – tudtuk meg. De hogy az X mennyi konkrétan, jelenthet-e 10 vagy akár 20 százalékos azonnali kedvezményt, arra nem kaptunk választ.
Az Aldinál a diszkontfilozófiára hivatkozva nincs pontgyűjtő-, illetve hűségkártya. Kuponos akciókat csak időszakonként szerveznek. Legutóbb karácsonykor volt ilyen, amikor 5000 forint feletti vásárláskor egy 500 forintos kupont kaptak a vevők, amit a 2017-es év végéig a következő vásárlás alkalmával tudtak beváltani. Az Aldi teljes vásárlásra nem ad kedvezményt, egy vásárláson belül meghatározott termékekre lehetnek százalékos engedmények, ahogy ez a Tescóban is bevett gyakorlat.
Az Auchannál éppen rozsdamentes acélból készült edényhez van pontgyűjtő akció és náluk is van törzsvásárlói program, a bizalomkártyán lehet pontokat gyűjteni. A számítás azonban kicsit más, mint a Tescónál vagy a Sparnál. A francia láncnál 1 és 399 forint között 2, 400 és 599 forint között 4, 600 és 799 forint között 6, 800 és 999 forint között 8 pont jár, míg 1000 forint felett minden elköltött 1000 forint után 10 pont gyűjthető. Benzinkútjaikon minden egész liter üzemanyag után 2 pont jár. Beváltáskor 10 pont ér 5 forintot.
A Tescóban korábban nem volt még a mostanival megegyező matricagyűjtési akció. Viszont 1000 forintos kuponokat már többször is adtak a vásárlások értéke alapján, amelyeket 10 000 forint értékű újabb vásárlás esetén lehetett felhasználni. Vagyis nem szokványos, hogy általános 20 százalékos (akár 20 ezer forintos) kedvezményt adjanak az üzletláncok a vásárlásból.
Kiemelt kép: Krizsán Csaba / MTI