A Fraunhofer IAO (Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation) stuttgarti kutatóintézet tanulmányában a hajtáslánc- és motorgyártó ágazatban Németországban jelenleg meglévő 210 ezerből 2030-ig 75 ezer munkahely megszűnését vetíti előre, amennyiben az elektromos autók részesedése 40 százalékosra bővül az újautó-értékesítésen belül. A kutatás szerint ha pedig a részarány 90 százalékra emelkedik, akkor viszont már a munkahelyeknek a fele válna feleslegessé.
Az elektromos autók hajtáslánca alig kétszáz részegységből áll, szemben a jelenlegi technológiához szükséges mintegy ezerkétszáz részegységgel. Az elektromos autók terjedése azonban nemcsak a hajtáslánc-gyártó ágazatot, hanem más fémipari és gépipari ágazatokat is hátrányosan érintene a foglalkoztatás alakulása szempontjából. A német autóipar egyébként az elmúlt években átlagosan 840 ezer alkalmazottat foglalkoztatott.
Nincs ok pánikra?
A tanulmány megállapításai azonban Jörg Hofmann az IG Metall szakszervezet főtitkára szerint „nem adnak okot pánikra”, hiszen időben jelzik az ágazat előtt álló kihívásokat.
A politikának célzott intézkedésekkel kell létrehoznia a strukturális átalakulás keretfeltételeit, az autóiparnak pedig tömeges átképzési programmal kell gondoskodnia arról, hogy alkalmazottai ne essenek a strukturális átalakulás áldozatául,
fogalmazott.
A Bosch autóipari beszállító cég üzemi tanácsának elnöke, Hartwig Geisel rámutatott, hogy
Példaként a hamburgi és bambergi üzemeket hozta fel, ahol a 13 ezer alkalmazott szinte kizárólag belsőégésű motorok alkatrészeinek előállításával foglalkozik. A térség ipari bázisának megóvása érdekében feltétlenül új technológiákat kell betelepíteni, figyelmeztetett.
ez Oliver Riedel véleménye, aki a Fraunhofer IAO kutatásvezetője. Az IG Metall szakszervezetnek ezért feltett szándéka foglalkoztatási tervet készíteni minden egyes autóipari vállalat számára.
Az elektromobilitás kulcsfontosságú eleme az akkumulátor, amelynek gyártását jelenleg szinte kizárólag dél-koreai és kínai vállalatok végzik. Bernd Osterloh, a Volkswagen üzemi tanácsának elnöke szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a következő akkumulátorgeneráció már feltétlenül Európában készüljön. A lítium-ion akkumulátor technológiába invesztálni ezért szerinte elhibázott lépés lenne.
Kiemelt kép: MTI / Nyikos Péter