Gazdaság

Eldőlt: megszűnik az e-autók ingyenes töltése, de még így is megéri tölteni

e-autó - Elmű-Émász (elektromos autó, e-autó, töltőpont, émász,)
e-autó - Elmű-Émász (elektromos autó, e-autó, töltőpont, émász,)

A Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete – írta a Világgazdaság.

Nagy szükség van erre, mert jelenleg sok szabály vonatkozik a területre, számos kiskapuval. Főszabály szerint, amíg nincs árszabályozás, a kereskedők nem kérhetnek pénzt a töltésért. Ugyanakkor sok helyen becsomagolják az áram árát a parkolási díjba. Kiskapu az is, amikor az otthoni töltés árát az egyetemes szolgáltatási tarifával fizetteti meg a szolgáltató. Ezek egyelőre megengedhetők, de később nem lesz rájuk mód, írták.

Forradalmi változások előtt áll a magyar autópiac
Óriási változások előtt áll a hazai közlekedés az e-autók elterjedésével. A kormány kiemelten támogatja a területet, de az nem igaz, hogy az olcsó paksi áram fogja hajtani az autóinkat, buszainkat.

Az új törvény az uniós elvek alapján készül. Azaz legyen összehasonlítható az idő-, illetve a mennyiségalapú töltés elszámolása. Az elv nem tér ki arra, hogy az e-autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni, ezt a tagállamokra bízza.

Az NGM-ben készülő törvény életbeléptetésével Magyarország az uniós direktíváknak tesz eleget. Definiálja például a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket, írta a lap.

Mennyibe fog kerülni a töltés?

Az ingyenes töltés egy átmeneti szabályozás eredménye, ez biztosan megszűnik. Többek között törvényi árszabályozás, keretrendszer szükséges ahhoz, hogy terjedjen az e-autózás, hogy megérje töltőállomásokat telepíteni a cégeknek, önkormányzatoknak. A tarifákon már dolgoznak az NGM-ben, de vélhetően nem lesz jövedéki adótartalma az áramnak, mint üzemanyagnak. Meg nem erősített információink szerint, kilowattóránként 45 forint lehet a tarifa, amellyel maximum 1000 forintos költsége lenne egy töltésnek (20 kW-os akkumulátorra vetítve ezzel nagyjából 100-150 kilométert lehetne megtenni). Töltőállomásból nagyjából 7000 kellene az országos lefedettséghez, ez egyébként uniós ajánlás is 2020-ra, jelenleg hetvenvalahány van az országban. Az állam támogatást ad(na) az önkormányzatoknak a töltőtelepítésre, ám eddig alig éltek vele az önkormányzatok. Remélhetőleg a törvény felgyorsítja a töltőtelepítéseket, mind a piaci szférában, mind az önkormányzatoknál. Illetve az otthoni töltés elszámolása is kedvezőbb lehet az eddiginél.

Kiemelt kép:  MTI / Vajda János

Ajánlott videó

Olvasói sztorik