Új elemmel bővül a botrányokba keveredett Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) körüli, már eddig is színes történet.
A Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium felügyelete alatt álló állami cég két hete bepöccent egy cikkünkre, melyben arról számoltunk be, hogy az MNKH a törvényi határidőt be nem tartva hozta nyilvánosságra beszámolóját, és két pénzügyi manőverrel kendőzte el egyre duzzadó veszteségét.
Igyekeztünk tisztába tenni a történetet, rámutatva, nem mond igazat a cég, amikor azt állítja, hogy
a sajtóban megjelenő álhírekkel szemben a Magyar Nemzeti Kereskedőház sosem termelt veszteséget.
Azt azonban nem fedte fel a Ducsai-Oláh Zsanett vezérigazgató által irányított MNKH, hogy az általunk is furcsállt két húzás pontosan mennyivel is szépítette a mérleget. Eddig. Most erre a kulcsmomentumra is fény derült.
A minisztérium odaad milliárdokat, hogy visszakaphassa a kölcsönt. Hogy mi van?
Ehhez az kellett, hogy közérdekű adatigényléssel forduljon Szél Bernadett, az LMP társelnöke az állami céghez és a felügyelő minisztériumhoz. A cégtől kapott válaszok alátámasztják sejtésünket, vagyis hogy valóban óriási segítséget kap az MNKH a tavaly a minisztériummal kötött közszolgáltatási szerződés és az érte kapott apanázs révén.
A 2016 márciusától hatályos közszolgáltatási szerződés alapján tavaly 2,75 milliárd forintra volt jogosult a cég. A minisztérium teljesítésigazolást állított ki minden hónap után, és ki is fizette a pénzt.
Ezen fölül az Orbán Viktor jó barátjaként elkönyvelt Mészáros Lőrinc egy faktorcége is becslésünk szerint 2 milliárd forint körüli összeggel segíthette a vállalatot. (A Mészáros-cég egy Orbán rokonaihoz köthető vállalkozás adósságát rendezte az MNKH felé.)
Az MNKH idén még nagyobb segítséget kap a külügyminisztériumtól, ugyanis nemcsak a közszolgáltatási szerződés révén, hanem egy támogatási szerződés után is kap pénzt a tárcától. A Szél Bernadettnek adott válaszból kiderül:
Az MNKH Zrt. 2017-ben mindösszesen 814.474.237,- Ft + áfa összegű szolgáltatási díjra jogosult közszolgáltatási szerződés alapján, míg 2.742.327.956,- Ft támogatásra jogosult a támogatási szerződés alapján.
Vagyis kicsivel több mint 3,5 milliárdos díjat zsebel be a cég az őt felügyelő tárcától ezen két jogcímen – attól a minisztériumtól, melynek amúgy pont idén év végéig köteles az MNKH visszafizetni egy három éve kapott 5 milliárd forintos kölcsönt.
Külön pikánssá teszi az ügyet, hogy az MNKH-nál meglehetősen jól lehet keresni. A legutóbbi, tavalyra vonatkozó adat alapján 96-an dolgoztak a vállalatnál, fejenként átlagosan havi bruttó 754 ezer forintot kaptak a munkatársak, ez nettóban havi félmillió.
Nemcsak él az ember, hanem lélegzik, eszik, iszik is
Az sem kevésbé érdekes, milyen feladatokkal indokolják a közszolgáltatási szerződés keretében kapott summát. Egy 25 pontból álló feladatlistát prezentált az MNKH, de rengeteg az átfedés. Akár egy téma is lehetne, mégis külön pontokban tüntetik fel, hogy
- az MNKH részt vesz a külgazdasági stratégia és a külgazdaság-politikai koncepció végrehajtásában,
- meg a kidolgozásában is
- segíti a minisztert ebbéli tevékenysége ellátásában
- a miniszter egyetértésével kapcsolatot tart fenn más kormányzati szervekkel
- előkészíti és lebonyolítja a miniszter által rátestált tárgyalásokat
- gondoskodik szakmai programok végrehajtásáról
- és egyébként a miniszter által rárótt egyéb feladatokat is végrehajtja.
De tán jobb, ha a saját szemükkel látják a hosszú listát. Szó szerint idézzük a cég vonatkozó tájékoztatását:
Az MNKH Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. a 2016. évben az alábbi feladatokat látta el a Külgazdasági és Külügyminisztériummal kötött közszolgáltatási szerződés alapján:
a. javaslatot tesz a kereskedelem-fejlesztés közép- és hosszú távú céljainak kialakítására, a célok elérését biztosító gazdasági, szabályozási, intézményi és egyéb feltételrendszer kialakításának lehetséges irányaira;
b. részt vesz a külgazdaság politikai koncepció és a külgazdasági stratégia végrehajtásában;
c. segíti a külgazdasági és külügyminisztert (a továbbiakban: miniszter) e tevékenysége ellátásában;
d. közreműködik a kereskedelem-fejlesztési szakmai anyagok összeállításában;
e. közreműködik az üzleti delegációk szakmai programjainak megvalósításában;
f. részt vesz a kereskedelem-fejlesztési elképzelések, programok, koncepciók kidolgozásában, azok megvalósításában a partner országokban a magyar vállalkozások részére piacra lépési tárgyalási, bemutatási célból igénybe vehető infrastruktúra biztosításán keresztül;
g. a miniszter egyetértésével kapcsolatot tart fenn, illetve együttműködik a kereskedelem-fejlesztésben érintett kormányzati szervekkel;
h. szakmai háttéranyagok kidolgozásával közreműködik a kereskedelem-fejlesztési szakmai kommunikáció szervezésében;
i. segíti a két- és többoldalú nemzetközi gazdasági kapcsolatok fejlesztését;
j. előkészíti és lebonyolítja a miniszter által a hatáskörébe utalt kereskedelem-fejlesztési tárgyalásokat, koordinálja a vállalt kötelezettségek végrehajtását;
k. részt vesz a külgazdasági támogatási rendszerre vonatkozó javaslatok kidolgozásában;
l. feladatkörét érintően együttműködik hazai és határon túli civil szervezetekkel, érdekképviseleti és egyéb szervezetekkel, illetve testületekkel;
m. végrehajtja a miniszter által meghatározott egyéb feladatokat;
n. felkutatja az exportlehetőségeket, üzleti partnereket közvetít és üzletember-találkozókat szervez a magyar vállalkozások számára;
o. információkat gyűjt és továbbít kis- és középvállalkozók számára export és tőkekihelyezési tevékenységükkel elérhető uniós és hazai támogatási, pályázati lehetőségekről;
p. tanácsokat nyújt külkereskedelem-technikai, vámügyi, jogi, adózási, valamint az állami támogatási rendszerekkel kapcsolatos kérdésekben;
q. gondoskodik a kereskedelem-fejlesztési szakmai programok megvalósításáról;
r. tájékoztatást nyújt a tőkekihelyezéssel kapcsolatos információkról, jogszabályokról, illetve a befektetési és privatizációs lehetőségekről, valamint figyeli a külföldi tendereket;
s. szakmai illetve komplex fejlesztési konstrukciókat dolgoz ki a külpiaci infrastruktúra-fejlesztési projektekben a magyar vállalkozások részvételének támogatására;
t. együttműködik az exportösztönzési tevékenységet folytató szakmai partnerekkel, közös exportstratégiát alakít ki és közös eseményeket szervez;
u. a közép-európai régiót kivéve, kiválasztja és felkészíti a külföldi partnerirodákat, gondoskodik azok üzemeltetéséről, felügyeli azok működését;
v. a külföldi partnerirodákon keresztül a partner ország területén magyar vállalkozások részére célzott partnerközvetítési tevékenységet végez, elősegíti a magyar és külföldi üzleti partnerek találkozóit;
w. a külföldi partnerirodákon keresztül a partner országban kapcsolatrendszer épít ki és tart fenn a partner országban működő kereskedelem-fejlesztési szakmai szervezetekkel;
x. együttműködik a külföldi partnerirodákon keresztül a partnerországban működő magyar gazdasági, társadalmi, diplomáciai szervezetekkel;
y. ország-specifikus komplex kereskedelem-fejlesztési exportstratégiára vonatkozó javaslatot dolgoz ki.