A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) két külön eljárásban megállapította, hogy mind a Celsus Természetgyógyászati Kft. és a „kényszertörlés alatt” álló Integcom 2014 Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., mind a Netamin Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. megtévesztő tájékoztatást nyújtott ördögnyelv kivonatot is tartalmazó egyes étrend-kiegészítőiről.
E cégek többek között olyan súlycsökkentésre és gyógyhatásokra vonatkozó állításokat tettek, amelyek nem feleltek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek. Független vizsgálat megállapította, hogy a glükomannán testsúlycsökkentő hatására vonatkozó állítás jogszerűen csak csökkentett energiatartalmú étrendi ajánlással együtt várható el.
Tisztességtelenek voltak
A GVH egyik döntése szerint a Celsus és az Integcom tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert 2014 áprilisától novemberéig az Ördögnyelv kivonat zöldteával étrend-kiegészítő terméket
- a fogyás ütemére vonatkozó, étvágycsökkentő, emésztést könnyítő, és a túlsúly kedvezőtlen hatásait csökkentő megtévesztő reklámállításokkal népszerűsítette;
- az „eredeti” jelző használatával reklámjaiban piacelsőségi állítást fogalmazott meg, aminek a valóságtartalmát nem igazolta;
- gyógyhatásra utaló állításokkal népszerűsítette termékét az élelmiszerekre vonatkozó ágazati előírások ellenére.
A Celsus és az Integcom rovására írható az is, hogy több lapkiadó társasággal szerződve (a Csosch Lapszerkesztő és Rejtvénykészítő Bt.-vel, a MédiaCity Magyarország Kiadó, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel, valamint a CommOnline Kommunikációs Zrt.-vel) tett közzé reklámokat szerkesztői tartalomnak álcázva is.
A GVH másik döntése szerint a Netamin szintén tisztességtelen magatartást tanúsított, mert 2014 májusa és novembere között a Netamin Ördögnyelv kivonat EXTRA étrend-kiegészítőt
- nem engedélyezett egészségre ható állításokkal reklámozta;
- megalapozatlan piacelsőségi állításokkal népszerűsítette, versenytársaival szemben szívbarátnak, vérnyomást növelő adalékot nem tartalmazónak minősítve e terméket, az EXTRA elnevezést pedig a kiemelkedő hatóanyag-tartalom megjelölésére használva.
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint
- gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek;
- egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.
A GVH a jogsértésekért összesen 14.100.000 forint bírságot szabott ki. Ha bővebben is kíváncsi, mit ígért a két cég, és mi volt a gond ezzel, kattintson!
A GVH 2015. október 20-án „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű figyelemfelhívó kampányt indított. A GVH a fogyasztószerekkel kapcsolatos tudnivalókat a Fogyasztószerek – Így válasszuk ki a megfelelő „csodaszert”! című tájékoztatójában összegezte.