Egy kínai állami vállalat hétfőn bemutatta első repülőgépét, amit azért készítettek el, hogy felvegyék a versenyt a piacon meglévő nagy utasszállítókkal – tudósít az AP hírügynökség. Kína az egyik legnagyobb felvevőpiaca a nagy gépeknek, de eddig az ottani légitársaságoknak is az Airbusra és a Boeingre kellett támaszkodniuk. Dollármilliárdokat költöttek a saját géptípus kifejlesztésére, hogy változtassanak ezen a helyzeten.
A C919 típusú gép bemutatása része azoknak az erőfeszítéseknek, melyeket a Kínai Kommunista Párt tesz azért, hogy az olcsó termelőkapacitásról ismert országról egyre inkább az innováció jusson mindenki eszébe. A repülőgépre – mely akár 168 utas szállítására alkalmas – már 517 megrendelés érkezett, főleg persze kínai társaságoktól, de az ír-amerikai GE Capital Aviation Services is érdeklődik, amely a legnagyobb, repülőgép-lízinggel foglalkozó társaság.
Egy másik kínai állami cég már elkészült egy kisebb, regionális közlekedésre alkalmas gép, az ARJ-21 kifejlesztésével, amellyel a piacot uraló brazil Embraer és a kanadai Bombardier babérjaira törnek.
Ugyanakkor a C919 legfontosabb alkatrészeit is nyugati, vagy nyugati érdekeltségű kínai cégek szállítják. A Boeing előrejelzései is azt mutatják, hogy jelentős igény lehet az új gépre: a következő két évtizedben csaknem hatezer gépet tud felvenni a kínai piac. A nagy légitársaságok ráadásul állami tulajdonban vannak, így nagyobb eséllyel pártolhatják a hazai fejlesztésű repülőt.
A C919 fejlesztése 2008-ban kezdődött, 2019-ben állhat rendszeres szolgálatba.