A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek minősítette a VARGHA GYÓGYMÓD-METODIKA Egészségügyi Szolgáltató és Gyógyhatású termékeket Forgalmazó Kft. (VARGHA GYÓGYMÓD-METODIKA) „Vargha Metodika” elnevezésű kezeléseinek népszerűsítését, mert a cég valótlanul tett közzé gyógyhatásra, valamint egészségre vonatkozó állításokat és egyéb hatásállításokat több televíziós műsorban és különböző hirdetésekben. A jogsértés elkövetéséért 12 086 800 forintot, a kiszabható maximális bírságot rótta ki a GVH.
Nem tudták tudományosan bizonyítani a gyógyhatást
A VARGHA GYÓGYMÓD-METODIKA 2013 januárjától 2014 júliusáig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert a televíziós műsorokban, a sajtóhirdetésekben, a szórólapokon és a saját honlapján közzétett tájékoztatásai és hirdetései több szempontból is jogsértők voltak. A GVH megállapította, hogy a joggyakorlat által elvárt tudományos bizonyítottság hiányában a VARGHA GYÓGYMÓD-METODIKA megalapozatlanul népszerűsítette a „Vargha Metodika” kezelést:
– gyógyító tulajdonságokkal (különböző betegségek megelőzésére, kezelésére és gyógyítására vonatkozó hatásokkal),
– egészségre vonatkozó állításokkal (pl. öngyógyítás, öntisztítás, a sejtek anyagcseréje és más életfolyamatok optimalizálása, fáradékonyság, frontérzékenység kezelése, általános prevenció és felerősítés).
A versenyfelügyeleti eljárás tárgya a VARGHA GYÓGYMÓD-METODIKA által közzétett, számtalan és sokféle gyógyhatás állítására épülő kommunikációs gyakorlat volt, azzal a központi üzenettel, hogy a módszertan egy széles hatáskörű gyógyító megoldás.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.
A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogy:
· a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék,
· a jogsértő kereskedelmi gyakorlat sérülékeny fogyasztókat célzott meg, akik súlyos betegségük, illetve a „hagyományos” kezelések, gyógymódok esetleges eredménytelensége miatt különösen érzékenyen reagálnak a betegségük kezelését ígérő kereskedelmi kommunikációra,
· a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, így jelentős image-hatás kifejtésére volt alkalmas.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a VARGHA GYÓGYMÓD-METODIKA
· pénzvisszatérítési garanciát alkalmazott,
· kifejezte együttműködési szándékát, kötelezettségvállalási nyilatkozatot nyújtott be, és ténylegesen, igazoltan módosította is a kereskedelmi gyakorlatát.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a vállalkozásokat nem mentesítik a versenyjogi felelősségük alól a fogyasztóiktól származó idézetek megjelenítése a reklámjaikban, mert az így elhelyezett állítások is az adott vállalkozás közléseinek minősülnek.