A közúti közlekedési szolgáltatói szakmacsoportot leginkább feszítő kérdések – az útdíjrendszerhez, a piacvédelemhez és az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerhez (EKAER) kapcsolódó problémák – minél hatékonyabb megoldása érdekében, egyben szakmai álláspontjának kifejtése céljából a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 2014. december 18-án sajtótájékoztatót tartott.
A HU-GO még nincs kész!
Az MKFE szakmai álláspontja szerint az útdíjrendszer (HU-GO) nincs kész. Az elemi útdíjköteles szakaszok használatának újradefiniálása nem történt meg, így elvileg továbbra sem használatarányos a rendszer. A rendszer továbbra sem biztosítja a külföldi járművek környezetvédelmi besorolásának ellenőrizhetőségét, ami versenyhátrányt okozhat a magyar vállalkozásoknak.
Mindezt tovább súlyosbítja szerintük, hogy bár a szabályszegések aránya a hazai és külföldi vállalkozások vonatkozásában 40-60 százalék, ám a bírságok megoszlása 88-12 százalék. Ez 11 milliárd forintos versenyhátrányt okoz a hazai közúti közlekedési szolgáltatóknak.
Az egyesület arra is kitért, a jóhiszemű úthasználókat tovább sújtja, hogy nincs különbségtétel a szándékosság és a tévesztés között, mely alkalmanként 165 ezer forintot jelent egy vállalkozásnak. Némi könnyebbséget jelentene szerintük, ha működne a kilátásba helyezett riasztási rendszer, ám ez még mindig nem valósult meg.
Elfogadhatatlan és indokolatlan az útdíjemelés
A rendszer anomáliái ellenére az útdíj 5 százalékos emelését és hálózati kiterjesztését helyezték kilátásba, mely az egyesület véleménye szerint nem elfogadható és indokolatlan. Az MKFE elengedhetetlennek tartja továbbá a bírságrendelet módosítását és a Társadalmi Egyeztető Szervezet felállítását, melynek az Útdíj törvény és a Vhr. rendelkezései szerint 2013. október 1-je óta működnie kellene.
A magyar fuvarozó vállalkozások piaci kilátásait tovább rontja, hogy Magyarországon még mindig nem működik hatékonyan a piacvédelem. A külföldiek térnyerése tovább tart. A bilaterális kapcsolatok és engedélyek felülvizsgálata érdemben nem kezdődött meg, melyet egyesületük továbbra is elengedhetetlennek tart a magyar közúti közlekedési szolgáltatók piaci pozíciójának megerősítése, megtartása céljából.
További megoldandó feladat az engedélyek megfelelő ellenőrzése, melynek jelenleg sem az anyagi, sem a személyi, sem a technikai feltételei nem elégségesek. Szükséges a jogszabályi környezet további módosítása.
Miért nem hagytak megint felkészülési időt?
Az ágazatot érintő általános szakmai probléma, hogy a jogalkotás nem veszi figyelembe a felkészülési időt. Erre példa a 2015. január 1-jén bevezetésre kerülő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer is, melyről még mindig nincsenek részletes információk, továbbá sem a felhasználói felület, sem a rendszer nincs kész.
Véleményük szerint a kormány végrehajtó és jogalkalmazó szervei a fuvarozói érdekképviseletekkel folytatott „konzultációk” keretén belül sem tudtak részletes ismertetést adni, operatív információkkal, részletszabályokkal segíteni a felkészülést. Ezért javasolják, hogy január 1-jével ne vezessék be a rendszert, illetve a bevezetésre egy hosszabb felhasználói tesztidőszak után kerüljön csak sor.