Holnap felborulhat a csaknem egy évtizede bevezetett, jól működő mobilparkolási rendszer, mivel ekkor – július elsején – indul a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer, amelynek működőképessége, technikai és jogi alapjai erősen vitatottak – hívták fel az autósok figyelmét mai sajtótájékoztatójukon az Első Mobilfizetés Elszámoló (EME) Zrt. képviselői.
A mobilparkolási piac kiépítőjének és domináns szereplőjének számító EME ugyanis több komoly problémát is lát az új rendszerrel kapcsolatban: a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer indulásához máig nem megfelelőek a műszaki feltételek és hiányosak a szerződéses megállapodások az önkormányzatokkal, valamint mobilszolgáltatókkal. Bár a rendszer állami tulajdonú üzemeltetője, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF) múlt heti sajtótájékoztatóján közölte, több mint 70 önkormányzattal van élő szerződése, az EME úgy tudja, hogy ezek töredéke írta csak alá az együttműködési megállapodást, ráadásul a mobilparkolás alapját nyújtó mobilszolgáltatók közül csak kettőnek van érvényes szerződése a céggel.
Félmiliárdos veszteség
„Sok önkormányzatnak nem tetszik az új rendszer, ami nem is csoda, hiszen a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül történik a mobilparkolás, évente 500 millió forintot húz ki az önkormányzatok zsebéből, mivel az új állami társaság 10 százalékos jutalékot szed tőlük, míg a 38 önkormányzati parkolási társaságot kiszolgáló EME régóta nem számol fel ilyen díjat, csak egy minimális havi rendszerhasználati díjat kér” – mondta Varga Zoltán, az EME Zrt. egyik tulajdonosa, a Central-Fund Kockázati Tőkealap Kezelő Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A veszteség érzékenyen érinti az önkormányzatokat, amelyek tavaly 13 millió mobilparkolási tranzakcióból 5 milliárd forintos bevételhez jutottak. (Az önkormányzati aggodalmakról korábbi cikkünkben olvashat további részleteket.) „Az állam egyszerűen elveszi az önkormányzatoktól azt a pénzt, amibe a nemzeti mobilfizetési rendszer kifejlesztése került” – foglalta össze a helyzetet Varga Zoltán.
Hol a termék?
Az EME vezetői az új rendszer technikai működőképességével kapcsolatban is aggályokat foggalmaztak meg. „A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF) két hete jelentette be, hogy a rendszer informatikai fejlesztése befejeződött és indul az éles teszt. Két hét tesztelés ugyanakkor nem elegendő egy olyan bonyolultságú rendszer esetében, amely 60-80 ezer mobilparkolási tranzakciót kezel naponta” – mondta Iváncsics Pál, az EME Zrt. igazgatósági tagja, aki szerint többek közt ez a probléma is az oka annak, hogy elhúzódtak a mobilszolgáltatókkal kötendő szerződések.
Az egyik mobilszolgáltatóval csak pénteken sikerült az NMF-nek tető alá hoznia a szerződést, miközben kedden indul a rendszer, amelynek alapját képezik a mobilcégekkel kötött megállapodások – hangsúlyozták az EME vezetői. Az egyik mobilszálgaltató – tudomásuk szerint – legalább három hónapig szerette volna tesztelni a nagyon komplex rendszert.
Ezen aggályok miatt az EME Zrt. viszonteladóként nem csatlakozott az új rendszerhez. „Nem tudtunk szerződni, mert nem látjuk a terméket, amelyet viszonteladóként értékesíthetnék. Az NMF Zrt. eddig többszöri kérésünkre sem volt képes bemutatni, hogy rendelkezik aláírt parkolási szerződésekkel, legalább a legnagyobb forgalmú budapesti kerületekkel. Az informatikai rendszerről eddig szintén még csak magabiztos nyilatkozatokat hallottunk” – mondta Iváncsics Pál.
A technológiai hungarikum?
Az EME Zrt.-nél leginkább azt nem értik, hogy miért kellett egyáltalán állami monopóliummá tenni a mobilparkolási rendszer üzemeltetését, ami világviszonylatban Magyarországon van a legfejlettebb szinten: nálunk a parkolások 60 százalékát fizetik mobillal, míg máshol ez az arány legfeljebb 20-30 százalék. Ráadásul az EME Zrt.-ben az államnak is volt részesedése 2011-ig, a Magyar Fejlesztési Bank Informatikai Kockázati Tőkealap kezelőjén keresztül. A Central Fund tőle vette meg mobilfizetési céget 2011 közepén.
Nem sokkal azután hogy az állam 2011 júniusában kiszállt az EME tulajdonosi köréből, a Fidesz képviselői nyújtották be az első törvényjavaslatot a „Nemzeti mobilfizetési szervezet” létrehozásáról, ami a mobilos parkolás, autópályadíj-, majd később tömegközlekedésijegy-vásárlás – teljes állami kontrollját kezdeményezte.
„Ha állami kontrollt akart a kormány, akkor tisztességesebb eljárás lett volna az EME további részét megvásárolnia, és akkor olcsóbban hozzájutott volna a megfelelő technológiához és tudásanyaghoz. Ehelyett az állam később egyszerűen elvette az EME piacát, ami nem egy befektetőbarát megoldás” – érvelt Varga Zoltán, aki azt is hozzátette, hogy a Central-Fund által képviselt intézményi tőkebefektetők érdekében minden jogrovoslati lehetőséget meg fognak ragadni a helyzet rendezése érdekében.
Az EU már vizsgálódik
Az EME kezdeményezésére az Európai Bizottság tavaly novemberben kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen a mobilfizetéssel kapcsolatban. A testület azt kifogásolta, hogy a nemzeti mobilfizetésről szóló törvény indokolatlanul és aránytalan mértékben korlátozzák a szolgáltatásnyújtás és a letelepedés szabadságát, és ezért indított ebben az ügyben kötelezettségszegési eljárást.
Az EME képviselőinek tudomása szerint az uniós eljárás szeptemberben érkezik második fordulójához, amikor a piaci verseny állami kiiktatása miatt akár kötelezhetik Magyarországot a nemzeti mobilfizetésről szóló törvény visszavonására, és az eredeti állapot helyreállítására.
Párhuzamos rendszerek
Az uniós döntésig, illetve az új rendszer stabilizálódásáig az EME a párhuzamos működést tartja elfogadhatónak. „A 810-es előhívójú számaink július 1-jén reggel továbbra is működni fognak mindazon területeken, ahol érvényes szerződéseink vannak, hiszen a parkolás üzemeltetőkkel kötött és jelenleg is érvényes megállapodásaink erre köteleznek bennünke” – ígérte Varga Zoltán.
Az EME Zrt.-nek jelenleg mindhárom mobilszolgáltatóval is élő szerződése van, így a parkoláshoz használható 810-es számoknak holnap is működniük kell. Érvényes parkolással rendelkező autóst pedig nem büntethetnek meg az ellenőrök. Ha pedig mégis, akkor törvénytelenül járnak el. Az EME mindenesetre megerősítette ügyfélszolgálatát, hogy kezelni tudja várható turbulenciákat.