Gazdaság

Belvilágháló

Bár biztonsági és jogi kockázatokat is rejt, a vállalatok kénytelenek saját, belső online közösségi hálózatokat építeni.

Számos huszonéveshez hasonlóan a Starcom MediaVest Group reklámcég alkalmazottai is internetes közösségi hálózatok böngészésével töltik munkaidejük egy részét. A cég vezetői nemrég belátták, nem érdemes ez ellen küzdeniük, inkább létrehoztak egy saját, kifejezetten csak a munkatársak által használható hálózatot. Mára az alkalmazottak több mint egyharmada, 2600 munkatárs nyitott rajta saját oldalt, ahol személyes profiljában bemutathatja a munkáját. „Érdemes megteremteni a lehetőséget arra, hogy alkalmazottaink az interneten keresztül globálisan érintkezzenek egymással, már csak azért is, mert ezt egyébként is megtennék” – mondja Pam Daniels, a Starcom alelnöke.


Belvilágháló 1

Rajz: RedDotCorbis

RÁKAPTAK. A megoldás igen hatékony az információk megosztásában, vagy a házon belüli tehetségkeresésben. A társaságokat alapvetően saját alkalmazottaik ösztönzik az ilyen hálózatok kialakítására, méghozzá nemcsak az Y generáció először munkát vállaló tagjai. Egyre több harmincas is regisztrálja magát a Facebookon (a népszerű amerikai központú közösségi oldalon), hogy napi kapcsolatot tarthasson kollégáival és barátaival; az Ernst & Young alkalmazottai közül például már 11 ezren a tagjai.

Mindez komoly üzleti lehetőséget jelent a hálózati termékeket és szolgáltatásokat kínáló szoftvercégek számára, az IBM-től és a Microsofttól a többi nagyágyún át egészen az olyan kezdőkig, mint az introNetworks, az Awareness vagy a Jive Software. A Microsoftnál minden idők egyik legsikeresebb terméke a SharePoint szoftver, amelynek segítségével a vállalati tűzfalakon belül a MySpace-hez hasonló együttműködési fórumokat lehet létrehozni. „Eleinte lassan ment a dolog, a cégek ódzkodtak tőle, mára viszont tömegesen rákaptak a megoldásra” – mondja Rob Curry, a szoftverért felelős Microsoft-igazgató.

A vonakodás érthető, hiszen egyáltalán nem evidens döntés időt és pénzt áldozni valamire, amiről aztán kiderülhet, hogy csak múló technológiai fellángolás volt. Emlékezetes például az úgynevezett tudáskezelő szoftverek esete, amelyek nagyrészt ugyanezeket a feladatokat látták el. A kilencvenes évek vége felé slágernek számítottak, de túlságosan bonyolultak voltak, és órákba telt, mire az információk bekerültek az adatbázisokba.

A vállalatvezetők attól is félnek, hogy elvesztik az információk feletti kontrollt, vagy hálózataik sebezhetővé válnak a külső támadásokkal szemben. Sok nagy cég informatikai igazgatója zsigerből ellenzi, hogy vállalaton belülre engedjék a közösségi hálók „nyitott” ethoszát, amelyben a résztvevők nemcsak zenéket és képeket osztanak meg egymással, hanem minden másról is beszámolnak az ismerőseiknek. A Citigroup és a Lehman Brothers például megtiltotta alkalmazottainak az ilyen nyilvános hálózatok használatát. A Sophos biztonsági cég egy felmérése szerint a 600 megkérdezett fele számolt be arról, hogy munkaadója blokkolja a Facebookba való belépést.

A nyitottság ellen szólnak bizonyos jogi megfontolások is. A könyvvizsgáló cégeknek például gondoskodniuk kell arról, hogy tagjaik ne végezzenek adózási vagy számviteli tanácsadást a hálózaton keresztül. Egyes szoftverek lehetővé teszik, hogy a menedzsment korlátozza az adatokhoz való hozzáférést, és figyelje, bizonyos dokumentumokat kik néznek meg.

ÁLLÁSBÖRZE. A Dow Chemicalnak demográfiai okokból létszámhiánnyal kell számolnia, alkalmazottainak mintegy 40 százaléka 5 éven belül eléri a nyugdíjkorhatárt. A 110 éves vegyipari multi ezért offenzívába lendült új emberek felvételére és a régiek megtartására. Decemberben 4 közösségi hálózatot indít női, nyugdíjas, jelenlegi, illetve az immár máshol dolgozó egykori alkalmazottai számára. Az utóbbi két csoport tagjai például profilokat hozhatnak létre, és információkat szerezhetnek a teljes munkaidős álláslehetőségekről, míg a női hálózat döntően azt a célt szolgálja, hogy a vállalat kapcsolatban maradjon az éppen szülési szabadságon lévőkkel. „Nem akarjuk elveszíteni a volt alkalmazottaink tudását, fontos csoportnak tartjuk őket a munkaerő-felvételnél” – mondja Julie Fasone Holder, a Dow humánerőforrás- és marketingigazgatója.

Néhány új közösségi hálózat erősen emlékeztet a régi vállalati honlapokra. A KPMG az idén tavasszal hozta létre hálózatát jelenlegi és korábbi alkalmazottai részére. A kezdőoldalon vállalati hírekről, közösségi eseményekről és álláslehetőségekről lehet olvasni. De jobban megnézve feltűnnek a közösségi hálózatok fő jegyei is; minden tagnak látható a profilja, linkek vezetnek a fényképekre, a munkáról és az otthoni életről szóló információkra, valamint az ismerősök listájára. A KPMG szerint a hálózatnak köszönhető, hogy az indítása utáni három hónapban 137 korábbi alkalmazott tért vissza a céghez – vagyis az újonnan felvettek 14 százaléka -, míg a megelőző három hónapban csak 72.

A vállalati közösségi hálózatok az információk és a tapasztalatok megosztásán túl olykor egészen kézzelfoghatóan javíthatják a hatékonyságot is azáltal, hogy csökkentik a dokumentumok elküldésére és az e-mailes hozzászólások írására fordított időt. A Los Angeles-i Film Foundation az IBM által kifejlesztett Lotus Connections szoftverrel fogja egybe filmes oktatóprogramját. A résztvevők archiválhatják a kutatási dokumentumokat, összehangolhatják feladataik ütemezését, chatelhetnek és blogolhatnak. A projekt részeként egy 60 kutatóból álló csapat ingyenes tananyagot készít az amerikai iskolák részére, amelyből a diákok megtanulhatják a filmek vizuális nyelvének megértését. A hálózat lehetővé teszi az ötletcserét, egymás munkájának értékelését és a költségvetés kidolgozását, ami a Film Foundation szerint azzal az eredménnyel jár, hogy a korábbihoz képest fele annyi idő alatt el lehet készíteni az anyagokat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik