Gazdaság

Dinasztiadilemmák

Generációváltáshoz érkeztek a kilencvenes évek viharában alapított családi társaságok, de az utódlás még akkor is nehéz, ha az új főnök is a családból érkezik.

Maga jött, kislány? Mi a vezérigazgatót vártuk… Novotni Anna, a Hajdu Hajdúsági Zrt. 33 éves vezérigazgatója csak mosolyog az ilyen, még ma sem ritka fogadtatáson. Fiatalabbnak látszik a koránál, és alig múlt még 30 éves, amikor kinevezték cégvezetőnek. Az ország valamikor első számú háztartásigép-gyártó vállalata, amelyet a menedzsment privatizált, az ezredforduló óta kereste a posztra a megfelelő embert, sikertelenül. Így lett a stratégiai igazgatóból – Novotni Annából – vezérigazgató. Ő egyébként a társaság elnökének, Novotni Lajosnak a lánya. S bár hasonló előítéletekkel ritkán kell megküzdenie egy családi cég újdonsült vezetőjének – aki általában férfi -, nehézség így is bőven akad a stafétabot átadásakor.

„A generációváltás szempontjából a magyar vállalkozók többsége két típusra osztható” – tapasztalja Turi Ferenc, a Capitol Consulting Kft. ügyvezető igazgatója. Az egyik csoport kifejezetten a kapcsolataira építette a céget. Személyesen rajta múlik az üzlet sikere, így őt a legképzettebb menedzser sem tudja helyettesíteni, lehetetlen a generációváltás. Ekkor egyetlen út van: az, ha a megtermelt profit segítségével teljesen más területre lép be a társaság – például a gépgyártó ingatlanüzletbe fektet -, amit már át lehet adni képzett menedzsereknek.

A másik típusnak szintén nincs vállalatvezetői ismerete, ösztönös cégalapító. Jellemzően bizalmatlan a külsős, akár képzett vezetőkkel szemben, és a vállalat irányításában sem akar „hátrébb lépni”. Az ilyen, olykor diktatórikus vezető nem teríti ki a kártyáit más előtt, ezért még kisebbségi külső tőkebevonásra sem hajlandó, ami korlátozza a cég fejlődését. A vállalatbirodalmat felépítő, idegenekkel bizalmatlan cégalapítók azért is szeretik családon belül átadni a stafétát, mert a hozzátartozóiktól nem félnek.

Pedig ugyancsak nagy kockázatot vállal a tulajdonos azzal, ha a gyermekét teszi vezetővé. Az egyik leggyakoribb hiba, hogy túlértékeli, s túl fiatalon vagy képzetlenül „teszi az ölébe” a céget.

„A legjobb az utódlásra jó előre felkészülni” – vallja V. Farkas József szálloda- és nyomdatulajdonos, aki „tapasztalati úton”, a saját kárán szerezte meg a cégvezetői ismereteket. A szakirodalomból tájékozódott, hogy a generációváltáshoz mit és hogyan kell tenni, s képzett, fiatal, professzionális menedzsernek akarta átadni a vállalkozást. Fia, Tamás az ő unszolására választotta a közgazdasági egyetemen a vezetésszervezés szakot. Az apa mára csupán az elnöki pozíciót tartotta meg.

JOBB KÉSŐBB. Turi Ferenc szerint olyan, jól előkészített műveletté kell tenni az utódlást, amelyben a lehető legkisebbre csökkentik a szubjektivitást. A jelöltnél hasznos a közgazdasági, vállalatvezetői képzettség, de a felsőfokú diploma a minimum. Sok múlik azon, mennyire érett a feladatra az utód, s mennyire türelmes, kompromisszumkész a cégvezető anya vagy apa.

Szaxon Attila, az IKR Zrt. vezérigazgatója például úgy gondolja, hogy még jó néhány évig a kormányrúdnál kell maradnia, pedig már a generációváltás kellős közepén jár. Egyik fia, Attila a csoport agrárvállalkozásait irányítja, a másik, Róbert a gépértékesítést vezeti. Más alkat a két fiú: míg Róbert túl kemény, „ezerrel” megy előre – így többet is hibázik -, addig Attila megfontoltabban dönt. „Robinak talán nagyobb az érzéke a szerteágazó tevékenységi kör integrálására” – találgat a menedzser apa.

A legjobb, ha az apa az utódlásról meghozott – bizonyosan szubjektív – döntését igyekszik függetleníteni az érzelmeitől, s mások objektív véleményére, tapasztalatára hagyatkozik. Sokat segíthet ebben, ha a kollégák megosztják a gyerekekről szerzett benyomásaikat, elmondják a hibáikat. Ehhez persze olyan bensőséges viszony is kell, hogy ne csak az udvarias dicséreteket skandálják a „főnök fiáról”. Az objektivitást a száraz számok is erősíthetik, bár az esetek többségében a gyerekek rámenőssége, életrevalósága alapján döntenek a szülők mint tulajdonosok.

Nem szerencsés tehát a vezetőváltást sürgetni, mert egy huszonéves „gyereknek” még annyi élettapasztalata sincs, hogy képes legyen egy-egy rutinos partnert, érett kollégát meggyőzni. Márpedig kis túlzással a menedzserszerep, a napi munka oroszlánrésze kommunikáció: a vezetői értekezletek, a kollégák, vevők, partnerek meggyőzése. A feladatoknak csupán egytizede lehet a kialakított vállalati rendszerek működtetése, amit könnyebb elsajátítani. Sokszor az utódlás abban merül ki, hogy a tulajdonos ezt elhatározza, és a gyereket „ha törik, ha szakad” beülteti saját, régi székébe, akár érett a feladatra, akár nem. Az ilyen beavatkozás megbosszulja magát, mert a kollégák el sem fogadják az effajta vezetőt.

Nem ment egyik percről a másikra az átadás-átvétel Farkaséknál sem. Farkas Tamás majd’ kétéves betanulás után kapott csak teljesen szabad kezet a Grafika Press Zrt.-nél. Az üzleti partnereket is meg kellett ismernie, jó ideig „kéz a kézben” járt Farkas József és fia a tárgyalásokra, hogy az egyetemen szerzett elméleti tudás mellett megszerezze a vezetői és tárgyalási rutint is. „Bemutatom a főnökömet” – ajánlotta Tamást a partnereinek az apa, aki elismeri, hogy bizony a tanulópénzt is megfizették. Ugyanis egyes – nem sorsfordító – ügyekben hagyta, hogy ne az ő piaci megérzései döntsenek, hanem Tamás a saját feje után menjen. Ha az ő prognózisa bizonyult helyesnek, akkor azt, némi elégtétellel, legfeljebb utólag nyugtázta; s az ifjú cégvezető okult ezekből az esetekből. „A nagyon fontos tárgyalásokra azért most is együtt járunk; több szem többet lát” – utal Farkas az idei nyomdai üzletre, amikor megvásárolták a Szikra Lapnyomda eszközeit. A több százmillió forintos üzletet megelőző kemény tárgyalássorozatot apa és fia – elnök és vezérigazgató – együtt izzadta végig, amíg megállapodtak.

Szempont az is, hogyan fogadják be a dolgozók, üzleti partnerek a vezérjelöltet. E téren hátrányban vannak a nők. Novotni Anna stratégiai vezetőként, majd vezérigazgatóként is „megdolgozott” az elismertségéért. Évekbe telt, míg teljesen elfogadták. A fiúknak könnyebb, különösen, ha már gyerekként, gimnazistaként bejártak a nyári szünetekben „szakmai gyakorlatra”. Turi Ferenc ezért azt javasolja, hogy semmiképpen se „fent”, hanem „lent” kezdje a gyermek. Ha nem is fizikai munkásként, de előadóként töltsön 2-3 hónapot a pénzügyön, a termelésben, az értékesítésnél.

A cégvezetői generációváltásban mégsem a fokozatosság az egyetlen üdvözítő módszer. A Szentkirályi Ásványvíz Kft.-t és a Vitapress Kft.-t birtokló Balogh családnál például hosszú tudományos betanítás helyett azonnal mélyvízbe dobták a fiatal Balogh Leventét: egy vasárnapi ebéd után kapta meg a teljhatalmat az üzletben. Igaz, neki már volt gyakorlata, huszonévesen maga építette ki saját kereskedelmi vállalatát. A korai önállóságnak és az atyai köteléktől való „gyors elszakadásnak” szomorú esemény mutatta meg a hasznát: édesapja az idén márciusban meghalt, így Leventére maradt az egész cégcsoport vezetése.

KÓDOLT KONFLIKTUSOK. Az átadás-átvétel a legnagyobb igyekezettel sem megy viták, veszekedések, olykor életre szóló sérelmek nélkül, amelyeket nagy önuralommal és bölcsességgel csak csillapítani lehet. „Mindketten lobbanékony természetűek vagyunk” – utal édesapjára és magára is Novotni Anna. Ez is rátett egy lapáttal, amikor kezdetben a Hajdu-csoport átalakításáról, a piacon sikertelen termékek gyártásának leállításáról vitatkoztak. Édesapja is elismeri, hogy tudatosan vissza kellett fogniuk az indulatokat, hogy ne fajuljon veszekedéssé a családi értekezlet. „Több mint 35 éve dolgozom a cégnél, mindenkit személyesen ismerek, s fájt, amikor Anna további leépítésekről döntött, még akkor is, ha tudtam, a cég jövője forog kockán” – idézi fel a vitákat Novotni Lajos.

A cégalapítók általában érzelmileg kötődnek a vállalat minden egyes porcikájához, dolgozójához, termékéhez. Így volt ez a Szentkirályi Ásványvízről ismert Balogh család szószokat, ételízesítőket, szörpöket és egyéb termékeket is gyártó Vitapress Kft.-jében, amikor az apa által szeretett, de üzletileg reménytelen termékeket le kellett venni a gyártási palettáról.

A szülő és a gyermek leginkább a cég stratégiáján szokott hajba kapni, s ezen akár a vállalat jövője is múlhat, ha miatta a kijelölt utód inkább feladja, és otthagyja a családi társaságot. A tulajdonos szülőnek kell olyan intelligensnek lennie, hogy megérezze, innentől már a gyerek szava dönt. Veszekedések sorozatát indíthatják el a hibás üzleti döntések, amelyek az újonc tapasztalatlanságából ugyanúgy következhetnek, mint a nem képzett, diktatórikus vezető apa, anya rögeszméjéből. A cégen és a családon belüli kapcsolatrendszereket is felboríthatja, ha több testvér is vezető beosztásban dolgozik a családi vállalatban, különösen, ha a fiatalabbnak, vagy a magyar társadalomban vezetői szerepben kevésbé elfogadott leánynak magasabb a sarzsija. Megoldás a külső segítség, a moderátor, a tanácsadó, aki érzelmek nélküli, racionális üzleti döntésekre tudja rábírni a feleket. Az ifjú menedzser az esetek többségében a szülő után a régi vezető „szekértáborába” tartozó munkatársakkal szokott szembekerülni, akik „feljelentik az öregnél”. Borítékolható az is, hogy az új vezér által kinevezett igazgatóknak is lesz nézeteltérése a régiekkel.

HOZOTT ANYAG. A sokszor eltérő lelki alkatok, a generációs különbségek és az eseti nézeteltérések ellenére, az érintettek szerint a gyermek-szülő kapcsolat általában javul a közös munka hatására, hiszen többet vannak együtt. Arra viszont törekedtek a megkérdezettek, hogy elváljon a munka és a család. Ne vigyék haza a munkahelyi bajokat a vacsoraasztalhoz, és ne okozzon konfliktust a hivatali alá- és fölérendeltség szülő és gyermek, de fivérek, nővérek között sem. A felesleges konfliktusok elkerülésére jó módszer például a vezetői értekezlet, tehát, hogy a családi kupaktanácsból a vezető kollégák bevonásával üzleti megbeszélésekké tegyék az irányadó eszmecseréket. A száraz, racionális üzleti légkörben a számonkérés is hatékonyabb. A jól előkészített és megfelelően időzített generációváltás, minden szubjektív eleme mellett, kőkemény üzleti érdek is. Nem csupán azért, mert a 60 feletti „lestrapált” menedzserekkel bármi megtörténhet, hanem azért is, mert a céget finanszírozó banknak, a befektetőknek és az üzleti partnereknek is üzenet, ha már kijelölték az utódot; azt sugallja, hogy a pénz biztonságban van.

A generációváltás hasznát mégsem lehet csak forintban kifejezni. Balogh Levente meggyőződése, hogy e lépésre nem a folyamatosság, hanem éppen a cégek megújulása érdekében van szükség. Az ifjak nemcsak modern technológiát, új módszereket, eszközöket, termékeket hoznak a vállalatba, de friss szellemiséget, lendületet is. Azt az innovációt, amelyet – tisztelet a kivételnek – az idősek már nem is képesek befogadni. „Én még pacalt eszem, a gyermekem már müzlit” – szemlélteti a különbséget a 38 éves menedzser. Változnak ugyanis a divatok, a fogyasztási szokások, ezt a cégben is követni kell, ha nem akarnak lemaradni.

Szikra, szilárdan

Dinasztiadilemmák 1

Dinasztiadilemmák 2

Dinasztiadilemmák 3Még 1992-ben alapította a mezőgazdasági tan- és szakkönyvek kiadására specializálódott Dinasztia Kft.-t a ma 59 éves V. Farkas József, aki a Keszthelyi Agrártudományi Egyetemen végzett, majd a pécsi tanárképző főiskolán másoddiplomázott, s egyebek között a Népszabadság szakújságírója is volt. A céget később német befektetőknek adta el. Ebből a pénzből építette fel a Kék Duna Wellness Hotelt. A család 1993-ban vásárolta meg a Grafika Nyomda Kft.-t (Figyelő, 2005/50. szám), amely később részvénytársasággá alakult, és 2007 tavaszán megvette a Szikra Lapnyomda eszközeinek egy részét (ők nyomják egyebek mellett a Figyelőt is).

A Grafika Press Zrt. vezérigazgatói posztját 2002-től látja el az alapító fia, a 32 éves Farkas Tamás, aki a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem vezetésszervezés szakán szerzett diplomát. A váltás máris meghozta eredményét, hiszen a négy éve még 1,5 milliárd forint árbevételű cégcsoport az idén már 7 milliárdos forgalmat tervez. Farkas Tamás már maga vette fel saját vezetői csapatát: a 33 éves vezérigazgató-helyettest és a 35 éves gazdasági igazgatót. A termelési igazgató is alig múlt 40 éves. A remek üzleti számok ismeretében színlelt keserűséggel jegyzi meg V. Farkas: „Mind a gyerekeim lehetnének…”
Dinasztiadilemmák 4

Dinasztiadilemmák 3



Dinasztiadilemmák 4

A Hajdu cégcsalád élén

Dinasztiadilemmák 1

Dinasztiadilemmák 2

Dinasztiadilemmák 3Novotni Lajos, a Hajdu csoport (Figyelő, 2007/20. szám) 69 éves elnöke és főtulajdonosa három évtizeddel ezelőtt, még fejlesztőmérnökként került a céghez, amelyet vezetőtársaival együtt a privatizáció során Egzisztencia-hitelre vásároltak meg. Öt éve adta át a vezérigazgatói posztot lányának, Novotni Annának. Az apa szerint ezt inkább a sors alakította, hiszen Anna korábban a CIB Bank debreceni fiókjában dolgozott, vállalatfinanszírozási területen. Már fiókigazgató-helyettes volt, amikor úgy döntött, hogy vált. Apját kérdezte, nincs-e szüksége a tapasztalataira, aki ekkor javasolta, hogy fogadja el a stratégiai vezetői posztot. Anna eredeti pályaválasztását sem az utódlás határozta meg: még a Hajdúsági Iparművek privatizációja előtt jelentkezett közgazdászhallgatónak a Miskolci Egyetemre. Az igazgatóság először – kettős rendszerben – a stratégiai és adminisztratív területekért felelős vezérigazgatói feladatokkal bízta meg Novotni Annát, aki 2005-től vezeti egyedül a csoportot. A vállalatirányítás és szervezés szakon végzett szakember átalakította, és az egyes tevékenységek – a háztartási gép, vízmelegítő és hőtechnikai, illetve az autóipari profil – alapján részvénytársaságokra bontotta a céget. A késztermékek gyártása mellett fejlesztette a beszállítói tevékenységet, s a korábban 800-900 fős dolgozói létszámot 700-ra apasztotta. Az átszervezéssel a cég pénzügyi mutatói az erős piaci versenyben is látványosan javultak. Az idei tervezett árbevétel meghaladja a 8 milliárdot, az adózás előtti eredmény pedig a félmilliárd forintot. Tovább erősítette a családi vonalat Anna bátyja, a nála 7 évvel idősebb István, aki agrármérnökként végzett a Debreceni Agrártudományi Egyetemen, és öt hónapja lett kereskedelmi igazgató a csoport háztartásigép-gyártó társaságánál, a Hajdu Hajdúsági Ipari Zrt.-nél. Novotni István az egyetem után külföldön szerzett szakmai tapasztalatot. Hamar váltott a kereskedelmi pályára, hazatérését követően a Tokaji Borkombinátban volt kereskedő, majd a Hortobágyi Halgazdaságban kereskedelmi igazgató. Mielőtt a Hajdu mellett döntött volna, néhány évig önálló kereskedelmi céget működtetett.
Dinasztiadilemmák 4

Dinasztiadilemmák 3


Alma a fájától

Dinasztiadilemmák 1


Dinasztiadilemmák 13

Dinasztiadilemmák 2

Dinasztiadilemmák 3Az IKR Zrt. többségi tulajdonosa, a 60 éves Szaxon Attila mezőgazdasági gépészmérnök (Figyelő, 2007/29. szám) még nem vált meg a vezérigazgatói poszttól, de fiai már a cégnél dolgoznak. Szaxon 1973-ban került az IKR elődjéhez, majd 1987-ben otthagyta, de 1994-ben visszahívták vezérigazgató-helyettesnek. Rövidesen, a főnöke távozásával vezérigazgató, majd a részvények fokozatos felvásárlásával többségi tulajdonosként elnök-vezérigazgató lett. A cégcsoporton belül ifj. Szaxon Attila 34 éves agrármérnök portfólióigazgatóként 2006-tól vezeti az agrártársaságokat. Öccse, Szaxon Róbert 29 éves, gépészmérnök, műszaki vezérigazgató-helyettes, 2005-től irányítja az IKR gépkereskedelmi divízióját. A társaság tavalyi nettó árbevétele 63 milliárd forint volt, az idei terv 73 milliárdról szól.
Dinasztiadilemmák 4

Dinasztiadilemmák 3

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik