Gazdaság

Dohányreklám-stop

Csökkent a dohánycégek marketingre fordított kiadása az Egyesült Államokban, ám a dohányzásellenes aktivisták még ezt is sokallják.

Egyre kevesebbet költenek marketingre és reklámra a dohánytársaságok; a 2003-as csúcsot követő két évben mérséklődött az ilyen célú kiadások összege az amerikai piacon. Az öt legnagyobb amerikai dohánycég promóciós kiadásai a 2003-as 15,15 milliárd dollárról a következő években nagyjából egy-egy milliárd dollárral estek vissza – derül ki az illetékes hatóság, a Federal Trade Comission adataiból.

A dohányzásellenes aktivisták azonban – a szervezet 1967 óta gyűjtött statisztikáira hivatkozva – úgy vélik, ez még mindig a duplája annak, amit az amerikai államok egy csoportja és a dohánycégek 1998-as paktuma engedélyezne; akkor 6,7 milliárd dollárt költöttek e célra.


Dohányreklám-stop 1

Az iparág promóciós költéseinek túlnyomó része a kiskereskedőknek és a viszonteladóknak nyújtott árkedvezmény formájában jelenik meg, ami a fogyasztói ár csökkentését célozza. Az újságokban, magazinokban és hirdetőtáblákon, óriásplakátokon elhelyezett reklámok aránya a kiadásokból az elmúlt években erőteljesen visszaesett. A dohánytársaságok 2004-ben összesen 10,9 milliárd dollár árkedvezményt adtak, ez az összes marketingkiadás 77,3 százaléka. Egy évvel később a költés 9,8 milliárd dollárra (74,6 százalékra) csökkent.

A füstölést ellenző szervezetek érvelése szerint az árkedvezmény különösen kártékony hatású, mivel könnyebben megfizethetővé teszi a dohánytermékeket a fiatalok számára, s hatástalanítja azt a kormányzati törekvést, amely adók emelésén keresztül elért áremeléssel próbálja meg visszaszorítani a dohányzást. A vádakra a Philip Morris amerikai szóvivője közölte, hogy az árkedvezmények elsősorban a felnőtt lakosságot célozzák, s példaként megemlítette, hogy a Marlboro cigaretták átlagos kiskereskedelmi ára 1998 és 2005 között 68 százalékkal emelkedett.

A dohányipar komoly változás előtt áll az Egyesült Államokban, ugyanis a washingtoni képviselőház az élelmiszer- és gyógyszerfelügyeletet (Food and Drug Administration – FDA) jogosítaná fel arra, hogy ellenőrizze a gyártást és marketinget. A szenátus 2004-ben már elfogadott egy hasonló jogszabályt, de ez akkor az alsóházon nem ment át. Az AP hírügynökség megjegyzi, hogy a mostani javaslatot valószínűleg elfogadtatják az immár mindkét házban többségben lévő demokraták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik