Gazdaság

Minden távra van hitelük

Bolyán Róbert


34 éves, autó-gépészmérnökként végzett Győrben, majd a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán, Budapesten. Banki karrierjét 1994-ben az információs pult mellett kezdte az OTP Banknál. Fél év múlva a vállalati hitelcsoport vezetését bízták rá, majd vállalati fiókvezetőként, utána pedig Németországban dolgozott, és nyelvet tanult. 1998-ban a Hypo Bankhoz került, amely akkoriban alakította ki nagyvállalati csapatát. A nettó 10 milliárd forint árbevétel feletti vállalatokkal foglalkozott. 1999-től a tatabányai fiókot vezette sikeresen 5 évig. „Mivel a szívem csücske a kkv-szektor volt, örömmel mondtam igent a HVB Bank felkérésére két évvel ezelőtt. Fő feladatom a bank kkv-üzletágának sikerre vitele volt” – mondja Bolyán Róbert, aki tíz éve nős. Két gyermeke van, egy négyéves kisfiú és egy másfél éves kislány.

Önök hogyan definiálják a kis- és középvállalatokat? Ahány bank, annyiféle definíció.

Számunkra a meghatározásnál a legfontosabb az árbevétel: az évi 300 millió forint nettó árbevétel alatti cégeket tekintjük kis- és középvállalatoknak. Ezen belül öt–hat szegmensbe soroljuk a cégeket, és nyolc speciális célcsoportot is meghatároztunk. Négy célcsoportban – orvosok, közjegyzők, társasházak, egyéni vállalkozók – előkelő üzleti ajánlataink vannak.

A kis- és középvállalatok elsődlegesen testre szabott hitelt szeretnének a bankoktól, lehetőleg minél gyorsabban. Mi az üzleti filozófiájuk a kkv-szektorral kapcsolatban?

Bankunk alapvető hitvallása, hogy ügyfeleinknek nemcsak termékeket, hanem tanácsadó szolgáltatást is kínálunk. Úgy gondoljuk, hogy az ügyfeleinket meg kell tanítani a pénzügyekre. Termékportfóliónkat úgy állítottuk össze, hogy minden ügyféligényt ki tudunk elégíteni. A társas vállalkozások árukészlet-vásárlásától az erőmű-finanszírozásig vagy a lakópark-beruházásokig mindenre kínálunk cégre szabott megoldásokat. Amennyiben szükséges, természetesen bankon belüli specialistákat veszünk igénybe a tanácsadáshoz.

Ma Magyarországon a kkv-k nincsenek abban a helyzetben, hogy valós üzleti képet adjanak magukról. Elképzelhető, hogy a papíron 300 milliós árbevételt elérő cég a valóságban 400–500 milliós forgalmat bonyolít le. Mi a tanácsadás funkciója a banknál?

Üzletkötőink irányított kérdésekkel és alternatívák felvázolásával a lehető legelőnyösebb ajánlatot próbálják kínálni az ügyfeleknek. Ez a mi érdekünk is, hiszen minél jobban megismerjük a céget, annál testre szabottabb üzleti ajánlatot tudunk tenni a számukra. Aki nem tudja, vagy nem akarja megmutatni a valós képet, azt a bank is kevésbé tudja megítélni, hiszen nagyobb a rizikó.

Milyen termékportfóliót kínálnak a kkv-knak?

Nagyon fontosnak tartom a teljes körű portfóliót – a számlavezetéstől a komplex pénzügyi megoldásokig. Beleértve a hitelezést is, ahol alapvetően rövid és hosszú távú finanszírozásról beszélhetünk. A rövid távú hitel olyan éven belüli folyószámlahitel, amely a forgóeszközök, illetve a napi likviditás biztosítására szolgál. Ennek része a folyószámlahitel-keret, amely tetszés szerint felhasználható, és a napi likviditási kérdésekre ad gyors megoldást. A hosszú távú hitelek közül kiemelném kormányzati támogatású beruházási hiteleinket. A HVB Bank az elsők között kötött megállapodást a Magyar Fejlesztési Bankkal a beruházási hitelekről.

Néhány hete indítottak el egy új kkv-folyószámlahitel terméket, a Hitelautomata Extrát. Ez miben tér el a többi bank hasonló termékeitől?

Amiben versenyképesek tudunk lenni, az a gyors reagálás. A hiánytalan hitelkérelem benyújtásától számított két napon belül választ adunk. A másik megkülönböztető tényező a termék esetében, hogy a bank vállalja magára a kormány által egyébként csak a Széchenyi-kártyánál garantált egy-két százalékos kamattámogatási költségeket. A Hitelautomata Extra olyan éven belüli folyószámlahitel-keret, amely 500 ezer forinttól 25 millió forintig áll az ügyfelek rendelkezésére. Megfogalmaztunk olyan szakmai minimumokat is, amelyeket mindenképpen teljesíteniük kell a cégeknek – a saját érdekükben is. Ilyen például, hogy ne legyen a cégnek negatív a saját tőkéje. Az eddigi tapasztalatok alapján nagyon sikeresnek bizonyult a termék bevezetése: az első héten megnégyszereződött a beadott hitelek száma. Az induláskor körülbelül ezzel is kalkuláltam.

Internetbank és kkv-szektor. Mik a tapasztalataik ezen a területen?

Amikor négy évvel ezelőtt elindítottuk a kkv-üzletágat, megnéztük az internet szerepét a banki ügyletekben. Nagyvállalati ügyfeleknél 2003-ban a banki átutalások 96 százalékban interneten történtek, a kkv cégeknél ez a szám csak 43 százalékos volt. Ezért nagyon fontos volt számunkra, hogy bővítsük az elektronikus átutalási rendszert. Első lépésként olyan internetes számlacsomagokat alakítottunk ki, ahol igényeitől, számlahasználati szokásaitól függően az ügyfél maximalizálni tudta a költségeit. Ide tartozik, hogy az átutalási jutalékok és kondíciók terén szintén versenyképes terméket tudtunk kialakítani. A papíralapú átutalásokkal szemben az internetes átutalás 35 százalékos megtakarítást tudott eredményezni ügyfeleinknek. Ma már ott tartunk, hogy közelítjük a 80 százalékos elektronikus átutalási gyakoriságot kkv ügyfeleinknél.

Hogyan látja a kormány megszorító intézkedéseit banki és kkv-szempontból?

Az senki számára nem kérdéses, hogy az egyensúly megteremtéséhez kellenek megszorítások. Ugyanakkor szerintem a gazdaságnak ebben az esetben még nagyobb szüksége van a kiszámíthatóságra. A kiszámíthatóság által válnak a gazdaság és a gazdasági élet egyes szereplőinek tervei megalapozottá és képviselhetővé, finanszírozhatóvá.

Mi a véleménye az augusztus 20-ai, halálos áldozatokat követelő viharról?

Erre a viharra nem lehetett felkészülni. Ami megdöbbentő volt számomra, az a tömegben kitört pánikreakció. Mintha egymást vitték volna bele a félelembe. Ez a reakció egy kicsit jellemző a mai magyar közéletre is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik