Gazdaság

Ötnapos autó

Manapság évente 80 milliárd dollárba kerül az autógyártóknak, hogy olyan alkatrészeket, vagy kocsikat készítenek, amelyeket aztán senki sem vesz meg - derül ki a McKinsey tanácsadó cég becsléséből.

Egy európai konzorcium mérnökei ezért is dolgoznak azon, hogy az autógyártás teljes ma alkalmazott folyamatát megreformálják: az Intelligent Logistics for Innovative Product Technologies (ILIPT) nevű projekt célja, hogy a rendeléstől számított öt napon belül elkészíthessék a járművet a kívánt kivitelben.


Ötnapos autó 1

A Ford T-modell üzeme. Változó hozzáállás.

Az autógyártás a Ford T-Model idejében a tömegtermelés koncepcióján alapult, amikor a kocsiból gyakorlatilag bármilyen mennyiséget el lehetett adni – a fogyasztóknak ekkor nem volt más választásuk, csak a Ford. Manapság azonban olyan nagy a verseny, hogy a nyereség nemcsak a minőségtől függ, hanem jórészt azon áll vagy bukik, vajon sikerül-e úgy megszervezni a gyártás folyamatát, hogy pontosan a keresletet kielégítő mennyiséget állítsák elő. Ezt a piaci előrejelzéseken alapuló úgynevezett build-to-forecast gyártási modellt cserélnék most le a mérnökök a built-to-order nevű szisztémára, amelynek lényege, hogy kizárólag már megrendelt gépkocsikat szerelnének össze. Ám míg ma akár hónapokat is várhat a vevő az így megkért autóra, a több mint húsz európai vállalatból és kutatóintézetből álló konzorcium célja, hogy ezt az időt öt napra csökkentsék.

A fejlesztőcsoportot vezető német ThyssenKrupp Automative a kizárólag rendelésre gyártó amerikai Dell komputergyártó rendkívüli logisztikáját tekinti példának, amelyet szerintük lehetséges az autógyártás viszonyaihoz idomítani. Így 2015-re megvalósítanák az „ötnapos autót”. Mindez természetesen nemcsak a teljes ellátási lánc megreformálását és flexibilis beszállítói hálózatok kialakítását követeli meg, hanem új típusú gépkocsik tervezését is – olyan járművekét, amelyek több típus esetében is felhasználható modulokból készülnek majd. A programra, amelyet az Európai Bizottság 9 millió euróval támogat, több mint 25 millió eurót költenek majd a konzorciumi tagok.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik