Gazdaság

Mély nyomok

Vagy hazudnak, vagy nem mondanak igazat azok a negyvene-
sek, akik azt állítják, hogy nem érzékenyülnek el a Hammond orgona és a torzított gitár vérfertőző nászától.












Mély nyomok 1


Mély nyomok 2
Mély nyomok 3

Mivel a hard-rock maga volt a hatásvadászat, a hetvenes évek első felében szinte senki nem tudott kibújni a hatása alól, mégsem hencegnek apáink azzal, hogy léggitároztak a paprikás krumpli szagú konyha sezlonján, halálba rémítve az udvaron alapot ásó sógorokat.

Mi ad aktualitást a Made in Japan című 1972-es Deep Purple-albumnak? Először is egy jó lemez mindig aktuális, másodszor: a zenekar február 26-án ismét fellép a Budapest Sportarénában. A Purple másodvirágzásának az lehet az oka, hogy a zenekar már inkább a new age csillagközi terében értelmezhető, amelyben a klasszikus zenék giccseivel orgonálják tele életművüket.

De mi kell a sikeres koncertlemezhez? Egy csúcson lévő zenekar, és a megfoghatatlan pillanatok dokumentációja. Persze, fontos, hogy az előadók megmutassák slágereik más perspektíváit is, azaz hogy ne azt játsszák hangról hangra a színpadon, amit a stúdióban.

A Made in Japan úgy lett a koncertlemezek archetípusa, hogy nincs rajta új dal, a szükséges pluszt máshol kell keresnünk. A zenekar Oszakában és Tokióban 1972 augusztusában a három egymást követő legjobb albumáról (In Rock, Fireball, Machine Head) mutatta fel a legjobb pillanatokat. A szólók nem voltak bántóan tolakodóak, ugyanakkor a Space Truckin’ közel 20 perces verziójánál már rezeg a léc. A célratörő, hatásvadász hard-rock nem bír el ilyen nagyszabású megoldásokat, de a lemeznek olyan jó a hangulata, hogy még ez is belefér. A műfaj ereje teljében már azt fitog-
tatta, hogy képes meghaladni az akkor szintén fénykorát élő progresszív rock cirkuszi látványosságait.

A Made in Japan műtárgy. A mai napig ott díszelegnek a bakelit lemezboltok kirakataiban a napszítta, poros példányok. Egy alapmű, amely nélkül például nem történt volna meg az, amit a hetvenes évek magyar rockjában az úgynevezett második aranykornak nevezünk. Nem lett volna P.Mobil, Piramis, Edda, másképpen néztek volna ki a rock-koncertek, tehát a popkultúra úri közvéleménye nagyobb tisztelettel is beszélhetne róla. •

Deep Purple: Made in Japan • EMI • 77 perc, 7 szám
Poptőzsdei árfolyam: HHHH

Ajánlott videó

Olvasói sztorik