Kóka János Japán útja végén dél-koreai „vargabetűvel”, Szöulban akarta meggyőzni a Hankook Tire gumiabroncs-gyártó vezetőit, hogy az immár régiós gumiipari nagyhatalommá fejlődő Magyarországnál nem találnak jobb befektetési terepet a térségben. Még az út előtt a Hankook a szöuli tőzsdén keresztül hozta nyilvánosságra, hogy nálunk szándékozik végrehajtani a beruházást. Ennek ellenére lapzártánkig semmi nem dőlt el, hiszen Kóka János útjának célja a beruházási támogatás részleteiről való megállapodás. Hivatalos bejelentés csak november folyamán várható arról, hogy a Hankook végül tényleg Magyarországra – s nem Szlovákiába, Csehországba vagy Lengyelországba – telepíti 500 millió eurós (mintegy 125 milliárd forintos) óriásberuházását. Korábban Szlovákia állt nyerésre, mert 20 százalékos támogatást ígért, ezt azonban később a kormány 10 százalék alá csökkentette az uniós támogatási szabályokra hivatkozva. Mivel Kóka János korábban többször is közölte, hogy a maga részéről nem emeli a tétet, kérdés, elegendően vonzó-e a magyar környezet ahhoz, hogy extra kedvezmények nélkül is idejöjjön a Hankook. A beruházáshoz közvetlenül kapcsolódó támogatás mértékét szakértők 15 milliárd forintnyira becsülik.
KÖRNYEZETI VONZÁS. A miniszter korábban azt nyilatkozta, hogy „mi nem a támogatásokkal, hanem a kiemelkedően jó infrastruktúránkkal és képzett munkaerőnkkel vesszük fel a versenyt”. Annak ellenére, hogy a Hankook automatizált gyárat akar a régióba telepíteni, a nagy élőmunka-igényű gumiiparban valóban tromf lehet a szakértelem, bár a munkaerő – szlovákiainál nagyobb – közterhe annál kevésbé. Az viszont kedvező, hogy a tervek szerint 2006-ban végre eléri majd a helyszínnek kiszemelt Dunaújvárost az M6-os autópálya (korábban Gyöngyösről is szó volt).
Vonzó tényező lehet, hogy Magyarországot a Michelin és a Bridgestone már jó választásként tartja számon. A Taurust megvásárló Michelin-csoportnak már két gyára is van nálunk: Budapesten és Nyíregyházán. A japán autógumi-gyártó csoport, a Bridgestone 190 millió eurós (mintegy 50 milliárd forintos) beruházással Tatabányán építi fel a 185 főnek munkát adó gumiabroncsgyárat. Az üzem a tervek szerint 2008-ban kezd termelni.
A Goodyear csak kereskedelmi és logisztikai cégével van jelen az évi mintegy 3 millió darabos magyar piacon. Gábor Tamás sem tagadja, hogy az évi mintegy 4,0-4,5 millió darabos kapacitású Hankook gyár – ha felépül – megmozgatja majd a hazai piacot. Főleg azonban az autógyárak beszállítójaként „első szerelésű” abroncsokat kíván gyártani, nyilván „országok fölötti” regionális gyártói megállapodások keretében. Az autóabroncs-piac egyre élesebben szétválik olcsóbb, illetve prémium termékekre, tehát a koreai márka megjelenése kevéssé érinti a főleg prémium kategóriában érdekelt Goodyeart.
Buczkó Gergely, a Bridgestone Magyarország Kft. értékesítési vezetője is úgy véli, márkájuk értékesítési stratégiáját nem befolyásolja a Hankook esetleges gyárépítése, annak ellenére, hogy ebben az esetben erősödni fog az európai piacon a Hankook márka. A Figyelő megkeresésére a Michelin elutasította a várható piaci helyzet kommentálását, mondván: nem ismeri a Hankook stratégiáját.
Ha megépülnek a tervezett beruházások, a három márka évi mintegy 10 millió darabos kapacitása azért már tiszteletet parancsoló. Éppen a nagy élőmunka-igénye miatt a beruházásokban létesülő összesen mintegy 6 ezer munkahely pedig segíthet a helyi foglakoztatási gondok megoldásában.