Mit eszik? – kérdezik az idegenvezetőt egy reklámban a japán turisták, amikor megmutatják nekik azt az internetezőt, aki még ma is a betárcsázós megoldással böngészi a világhálót. Az internetszolgáltató cég kihalófélben lévő „fajként” mutatja be a lassú, nem szélessávú kapcsolattal rendelkezőket. Az „egyedek” sokáig úgy válaszolhattak volna, hogy nem kívánnak jelentős összeget feláldozni a nagyobb letöltési sebesség oltárán. Érveik azonban fogyatkoznak, a kábeles és ADSL internetért ma már havonta csak pár ezer forinttal kell többet fizetni, mint a betárcsázósért, ami váltásra késztetheti az eddig habozókat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
EGYBEESŐ ÉRDEKEK. A lapunknak nyilatkozó internetes cégek a piaci verseny és a fajlagos költségek csökkenésének következményeként mutatják be az áresést. „Bizonyos méretet el kellett érnie a piacnak ahhoz, hogy a szolgáltatásokat optimalizálni lehessen” – mondja Pórffy András, az Externet Kft. ügyvezető igazgatója. Öngerjesztő folyamat beindulásáról van tehát szó, a piacméretnek köszönhetően már megéri nagyobb akciókba vágni. Ha tömegek interneteznek, a szolgáltatók fajlagos hálózati költségei csökkennek, az éles piaci versenyben ezért esik a havidíj, ami újabb tömegeket csábíthat a számítógépek mellé. Ez nem újdonság, csak amíg eddig pont egyfajta „tyúk-tojás” problémaként jelentkezett, és gátolta a fejlődést, most éppen annak motorja lehet. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) adatai szerint április végén 276 ezer ADSL előfizető volt országszerte, a kábeltévés hálózatokon keresztül szörfözők száma pedig 180-200 ezerre becsülhető. A Magyar Telekom (korábban Matáv) Rt. ekkora piacméretnél látta elérkezettnek az időt arra, hogy – a névváltásához kapcsolódó több akció mellett – az ADSL nagykereskedelmi árának csökkentésére is vállalkozzon, ez jelenik meg most a havidíjakban. A kábelinternetes piac vezetőjeként a 85 ezer előfizetővel rendelkező UPC erre a szokásos választ adta, alákínált a legolcsóbb ADSL ajánlatoknak. „A stratégiánkban folyamatos sávszélesség-növekedéssel és fajlagos árcsökkenéssel számolunk, a lépéseket azonban a piaci verseny diktálja” – mutat rá Szűcs László sajtókapcsolati igazgató.
A Magyar Telekomnak eminens érdeke, hogy gyors ütemben növelje a szélessávú internetezők számát, hiszen a hagyományos telefonszolgáltatásból származó bevétele csökken, és ezt a kiesést már az idén ellensúlyozni szeretné az internethez kapcsolódó forgalmának felfuttatásával. A lapunk által megkérdezett internetes cégvezetők közül ugyanakkor többen is utaltak arra, hogy a Telekom lépése „érdekes” időbeni egybeesést mutat az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) törekvéseivel (lásd külön). Feltételes módban fogalmazott „konspirációs elméletük” szerint a Magyar Telekom az árcsökkentéssel alaposan megtámogatta a tárca jól hangzó, 5 ezer forintos internetre vonatkozó elképzelését, hogy „jó kapcsolatokat ápoljon” a minisztériummal. „Semmilyen konspirációs elmélet nincs, Magyarországnak fontos a szélessáv és a digitális szakadék felszámolása, ebben a Magyar Telekom is érdekelt, hiszen ez jelenti a vezetékes üzletág jövőjét. Ma a piac ezeket az árakat kényszeríti ki” – válaszolták a cégnél a Figyelőnek. Persze nincs kivetnivaló abban, hogy például a legolcsóbb ADSL ára két év alatt a felére csökkent. Az előfizetők és a kormányzat érdekét ez feltétlenül szolgálta, a Telekomét viszont csak akkor fogja, ha valóban tömegek váltanak szélessávra. „Az akció meghirdetése óta eltelt rövid időszak alatt csaknem kétszeresére növekedett az előfizetés iránt érdeklődők száma” – mondja Megyeri Tibor, a közel 200 ezer előfizetővel rendelkező T-Online Magyarország Rt. lakossági marketingvezetője. A tömegek megmozgatása mégis nehéznek tűnik. Becslések szerint a magyar lakosság továbbra is megosztott, egyharmaduk már aktív internetező, kétharmadukat viszont vajmi kevéssé hozza lázba a világháló. Ezt a réteget nem az ár tartja vissza, ezért még 5 ezer forintos szélessávú ajánlattal is nehéz lesz aktivizálni.
Gyorsítósáv
2004 VÉGE Az IHM a Nemzeti Szélessávú Stratégiához kapcsolódó piackutatást készíttet.
2005. MÁRCIUS Közlik a kutatási eredményeket, amelyek szerint megváltozott a társadalom világhálóval kapcsolatos beállítottsága. Míg korábban az érdeklődés hiánya volt az internet terjedését gátló legfőbb tényező, ezúttal a megkérdezettek a hozzáférés magas árát jelölték meg legnagyobb akadálynak. A keskenysávú kapcsolattal rendelkezők 5000 forintos havidíj esetén valósítanák meg nagy valószínűséggel váltási tervüket.
2005. MÁJUS 20. Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter a Szélessávú Internet Napján: „Elindult a verseny a szélessávú tarifák között, a különböző szolgáltatók különböző típusú szolgáltatásai között. Az egyik vezetéken, a másik kábelen, a harmadik mobiltelefonon fogja kínálni nekünk az internetet. Ez az a verseny, amely azt hozhatja, hogy Magyarországon is havi 4-5 ezer forint környékére érjen az internet-előfizetés tarifája, mert úgy látjuk, hogy ez az a tarifa, amely már elegendően alacsony ahhoz, hogy nagyon sok ember megfizesse.”
2005. MÁJUS VÉGE A T-Com nagykereskedelmi árainak csökkentéséhez igazodva az internetszolgáltatók 6500 forint körüli akciós csomagokkal és nyári kedvezményekkel jelennek meg.
A hűségnyilatkozatok lejárta után a T-Online például nem változtat a havidíjon, ugyanazt a korábbi összeget számlázza ki havonta. Elképzelhető, hogy ez az összeg nagyobb, mint az éppen aktuális hűségnyilatkozat nélküli „normál” ár, és nagyon valószínű, hogy magasabb az aktuális akciós áraknál. Az előfizető mindkét konstrukcióra válthat, ám figyelnie kell, mert ha nem jelzi szándékát, marad a korábbi havidíj. A váltásnál gördülékeny átmenetet ígértek a lapunknak nyilatkozó szolgáltatók, de a tapasztalatok szerint előfordul, hogy a hűségnyilatkozatosoknak az elkötelezettség lejártakor bürokratikus akadályokkal kell szembenézniük, ha olcsóbbá szeretnék tenni előfizetésüket.