Gazdaság

Talpra áll-e a Zastava? – Olcsó hús

Egy amerikai üzletember fantáziát lát a kragujevaci
Zastava-gyárban és a rendkívül olcsó Yugo autókban. Senki más nem látott.

Új vállalat született Jugoszláviában – a Zastava Motor Works (ZMW). “A BMW bizonyosan nem örül a névválasztásnak” – kommentálta az autógyár megalakulását Malcolm Bricklin, az új cég első embere. A korábban Zastavának, illetve Yugónak nevezett autókat ugyanis ezentúl ZMW-ként lehet majd megvásárolni szerte a világon. Legalábbis akkor, ha valóra válnak az amerikai üzletember ambíciózus tervei.


Talpra áll-e a Zastava? – Olcsó hús 1

Zastava Koral. Vissza a nyolcvanas évekbe

Azt már korábban is tudták a szerbek, hogy a beszállító cégeket is figyelembe véve körülbelül 100 ezer embernek munkát adó, hajdan dicsőbb napokat látott Zastava autógyár túlélését csakis az biztosíthatja, ha szövetségre lép valamely globális márkával. Partnerként felmerült a Peugeot és a Fiat neve, az orosz VAZ vezetői is bejelentkeztek egy kragujevaci gyárlátogatásra, ám konkrét ajánlatot végül egyik érdeklődő sem tett. “Senkinek sem kellünk” – fakadt ki a Nezaviszna Szvetloszt című újságban Zoran Radojevics, a Zastava igazgatója.

RÉGI ISMERŐS. Ebben az időben bukkant fel a színen Malcolm Bricklin. A Detroit News szakírója “te jó ég, Bricklin már megint kezdi” felkiáltással reagált a hírre, miszerint “az autós biznisz egyik leglefegyverzőbb modorú vállalkozója” tavaly tavasszal Belgrádban járt azzal a céllal, hogy vegyes vállalatot hozzon létre a Zastava Automobilivel. Október elején pedig már meg is született az elvi megállapodás – a végleges szerződést várhatóan 2003 márciusában írják alá – a ZMW létrehozásáról. A szándéklevél szerint a cégben 20 százalék lenne a szerbek tulajdona, amit kizárólag a létesítmények, a meglévő modellpark és az autógyártási know-how formájában tennének be a vállalatba, míg Bricklin Nucarco nevű vállalkozása a 80 százalékos tulajdonrész fejében három év alatt 150 millió dolláros befektetést vállal, mely invesztíciót a tervek szerint egy aprócska, Izlandon bejegyzett bank, a Kaupthing finanszírozza majd. Az új vállalat 10 évig adókedvezményben részesül.

 Piacálmok

 A Yugo elvileg a magyar piacon is forgalomba hozható lenne, hiszen a Peugeot-motorral megfelel valamennyi szabványnak. A Figyelő kérdésére Vladeta Kosztics, a Zastava Automobili marketingigazgatója is azt válaszolta, hogy a Koral és a Florida magyarországi forgalmazása “reális alternatíva”. Miközben a szlovén piacon – a régi jugoszláv idők dicsőségére – most is jelentős a Zastava piaci részesedése, Közép- és Kelet-Európa más országaiban “újra be kell vezetni a márkát”. Az engedélyeztetési eljárások Szlovákiában és Csehországban már megkezdődtek, és hamarosan Magyarországon is megpróbálkozhatnak a Yugókkal. A kisebb, háromajtós Koral a 60 lóerős PSA-motorral Szerbiában 4790 euróba (körülbelül 1,15 millió forint), a nagyobb, ötajtós Florida a 90 lóerős 1,6-os motorral 5590 euróba (körülbelül 1,35 millió forint) kerül. Ha megjelennének a magyar piacon, mindkét modell kirívóan olcsó lehetne.

Bricklin és a Zastava együttműködése egyébiránt nem új keletű, még 1985-ben kezdődött. Saját korábbi sikeréből kiindulva (lásd külön írásunkat) az üzletember akkoriban olyan import autót keresett az amerikai piacra, amelynek az ára maximum a fele az éppen kapható legolcsóbb típusoknak. Így talált rá a Yugóra. 1985 és 1992 között összesen 141 ezer autó került Kragujevacból az Egyesült Államokba. Ez a szám nem minősíthető áttörésnek az amerikai piacon, de ahhoz kétségtelenül hozzájárult, hogy a Zastava gyár a legfényesebb időszakát élje át: a nyolcvanas évek végén évi 200-230 ezer autót gyártottak, ami csaknem a háromszorosa az esztergomi Suzuki gyár elmúlt évekbeli kapacitásának. Más kérdés, hogy Michael Palariet, az edinburghi egyetem gazdaságtörténésze egy, a Transitions című magazinban megjelent interjújában úgy kalkulált: a gyár minden, az Egyesült Államokban eladott kocsin 1800 dollárt vesztett.

IDŐUTAZÁS. Ezt követően a Zastava – Szlobodan Milosevics Jugoszláviájának egyik legnagyobb vállalata – a kilencvenes években nemcsak külföldi, de belföldi piacainak nagy részét is elvesztette. Az 1999-es NATO-bombázás már csak a kegyelemdöfést adta meg. A rákövetkező évben a gyár többé-kevésbé újjáépült, de még bőven volna mit tenni. Egy kragujevaci gyárlátogatás felér egy időutazással. A nyolcvanas évek közepén modernnek számító Zastava-központ zörgő, neonvilágítású liftje, megroggyant, cigarettával kiégetett ülőbútorai, megsárgult, foghíjas reluxái, unott titkárnői is megérnének egy misét, de az igazi “élmény” a gyártelep. Miközben a házigazdák a NATO-bombázás után teljesen újjáépített, valóban korszerű fényezőműhelyt mutatták be a Figyelő tudósítójának, el kellett haladni a gyár belső vasútállomása mellett. A síneken gazzal benőtt autószállító vagonok tucatjai vesztegelnek évek óta a jobb időkre várva, miközben lassan szétmarja őket a rozsda. Kragujevacban egy igazi gyári Zastava – a kéttagú modellpalettából választva az 1,1 literes Peugeot-motorral szerelt Koral – kipróbálására is lehetőség nyílt. Az autó formavilága és a belső térben felhasznált anyagok a “ráncfelvarrás” után is erősen emlékeztetnek a nyolcvanas évek elejének szocialista autóira, de az összeszerelési minőség jobb azokénál. Az új autóban szinte egyáltalán nem hallhatók rezgések, nyöszörgések, fülsértő rezonanciák. Az autó kezelőszervei – fék, kuplung, sebességváltó, kapcsolók – a nyolcvanas évek színvonalának megfelelően, mai szemmel kicsit nehézkesen működnek, és nagyon hiányoznak a biztonsági felszerelések: a vezetett autóban nem volt légzsák. A francia motor és a szerb erőátvitel párosa azonban összességében kellemesen mozgatta a hosszú nevű Zastava Koral In L 1.1i-t, és a menetpróbát vezető szakember megesküdött, hogy az autó fogyasztása városban is 7 liter körüli.

KIDOBOTT PÉNZ. Ennek ellenére 2000-ben Kragujevacban mindössze 14 ezer Zastava készült, 2002-ben pedig még ennél is kevesebb. Miközben 2001. és 2002 márciusa között 50 millió dolláros, a szerb adófizetők pénzéből finanszírozott konszolidáció zajlott le a vállalatnál, a korábban több mint 30 ezer embert foglalkoztató gyár mára munkásainak csaknem kétharmadát bocsátotta el vagy tartja kényszerszabadságon.

 Egy ellentmondásos karrier

 Malcolm Bricklin mindössze 29 éves volt, amikor úgy döntött, egyetemi tanulmányai befejezése helyett inkább a japán Subaru márkát vezeti be az amerikai piacra. Néhány évvel később kiszállt az addigra jól működő cégből, és saját autómárkát hozott létre. A cég egyetlen modellje a Bricklin SV-1 nevű olcsó sportkocsi volt. Kétéves fennállása alatt a gyárban kevesebb mint 3 ezer autó készült, így a Bricklinek ma a gyűjtők kedvelt darabjai. A maguk idejében azonban csak arra voltak jók, hogy villámgyorsan csődbe vigyék a cégalapítót. Újabb import következett: Bricklin az amerikai piacról éppen lemondó Fiatot próbálta visszahelyezni a köztudatba – kevés sikerrel. Ezután jött az “évszázad üzlete”. Megpróbálkozott az amerikai elvárásoknak megfelelően áttervezett, roppant olcsó Yugókkal, és ezzel, úgymond, beírta a nevét az autókereskedelem történelemkönyvébe. A Yugo-import dicsőséges, ám újra masszívan veszteséges évei után Bricklin újabb nagyszabású projektbe kezdett Amerikában. Ez alkalommal elektromos hajtású kétkerekűeket hozott forgalomba EV Warrior néven, ám ez a próbálkozás is csődeljárással végződött. A ma 63 éves üzletember a ZMW-n kívül jelenleg egy üzemanyagcellák fejlesztésével foglalkozó projektet menedzsel.

Bricklin ennek ellenére szokása szerint optimista, ha a ZMW piaci esélyeiről kérdezik. “A Yugóval csak a gyenge minőség volt a probléma. Most azonban erre figyelünk oda a legjobban” – nyilatkozta az Automotive Newsnak. Való igaz, a Zastava jelenleg futó típusai jelentős fejlődésen mennek keresztül. Biztató hír, hogy az autó immár megfelel az alapvető biztonsági és környezetvédelmi normáknak. Az Amerikába készülő változatokban szériatartozék lesz a légzsák, a régi, Fiat-licenc alapján készülő motort pedig a francia Peugeot korszerű, az Euro-3 szabvány előírásait teljesítő benzinmotorjai váltják fel. Bricklinék a Toyotával is tárgyalnak, hogy a későbbiekben esetleg a japán cég még korszerűbb, az Euro-4 követelményeinek is megfelelő motorját építhessék az exportra szánt modellekbe. A karosszéria viszont egyelőre csupán fazonigazításon ment keresztül, igaz, kiállításokon már egy teljesen új design prototípusa is felbukkant.

A siker záloga azonban Bricklin szerint változatlanul az alacsony ár lehet. Miközben az amerikai gépjármű-kereskedelmi szövetség (NADA) felmérései szerint az átlagos vásárló majdnem 27 ezer dollárt fizet ki új autójáért, a ZMW-k legolcsóbb változatának ára 6 ezer dollár körül lesz. A tengerentúlon még a koreai márkák alaptípusai is legalább másfélszer ennyibe kerülnek. Bricklin azzal számol, hogy a gyártás már 2003-ban eléri a 60 ezer darabot, öt év múlva pedig a 220 ezret, ebből körülbelül 75-80 százalék lesz az export aránya.

Mindez nemcsak a szerb vezetést tölti el reménynyel, hanem a 17 éves Brandon Simonsont is. Az amerikai Red Wingben élő fiatalember Yugo-rajongó, ő tartja fenn a yugoworld.tripod.com weboldalt, amelyen így lelkendezik: “Nem sok ember mondhatja el magáról, hogy élete álma 18 éves korára teljesül, ám én szerencsés vagyok: jövőre egy gyári új Yugo tulajdonosa lehetek.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik