Gazdaság

Szoftverfelhasználói klubok – Szimbiózis

A szoftvergyártók értékes marketinginformációkat szerezhetnek a felhasználók "rajongói klubjaiban".

Már működött Magyarországon az SAP felhasználói klubja, amikor a német szoftvercég elérkezettnek látta az időt itteni leányvállalat alapítására. A cég szoftvereinek értékesítése a hivatalos megjelenés előtt disztribútorokon keresztül folyt, s ekkor még nem volt nálunk ügyfélszolgálat, amely az esetlegesen felmerülő problémákra kielégítő választ tudott volna adni. Így jött létre 1997 márciusában a klub, ahol az azonos szoftvert használó cégek IT munkatársai egymás tapasztalatait felhasználva mind mélyebben ásták bele magukat a program megismerésébe. Nem ez az egyetlen ilyen tömörülés, amelyből maguk a gyártók is sokat profitálnak, mert az észrevételeket, kívánságokat beépítik a következő verziókba.

Szoftverfelhasználói klubok – Szimbiózis 1KÖTELÉK. “Magyarországon azonban ma még nem elsősorban ezt a célt szolgálják a user groupok” – ismeri el Kiss Katalin az SAP felhasználói klub aktivistája. A piacon nagy hirtelenséggel megjelent szoftverek és az arra épülő rendszerek nagy kihívást teremtettek a felhasználók számára, ráadásul még kevés volt a szoftvert alaposan ismerő tanácsadó. Ezt a hiányosságot igyekeztek az SAP klubtagok is áthidalni. Fantáziát látva a kezdeményezésben, az AAM tanácsadó cég magára vállalta a csoport összefogását és működtetését, mégpedig azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az összejöveteleken megjelent vállalatvezetők, illetve IT igazgatók megszólításával üzleteket generáljon saját maga számára. A csoport függetlensége így korán megszűnt, ám az AAM lelkesedése is csak 2001-ig tartott.

Az időközben megalakult SAP Hungary Kft. felismerte, mennyire fontos számára, hogy a klubon keresztül rendszeresen kommunikálhat az ügyfelekkel, ezért felkért egy külső, ám nem tanácsadással foglalkozó céget, hogy vegye át az AAM szerepét. Mint Dudits Ádám, az SAP marketingigazgatója elmondta, bár a szoftvercég képviselői időről időre megjelennek az összejöveteleken, sokszor csak figyelik az ott zajló eseményeket, hiszen a klubnapok tematikáját a tagság határozza meg. Ez azért hasznos, mert az ügyfelek egymás közt jobban megnyílnak, mint az SAP-val szemben, így a cég rövid úton megtudja, melyek az őket foglalkoztató problémák.

A társaság szakértői az elsők között ismertetik meg a klubtagokkal a legújabb alkalmazásokat, amitől peresze növekvő értékesítést is remélnek. A klub az anyacég szakmai támogatásán túl anyagi segítséget azonban nem élvez.

Gyenge pontja a klubnak, hogy oda gyakran nem a döntésképes emberek mennek el. “Jó lenne – mondja Kiss Katalin -, ha egy-egy esetben az SAP felső vezetői is képviseltetnék magukat. Ha ugyanis a saját fülükkel hallanák az ott elhangzottakat, talán másként döntenének stratégiai kérdésekben.”

Az SAP-hoz hasonlóan az információhiány hívta életre az Oracle user groupját, a HOUG-ot 1991-ben. Noha a rendszer ekkor már több helyen működött az országban, az Oracle nem volt még hivatalosan jelen. A csoport ismeretszerzési funkciója azonban mára megszűnt, hiszen technikai információk első kézből, az Oracle cégtől szerezhetők be. “Elfogulatlan, életszagú véleményekért azonban még mindig ide kell jönni” – véli Klotz Tamás, a klub alapító tagja, aki időközben az Oracle műszaki igazgatója lett.

SÜLT GALAMB. Az Oracle előnynek tartja, hogy különösebb kutatás nélkül ismeri meg ügyfelei elégedettségét. A cég a negyedéves rendezvényeken és az éves hazai nagykonferencián befolyásolni tudja az ott történteket, mivel erősen képviselteti magát. Nem az Oracle-nek kell tehát összejöveteleket szerveznie, hanem a user group által szervezett, sok embert vonzó rendezvényeken közvetíti a cég üzeneteit, vízióit.

Ugyanakkor a tagok számára jóval kedvezőbb a konferencia részvételi díja, mert az Oracle szponzorokat szervez. A user group elnökségének döntése értelmében a külföldi utak is támogatást élvezhetnek. A szervezet ezen túl úgy profitál a cégből, hogy felkéri az Oracle szakembereit, tartsanak valamely témában előadást. Létezik továbbá a CAB (customer advisory board), ahol az ügyfelek javasolhatnak az Oracle-nek olyan fejlesztéseket, amelyeket a termékben szeretnének viszontlátni. A 360 tagot számláló szakmai tömörülés az információáramlást szervezeti honlappal és egy havonta megjelenő angol nyelvű offline kiadvánnyal is támogatja.

User groupok ma már szinte kizárólag szoftvercégek körül alakulnak ki. A bonyolult integrált vállalatirányítási megoldások sokban különböznek egymástól, szemben a hardverekkel, amelyek egyre inkább lecserélhetők. Korábban a számítógépgyártóknak is voltak rajongói klubjai, ezek azonban egyre inkább elvesztik a jelentőségüket, vagy valóban – mint az Apple-hívők esetében – hobbivá válnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik