Gazdaság

Lézeres repülők – Fénnyel hajtva

Egyelőre csak alumíniumfóliából hajtogatva, de már működik a lézermeghajtású repülő szerkezetek prototípusa#<#: a Tokyo Institute of Technology mérnökei többméteres távolságból fókuszált lézerfénnyel késztettek haladásra egy repülőmodellt. A módszer lényege, hogy a lézersugár az üzemanyagra fókuszálva azt felhevíti, miközben gázok képződnek, amelyek a sugárhajtóművekhez hasonlóan aztán előrelökik a repülőgépet. Kísérletükben a kutatók az alufólia-repülő szárnyát kétféle üzemanyaggal, akrilpolimerrel és vízzel vonták be. Mindkettő képes volt elröpíteni a modellt – a szerkezet óránkénti 5 kilométeres sebességet ért el – , de a kutatók szerint a folyékony víz jobb üzemanyag, mert egy belső tartályból pótolni is lehetne. Bár kétségkívül ígéretes technológiáról van szó, a lézerhajtás hátránya, hogy a fókuszban történő robbanás csak egyetlen impulzust produkál, a továbbiakban a hajtóerőt lehetetlen fenntartani – ahhoz ugyanis, hogy mozgó célpontra fókuszáljanak, olyan precíziós lézerfényforrás és optika kellene, amelyet még nem sikerült előállítani. A lézermeghajtás ötlete már három évtizede megszületett, ám az e módszeren alapuló repülőgépek egyelőre csupán prototípusok formájában léteznek. A NASA szakembereinek 1997-ben hasonló elvet alkalmazva sikerült több száz méter magasra feljuttatniuk egy csészényi méretű alumíniumdarabot; az ő távlati céljuk, hogy a műholdak fellövéséhez keressenek a rakétákat helyettesítő megoldásokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik