Örök vitatéma Közép-Európában a vadászgépbeszerzés ügye. Magyarország viszont döntött: rövidesen svéd Gripeneket bérel – vagy vásárol -, amely üzletet svéd cégek befektetésekkel és vásárlásokkal ellentételeznek majd. Részt vesz ebben az Electrolux?
– Nos, az Electrolux most ünnepli magyarországi jelenléte tizedik évfordulóját. Ez idő alatt rendkívül sokat fejlődött és kiváló befektetésnek bizonyult az itteni vállalkozásunk. Ám mi azért fektetünk be Magyarországon, mert az kedvező a cégnek és a részvényeseinknek. Amennyiben ez segít előre lendíteni a Gripen-ügyletet, annak persze nagyon örülünk: ha újabb befektetésekre szánjuk el magunkat, az nyilván része lesz a Gripen-offsetnek. A döntéseinkben azonban semmilyen formában nem játszik szerepet a vadászgépüzlet.
– A tizedik évforduló tökéletes pillanat a számvetésre és annak végiggondolására: szóba jöhet-e újabb Electrolux-befektetés Magyarországon. Vannak ilyen terveik?
– Úgy látom, hogy mind a hűtőgépeket és porszívókat gyártó jászberényi üzemünk, mind a budapesti központú értékesítési hálózatunk nagyon sikeres. Egyelőre ezeknek az invesztícióknak az eredményességére összpontosítunk, azaz semmi olyan befektetés terve nincs most a tarsolyomban, amiről beszámolhatnék.
– Ezek szerint kizárni sem lehet egy ilyen lépést?
– Természetesen nem. A gond csak az, hogy Jászberényben már olyan nagyra nőttünk, hogy szinte elfogyott a szabad munkaerő. Ez pedig behatárolja a lehetőségeinket a térségben. Amire ma igazán szükségünk lenne, az az infrastruktúra mielőbbi javítása, azaz jobb utak, hogy az emberek akár messzebbről is bejárhassanak Jászberénybe dolgozni.
– Döntően az Electrolux nevéhez kötődik az “intelligens otthon” elképzelés. Ezek a komputerizált megoldások a dotcom buborék kipukkanása után is kulcsszerepet játszanak a cég stratégiájában?
– Igen, változatlanul nagy hangsúlyt fektetünk olyan termékek kifejlesztésére, amelyek könnyebbé és jobbá teszik az emberek életét. Az emberek ugyanis készek pénzt áldozni az olyan berendezésekre, amelyek megoldják a problémáikat – vagy valóra váltják a vágyaikat. Ezért indítottuk útjára az automata porszívó és az automata fűnyíró projektünket, illetve ezért vágtunk bele a “screen fridge” programba. Ez utóbbi egy hűtőszekrény az ajtajába épített, a háztartásról mindent tudó számítógéppel. E projektek azonban egyelőre inkább afféle előreszaladások – screen fridge ma mintegy harminc dán otthonban üzemel próbaképpen -, amelyeken megtanulhatjuk, mire van a fogyasztóknak igényük, mi az, amit a technológia ténylegesen lehetővé tesz, illetve hol tart az az infrastruktúra, amibe egy ilyen berendezés beleilleszkedhet. Ám ahogyan a mikrohullámú sütőnek is másfél évtizedre volt szüksége, hogy szinte bármely háztartásban megtalálható legyen, előbb-utóbb ezek a termékek is beköltöznek az otthonokba.
– A dotcom összeomlás után is van igény ezekre a megoldásokra?
– Úgy vélem, a buborék kipukkanása egyáltalán nem csökkentette az internethasználatot, csupán a nem megfelelő üzleti elképzelésekbe gáttalanul áramló befektetéseknek szakadt vége.
– Az amerikai gazdaságban már mutatkoznak a talpra állás jelei. Ön szerint miként alakul a világgazdság helyzete a közeljövőben?
– Igen nehéz ma bármit is prognosztizálni. Talán még sosem volt ennyire beláthatatlan a világgazdaság jövője, mint ma. Ami az Electrolux piacait illeti, nem számítok semmilyen drámai kiugrásra vagy visszaesésre: meggyőződésem, hogy az eladásaink tartósan a jelenlegi szinten stabilizálódnak.
– Végül egy könnyebb kérdés. Svédország eddig biztatóan szerepel a labdarúgó-világbajnokságon, mit jósol a továbbiakban?
– A vébé előtt arra tippeltem, hogy Argentína lesz a világbajnok. Most pedig, hogy a svéd válogatott egyre jobb – már Nigériát is legyőzte -, úgy vélem, svéd-argentin döntőt vívnak majd Japánban.