Gazdaság

Egy csésze kávé Hans Straberggel

Tíz éve van jelen a svéd Electrolux Magyarországon. Hans Straberg elnök-vezérigazgató elégedett, de nem tervez újabb befektetéseket.

Örök vitatéma Közép-Európában a vadászgépbeszerzés ügye. Magyarország viszont döntött: rövidesen svéd Gripeneket bérel – vagy vásárol -, amely üzletet svéd cégek befektetésekkel és vásárlásokkal ellentételeznek majd. Részt vesz ebben az Electrolux?

Egy csésze kávé Hans Straberggel 1– Nos, az Electrolux most ünnepli magyarországi jelenléte tizedik évfordulóját. Ez idő alatt rendkívül sokat fejlődött és kiváló befektetésnek bizonyult az itteni vállalkozásunk. Ám mi azért fektetünk be Magyarországon, mert az kedvező a cégnek és a részvényeseinknek. Amennyiben ez segít előre lendíteni a Gripen-ügyletet, annak persze nagyon örülünk: ha újabb befektetésekre szánjuk el magunkat, az nyilván része lesz a Gripen-offsetnek. A döntéseinkben azonban semmilyen formában nem játszik szerepet a vadászgépüzlet.

– A tizedik évforduló tökéletes pillanat a számvetésre és annak végiggondolására: szóba jöhet-e újabb Electrolux-befektetés Magyarországon. Vannak ilyen terveik?

– Úgy látom, hogy mind a hűtőgépeket és porszívókat gyártó jászberényi üzemünk, mind a budapesti központú értékesítési hálózatunk nagyon sikeres. Egyelőre ezeknek az invesztícióknak az eredményességére összpontosítunk, azaz semmi olyan befektetés terve nincs most a tarsolyomban, amiről beszámolhatnék.

– Ezek szerint kizárni sem lehet egy ilyen lépést?

– Természetesen nem. A gond csak az, hogy Jászberényben már olyan nagyra nőttünk, hogy szinte elfogyott a szabad munkaerő. Ez pedig behatárolja a lehetőségeinket a térségben. Amire ma igazán szükségünk lenne, az az infrastruktúra mielőbbi javítása, azaz jobb utak, hogy az emberek akár messzebbről is bejárhassanak Jászberénybe dolgozni.

– Döntően az Electrolux nevéhez kötődik az “intelligens otthon” elképzelés. Ezek a komputerizált megoldások a dotcom buborék kipukkanása után is kulcsszerepet játszanak a cég stratégiájában?

– Igen, változatlanul nagy hangsúlyt fektetünk olyan termékek kifejlesztésére, amelyek könnyebbé és jobbá teszik az emberek életét. Az emberek ugyanis készek pénzt áldozni az olyan berendezésekre, amelyek megoldják a problémáikat – vagy valóra váltják a vágyaikat. Ezért indítottuk útjára az automata porszívó és az automata fűnyíró projektünket, illetve ezért vágtunk bele a “screen fridge” programba. Ez utóbbi egy hűtőszekrény az ajtajába épített, a háztartásról mindent tudó számítógéppel. E projektek azonban egyelőre inkább afféle előreszaladások – screen fridge ma mintegy harminc dán otthonban üzemel próbaképpen -, amelyeken megtanulhatjuk, mire van a fogyasztóknak igényük, mi az, amit a technológia ténylegesen lehetővé tesz, illetve hol tart az az infrastruktúra, amibe egy ilyen berendezés beleilleszkedhet. Ám ahogyan a mikrohullámú sütőnek is másfél évtizedre volt szüksége, hogy szinte bármely háztartásban megtalálható legyen, előbb-utóbb ezek a termékek is beköltöznek az otthonokba.

– A dotcom összeomlás után is van igény ezekre a megoldásokra?

– Úgy vélem, a buborék kipukkanása egyáltalán nem csökkentette az internethasználatot, csupán a nem megfelelő üzleti elképzelésekbe gáttalanul áramló befektetéseknek szakadt vége.

– Az amerikai gazdaságban már mutatkoznak a talpra állás jelei. Ön szerint miként alakul a világgazdság helyzete a közeljövőben?

– Igen nehéz ma bármit is prognosztizálni. Talán még sosem volt ennyire beláthatatlan a világgazdaság jövője, mint ma. Ami az Electrolux piacait illeti, nem számítok semmilyen drámai kiugrásra vagy visszaesésre: meggyőződésem, hogy az eladásaink tartósan a jelenlegi szinten stabilizálódnak.

– Végül egy könnyebb kérdés. Svédország eddig biztatóan szerepel a labdarúgó-világbajnokságon, mit jósol a továbbiakban?

– A vébé előtt arra tippeltem, hogy Argentína lesz a világbajnok. Most pedig, hogy a svéd válogatott egyre jobb – már Nigériát is legyőzte -, úgy vélem, svéd-argentin döntőt vívnak majd Japánban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik