Gazdaság

Novell – Fókuszállítás

Feladva régi imázsát, termékorientált vállalkozásból megoldásszállítóvá alakul a Novell.

Bár a Novell az idén a Bajnokok Ligája döntőjének idején, ráadásul Spanyolországban tartotta meg éves európai Brainshare találkozóját, a több mint ezer partner és szakértő részvételével lezajlott esemény hangulatát mégsem a futballfieszta határozta meg. Csak részben kielégítő magyarázat minderre, hogy a Brainshare-t a madridiakat kevéssé szívlelő Barcelonában rendezték meg; a foci emellett azért maradhatott mellékszereplő a dzsemborin, mert a Novell talán még a finálénál is izgalmasabb meglepetésekkel szolgált a résztvevőknek.

Az a cég, amely eddig leginkább megbízható megoldásairól volt híres, most – a minden eszközről gyors és biztonságos vállalati hozzáférést nyújtó one Net stratégiát meghirdetve – arra készül, hogy feladja régi imázsát, és a termékorientált vállalkozásból megoldásszállítóvá alakuljon.

Novell – Fókuszállítás 1“Technológiai jellegű vállalatból végre ügyfélközpontúvá, és így nyereségessé kell válnunk” – jelentette ki Gerard van Kemmel, a Novell európai elnöke, mintegy beismerve ezzel cégének korábbi hiányosságait. Mert igaz ugyan, hogy a Novell védjegyének számító címtár – directory – megoldásokat, s az arra épülő platform-független szolgáltatásait világszerte 430 millióan használják, a cég forgalma 1999 vége óta folyamatosan csökken, és 2001-ben sokéves negatív rekordot jelentő 95 millió dolláros veszteséget könyvelhetett el. Pedig termékeinek ismérvei alapján nem ezt érdemelné: legendás hálózati operációs rendszere, a NetWare legújabb, 6.0 verziója a Network Magazine tavalyi tesztje alapján az év operációs rendszere, az eDirectory 8.6.1 pedig az év címtárszolgáltatása elismerést kapta. Jó ideje nem titok tehát, hogy a bajok gyökerét nem a fejlesztésben, hanem az értékesítésben kell keresni. (A magyarországi Novell iroda ennek ellenére 50 százalékos növekedést produkált a legutóbbi negyedévbe az egy évvel ezelőtti eredményhez képest.) A Novellt ugyanúgy sújtotta az Y2K probléma idején kezdődött visszaesés, mint más IT vállalatokat, de piaci pozíciója hatványozottan romlott az azóta élesedő verseny hatására. A Microsoft minden konkurensénél harsányabb viselkedése még a hagyományosan Novell-uralta területeken (például a hálózati operációs rendszerek és a címtárszolgáltatás piacán) is látványos eredményeket hozott, ami jócskán hozzájárul a Novell gyöngélkedéséhez. “Nem engedjük, hogy a Microsoft lemásolja technológiánkat” – jelentette ki a rendezvényen Chris Stone, a vállalat alelnöke. “Ehelyett nekünk kell lemásolnunk a Microsoft marketingjét” – tette világossá. A Novell nevet óriásplakáton olvasni, vagy tévéreklámban látni eddig nem lehetett, ez a helyzet azonban változni fog. Mivel pedig címtárszolgáltatást vagy hálózati operációs rendszert – ráadásul rendszergazdáknak – emészthető formában reklámozni lehetetlen, a cég legnevesebb megrendelőivel, például a Lufthansával és a francia adóhivatallal együttműködve, azok “hitelét” kihasználva hirdeti majd termékeit, no meg magát.

Ez azonban nem minden. Carl S. Ledbetter, a Novell kutatás-fejlesztési vezetője a Figyelőnek elmondta: a vállalat a most piacon lévő 163 termékének egy részét biztosan megszünteti, másokat pedig csomagokba integrál. “Nem darabokban, hanem összeszerelve szállítjuk az autót” – élt a hasonlattal, majd hozzátette: a végrehajtott portfólió-racionalizálást testre szabott megoldások kínálatával, szolgáltatással és tanácsadással kompenzálják majd. E tevékenységek sikerére garancia a Novell által tavaly megvásárolt, és a cég leányvállalataként azóta is működő tanácsadó-megoldásszállító, a Cambridge Technology Partners, amelynek menedzsmentje, egyáltalán nem mellesleg, helyett kapott a Novell vezérkarában is. Jack Messmann elnök-vezérigazgató és Kemmel európai elnök a bekebelezett cég vezetői közül kerültek vállalathoz, így valószínű, hogy a Brainshare-en meghirdetett váltás nem kis mértékben köszönhető az alig egy évvel ezelőtti akvizíciónak.

Ahhoz azonban, hogy a Cambridge által annyira óhajtott szolgáltatói tevékenység kibontakozhasson, erős, és a fejlődés lehetőségeit hordozó termékvonalakra van szükség. A fejlesztést ezért a cég továbbra sem hanyagolja el: a NetWare újabb irányzatokat képviselő változatai – a Novell bázisának számító Utah állam indián törzsek neveit kódként viselő Nakoma, Hayden és Uinta – már a fiókban vannak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik