Gazdaság

A realitások talaján

akar landolni a Malév. Legalább is ezt mutatja, hogy a nemzeti légitársaság Malév Expressz néven leányvállalatot alapít.#<# A működését a tervek szerint nyáron megkezdő cég regionális járatok üzemeltetésére szakosodna, és kis gépeivel olyan új célállomások felé közlekedne, mint Bologna, Velence, Temesvár, Belgrád és Odessza. Az elkövetkezendő években pedig a géppark bővítésével párhuzamosan további desztinációkat is nyitnának, így például Marosvásárhely és Szkopje is felkerülne a légi menetrendekre. Bár a részletek még nem teljesen tiszták, több okból is helyes döntésnek látszik a leányvállalat beindítása. Egyrészt ki kell szolgálni azokat az egyre növekvő igényeket, amelyek a regionális kapcsolatok bővüléséből adódnak. Mind több magyar cég deklarálja, hogy az eredményes működéshez szükséges növekedést csakis a határon túli terjeszkedés révén tudja megvalósítani. De hasonló cipőben járnak a régió többi országában is, s egyre inkább kirajzolódik az a trend, amely a hajdani monarchia kontúrjait piaci szempontból újra meghúzza. Ebben az összefüggésben valóban tarthatatlan, hogy Budapestről például Triesztbe – vagy Szkopjéba – csak Münchenen, esetleg Bécsen keresztül lehet eljutni. A másik érv a Malév Expressz alapítása mellett, hogy Európa légitársaságai – vagyis a konkurensek – már régen eljutottak odáig, hogy felismerjék a specializált leányvállalatok üzemeltetésének előnyeit. A nagyok – Lufthansa, KLM – mellett a térség kisebb repülőcégei is alaposan kiaknázzák a regionális utak kisgépes kiszolgálásának lehetőségeit, így például az osztrák Austrian Airlines a Tyroleannel teszi ezt. A légi közlekedés globális verseny, figyelni kell a konkurenciát, és a sikeres ötleteket minél korábban át kell venni. Végül, de nem utolsósorban az is fontos szempont, hogy egy ilyen leányvállalat adott esetben a jövő záloga is. Bár a Malév eredményei az elmúlt hónapokban látványosan javultak, ez nem volt elegendő alapvető gondjainak megoldására. A tulajdonos állam már egy évvel ezelőtt felvillantotta a cég felszámolásának – hipotetikus – lehetőségét. Azóta, a Swissair csődjéből is okulva, egyre kevésbé zárható ki egy felszámolásba torkolló szcenárió. S ehhez – szintén csak a svájci példáig kell visszanyúlni – szükség van egy tiszta, jól működő cégre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik