Gazdaság

A Britton-csoport a nyomdaiparban – Összecsomagolnak

A Kartonpack Rt.-t felvásárló Britton nem vezeti ki a tőzsdéről a céget, sőt annak bázisán nyomdaipari vállalatcsoportot épít.

Közel a Margit-híd pesti hídfőjéhez, egy most felújított, patinás Duna-parti házban, konzervatív eleganciával berendezett irodában székel a Britton Capital & Consulting Kft. A 2001 tavaszán létrehozott cég – némi felügyeleti huzavona után – novemberben tett érvényes vételi ajánlatot a tőzsdén jegyzett, de csak elvétve felbukkanó kis nyomdaipari társaság, a Kartonpack Rt. papírjainak felvásárlására. Ennek során pár héttel ezelőtt megszerezték a debreceni vállalat részvényeinek több mint 91 százalékát. (A Britton Kft. a felvásárlás során ugyan csak 61,77 százalékos részesedést szerzett, ám anyavállalata, a Britton Interinvest már szeptember óta rendelkezett a részvények 29,58 százalékával, melyet a Deutsche Balaton Broker-Holding AG-től vásároltak.)

A Britton-csoport a nyomdaiparban – Összecsomagolnak 1szemben az árral. Ami a történetben meglepő: a befejeződött felvásárlás ellenére nem készülnek arra, hogy az alig félmilliárdos saját tőkéjű társaságot kivezettessék a tőzsdéről, illetve a más kezében megmaradt részvényeket “kiszorítsák”. Ez utóbbi nyilván összefüggésben van azzal, hogy a Britton-csoport mellett egyetlen további tulajdonos maradt meg a cégben: a 8,65 százaléknyi részesedést a Kartonpack igazgatóságának korábbi elnöke, Koptis István birtokolja. A tranzakció körülményei mindenesetre ellentétesek a mai “divatirányzattal”, amely szerint a felvásárlásokat végrehajtó befektetők célja a kivezetés, illetve a részvények 100 százalékának megszerzése, a saját vagyon töredékét jelentő áron.

A fenti típusú kivezetések indokai között többnyire a korlátozásoktól mentes irányítás és átalakítás igénye szerepel, sok esetben azonban az igazi ok a szakmai befektetőnek történő értékesítéstől remélt extraprofit. A Britton Kft. vezetői, Mészáros János és Kerék Csaba azonban más terveket dédelgetnek: a Kartonpack köré egy középméretű, teljes körű nyomda- és papíripari szolgáltatásokat nyújtó cégcsoportot kívánnak szervezni. Ebbe tagozódik majd be a jelenleg már a Britton résztulajdonában lévő Novoprint Nyomda, illetve annak 99 százalékos leányvállalata, az Akadémia Nyomda is.

A Britton-csoport A Britton Interinvest Ltd. Company-t magánbefektetők alapították az Egyesült Államokban, Washington államban, Everett városában azzal a céllal, hogy vagyonuk kezelését egy professzionális befektetési tevékenységre szakosodott szervezetre bízzák. (A társaság – a név és a tevékenység hasonlósága ellenére – nem kapcsolódik a kanadai, vancouveri illetőségű Britton Capital Corporation nevű kockázatitőke-céghez.)

A csoport fő üzletágai a vállalati és az ingatlanbefektetések, amelyeket Közép- és Dél-Amerikában (Chile, Brazília, Kuba), illetve Közép- és Kelet-Európában valósít meg. Tízegynéhány, jellemzően kis- és közepes vállalkozásban van részesedése, melyek összesített vagyona 12 millió dollár. Az ingatlan üzletág által kezelt portfólió értéke további 3-4 millió dollár.

A cég regionális központját, a Britton Capital & Consulting Kft.-t 2001 májusában alapították. E társaság a nyomdaipari csoporton kívül néhány kisebb magyarországi ingatlanüzletben is érdekelt. Emellett Nagyváradon alapító befektetője Románia első vidéki bevásárlóközpont-építési projektjének (nyitás 2002 végén), de Kolozsváron is fontolgatnak hasonlót. Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy a Britton Kft. anyacége, a Britton Capital Group viszonylag kicsi külföldi vállalati tőkebefektetéssel rendelkezik, s az Egyesült Államokban nem jegyzik a tőzsdén.

átláthatóság. Ami a tőzsdei jelenlétet illeti, Kerék Csaba úgy gondolja, hogy az azzal együtt járó nyilvánosság az átláthatóság garanciája, ami az uniós csatlakozással egyre fontosabb szempont lesz a megrendelések elnyerésekor – nemcsak az intézményi, de a magánszférában is. Véleménye szerint a jövő üzletei megkövetelik a nyílt, átlátható szerkezetet, és ez előbb-utóbb komoly versenyelőnnyé válhat. Ugyanakkor úgy véli, hogy a Kartonpack köré szervezett nyomdai csoport kialakítását követően a tőzsde akár a további növekedés finanszírozására, akár részleges exitre (azaz tőzsdei befektetők számára történő eladásra) is jó lehetőséget teremthet, s ennyit megérnek a parketten tartással kapcsolatos kiadások. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy – a komoly remények ellenére – a C kategóriában debütáló Kartonpack-részvények eddig nem igazán vonzották a tőzsdei befektetőket.

Az elsősorban gyógyszeriparban használatos papírdobozokat előállító debreceni Kartonpack 2000-es árbevétele 773 millió forint volt, piaci részesedése azonban ebben a szűk szegmensben eléri a 25 százalékot. A Novoprint Rt. fő termékei a művészeti albumok, de íves ofszet nyomtatással készülő egyéb termékei is vannak, míg az Akadémia Nyomda profilja igényes kivitelű, nagy példányszámú lexikonok és szótárak nyomtatása. “A három nyomda termékportfóliója, gépparkja és technológiai háttere lehetővé teszi, hogy azokat összehangolva, kisebb fejlesztések után, a legkülönfélébb nyomdaipari igényeket ki tudják elégíteni” – hangsúlyozza Mészáros János. Ehhez az akvizíciók lezárultával ki lehet alakítani a megfelelő szervezetet, ami lehetőséget ad az ügyfélorientált kiszolgálásra. Azt tervezik ugyanis, hogy a csoportot nem hagyományos nyomdaipari cégként, hanem olyan szolgáltatóként üzemeltetik, mely képes ügyfelei nyomtatványokkal kapcsolatos igényeit teljes körűen kielégíteni – az arculattervezéstől a nyomtatáson át a tárolásig és a logisztikáig. Ennek érdekében létre kívánnak hozni egy kereskedelmi céget, ami a három nyomda vevőivel és szállítóival tartja majd a kapcsolatot, s marketingfeladatokat is ellát. Ez a vállalat lenne az IT fejlesztések bázisa is. Az átszervezések eredményeképpen Mészárosék elképzelései szerint a teljes nyomdaipari csoportot a tőzsdei Kartonpack cégbe konszolidálnák. A Britton Kft. hangsúlyozottan csak a stratégiai, szervezeti kérdésekbe kíván aktívan beleszólni. A tulajdonosi koncentrációval egy közepes méretű, de várakozásaik szerint a konkurenciánál versenyképesebb cég jöhet létre, melynek fő erőssége a technológiai háttér lehet.

VERSENY A GARÁZSCÉGEKKEL. A nyomdaiparban pillanatnyilag éles a verseny, a Britton Kft. azonban pár év távlatában a piac tisztulására, a “garázsnyomdák” eltűnésére számít. Úgy ítélik meg, ezt követően jelentősen nőhet a nyereségesség. Ez a mutató egyébként, a Kartonpack számaira pillantva, ma sem tekinthető rossznak. Igaz, a 2000-es évben kimutatott 59 millió forintos nyereségük az 550 milliós saját tőkéhez viszonyítva nem kiugróan jó, ám a cég készpénz- és értékpapír-állománya 365 millió forintot tesz ki, s ezzel a “működő tőkére” vetítve már 20 százalék körüli adózott profitról beszélhetünk. A 600 milliós saját tőke értékét tükrözi a nyilvános ajánlattétel 1250 forintos részvényenkénti ára; a részvények 200 forintos névértékűek, a jegyzett tőke pedig 101 millió forint. A vételár így – a likvid eszközökkel korrigálva – 5 éves megtérülést ígér.

Nem példanélküli eset, hogy egy pénzügyi befektető a magyar piac alsó középvállalati szegmensében néhány felvásárolt céget olyan egységes csoporttá próbál szervezni, amely jelentősen javíthatja a piaci pozícióit. Az azonban, hogy eközben e befektető – mint a Kartonpack esetében is – a tőkepiaci szereplést is fontosnak tartja, napjainkban különleges elhatározásnak minősíthető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik