Gazdaság

Vállalati felmérés – A legjobb munkahelyek

Ha jó a légkör, a főnök és a cégkultúra, van előrejutási lehetőség, akkor jókedvvel mehetünk be dolgozni, ez pedig meglátszik a cég teljesítményén is - derül ki a Hewitt Inside Consulting félszáz vállalat több mint 6 ezer alkalmazottjánál végzett, a "Legjobb munkahelyeket" feltérképezni hivatott felméréséből.

Az emberi oldalMa általában a vállalatok sikerességének fokmérőjéül a kemény számok – piaci részesedés, árbevétel, azaz a vevők piacán elért pozíció – szolgálnak. Mintha hajlamosak lennénk elfelejteni, hogy az eredmények mögött a munkatársak állnak.

Vállalati felmérés –  A legjobb munkahelyek 1A valóságban a vállalat kiválóságát már nemcsak az ügyfelek piacán elért győzelem, hanem a munkaerőpiacon kivívott jó hírnév is fémjelzi, hiszen csak így szerezhetők meg azon tehetséges emberek, akik azután a leginkább hozzájárulhatnak a cég sikeréhez.

A munkáltatói imázs fogalma nem ismeretlen már Magyarországon sem, de eddig még nem történt kísérlet annak felderítésére, vajon mely vállalat érdemli meg a legjobb munkáltatónak kijáró címet, és mitől lesz pont az a legjobb.

A Hewitt Associates tapasztalatával a háta mögött a Hewitt Inside több ezer munkavállalót kérdezett meg arról, elégedett-e jelenlegi munkahelyével, több mint 50 cég HR-vezetőjét és felső vezetőjét kérdezte meg a vállalatnál működő HR-gyakorlatokról. Többhónapos munka után most módunkban áll megosztani Önökkel a “Legjobb Munkahely Felmérés” 2001-es magyarországi eredményeit.

Azt tapasztaltuk, hogy a két nézőpont – eredményesség a vevők piacán, illetve sikeresség a munkaadói piacon – egymást erősíti, megéri mindkét fronton egyszerre jól teljesíteni. Örvendetes, hogy a magyar vállalatok között is egyre növekszik az igény, hogy ne csak a pénzügyi eredmények alapján készüljenek “toplisták”. Ennek oka, hogy HR-területen is szeretnék mérni a teljesítményt, viszonyítani azt másokéhoz, s elemezni az eredményeket.

A humán erőforrás menedzsmentet gyakran mostohagyerekként kezelik, talán amiatt, hogy a HR által hozzáadott érték mérése nehézkes. A Legjobb Munkahely Felmérés segítségével e nehezebben megfogható területen végzünk összehasonlítást konkrét és átfogó mérőszámok, releváns adatok segítségével. A HR tevékenység átvilágításával arra próbálunk választ adni, hogy az emberi erőforrás alrendszerek tekintetében hogyan állnak a magyar cégek.

Azt, hogy mi a jó HR-gyakorlat, nem mi döntöttük el, hanem a piac. A felmérésben egyrészt a résztvevők egymáshoz hasonlításával, másrészt a nemzetközi tendenciákhoz való illeszkedések vizsgálatával kerestük a magyarországi erőviszonyok között leginkább “életképes” megoldásokat.

Különböző statisztikai és egyéb elemzési módszerekkel arra igyekeztünk választ találni, vajon mitől jobbak a legjobbak. Tipikus munkaadói és munkavállalói profilokat, viselkedéstípusokat térképeztünk fel, amelyek segítségével stratégiai döntéseket alapozhatnak meg a cégek. A felméréssel ugyanakkor célunk volt megadni a legjobb munkahelyeknek járó nyilvánosságot és elismerést. Úgy gondoljuk, az eredmények publikálásával segíthetünk abban, hogy a legjobb HR-gyakorlatokat minden munkáltató megismerhesse Magyarországon, s a munkavállalók is tisztában legyenek azzal, mely cégek a legjobbak a piacon. Azonban nemcsak a “nyertesek”, hanem azok a cégek is megérdemlik az elismerést, amelyek részt vettek a megmérettetésben, ezzel is bizonyítva, hogy szeretnének jó munkáltatóvá válni.

Bízunk abban, hogy ez a kezdeményezés a munkaadók és a munkavállalók körében egyaránt kedvező visszhangra talál – s nemcsak az idén. Szándékunkban áll a Figyelővel közösen minden évben – a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően – lefolytatni ezt a felmérést, abban a reményben, hogy az idő előrehaladtával nem a részvétel, hanem inkább a felmérésből való kimaradás lesz a különlegesség.

Szelecki Zsolt, ügyvezető partner, Hewitt Inside Consulting Kft.

Szelecki.Zsolt@hewitt.inside.hu

Hamburgert árulni 380 forintos órabérért vagy ideges ügyfeleket telefonon nyugtatgatni – elvileg nem ezek lennének a leginkább vágyott munkakörök. Valahogyan mégis kellemessé lehet tenni ezeket az elfoglaltságokat, hiszen a hazai “Legjobb munkahelyek” felmérés dobogós helyezettje lett egy telefonos ügyfélszolgálat és egy gyorsétterem.

Közepes méretű, magyar tulajdonban lévő cégnél jó dolgozni – ilyen vállalkozások legalábbis szép számmal bekerültek a tíz legjobb munkahely közé (a toplistát lásd külön). Vannak multinacionális cégek is, amelyekhez öröm bejárni, nagy magyar vállalat viszont érdekes módon nem található a “legek” között.

MÉRETEK ÉS JELLEGEK. A “közepesek” és a “nagyok” más-más tulajdonságok miatt kerültek az élbolyba. Az előbbiek előnye az intimitás. “Nyolcvan-száz fős létszámnál könnyebb az eredeti családias légkört fenntartani. Még megvannak a kezdeti évek hősei, még élnek a legendák az alapításról. Ezzel egy ezerötszáz fős nagyvállalat nem tud versenyezni” – magyarázza Tököli Zsolt, a a Hewitt Inside tanácsadási igazgatója. A kisebb méret előny a humán erőforrás (HR) rendszerek kialakításánál is: sokkal egyszerűbb ezeket testre szabni, mint egy nagy cégnél.

A “nagyok” sikere ugyanakkor a profi módon kialakított és működtetett HR-rendszerekben rejlik. A toplistára ilyenek kerültek fel, s a lemaradóknak éppen e téren van pótolnivalójuk. A “közepeseknél” tehát a cégkultúra döntő tényező, míg a nagyoknál – bár a kultúra szerepe ott sem elhanyagolható – ezt más tényezők megelőzik. “Nagyvállalatnál jó lehet dolgozni, ha a közvetlen munkatársaival jól kijön az ember. A csoport tehát nyújthat családiasságot, s ez független lehet a vállalati kultúrától” – mutat rá Tököli Zsolt. A nagyvállalat ugyanakkor képes olyat is adni, amit a közepes nem, például külföldi karrier lehetőségét, s ez megint csak többet nyomhat a latban, mint az intimitás.

A legjobb munkahelyek sok mindenben mutatnak közös vonásokat. A toplistás cégek működése, vezetése, jövője iránt például alkalmazottaik nagyobb bizalmat táplálnak, mint a válaszolók általában. A felmérés alapján számított hatfokú Hewitt Bizalmi Index a legjobbak esetében 5 fölött, az átlagnál pedig 4,5 alatt volt, ami már jelentős különbség. “A bizalom alapvető fontosságú a vállalatok kiegyensúlyozott működése szempontjából, s jól prognosztizálja az elkötelezettség, így például az elvándorlás alakulását” – emeli ki Veres Rita tanácsadó.

A cégek irányítóinak szerepe döntő: a legjobb tíz munkahelyen dolgozók sokkal elégedettebbek saját felső vezetőikkel, mint összességében a 6 ezer válaszoló. Az átlagot tekintve ugyanakkor a felső vezetők leszerepeltek: a jó munkahely szempontjából fontos különböző tényezők közül a csúcsvezetők munkájával kevéssé elégedettek a válaszolók.

A legjobb, legelismertebb felső vezetők húzóerőként jelennek meg a vállalat életében: bárki által észrevehetően többet tesznek a munkahely minőségéért, mint azt elvárnák tőlük. Ezek a menedzserek ugyanakkor úgy tartják – mint ez az általuk kitöltött kérdőívből kiderült -, hogy a vállalati siker szempontjából kulcsfontosságúak az ott dolgozók. Az emberek mindazonáltal nem arra vágynak, hogy a főnök köztük elvegyülve “kommunikáljon”, bőven megfelel az indirekt kapcsolattartás is. Az a fontos tehát, hogy rendszeresen tájékoztassák őket, hogy ötleteiket eljuttathassák a megfelelő személynek s azokat figyelembe is vegyék. Ily módon jócskán növelni lehet a dolgozók elkötelezettségét. “Sokat számít, ha az első számú vezetőnek van valamilyen vesszőparipája, ami kötődik a cég HR tevékenységéhez” – mondja Tököli Zsolt. “Van, aki az alkalmazottak nemzetközi karrierjét viseli a szívén, más a “nyitott ajtók” politikáját képviseli következetesen, de olyannal is találkoztunk, aki a csoportos gondolkodást, a kreatív ötletek gyarapítását támogatta személyes példával. Jobbára nem is a téma a fontos, inkább az, hogy az alkalmazottak érzékeljék a vezető kezdeményező készségét, kisugárzását.”

MódszertanVállalati felmérés –  A legjobb munkahelyek 2A Hewitt Associates 1997-ben az amerikai Fortune magazinnal közösen állította össze először a “Legjobb 100 munkahely” listáját. Európába az idén jutott el a kezdeményezés, először Németországban és Magyarországon végezték el ezt a kutatást. (A hazai felméréssel egy időben zajlik az első össz-ázsiai felmérés, és tárgyalások folynak az Európai Unió által koordinált, 2002-ben esedékes páneurópai vizsgálatról is.) A magyarországi felmérésben való részvétel feltétele legalább 80-100 fős alkalmazotti létszám és több mint egyéves magyarországi működés volt. Az értékelés alapjául szolgáló adatokat háromféle kérdőíves felvétellel gyűjtötték be, hogy teljes körű képet kapjanak az adott cég HR tevékenységéről, alul-, oldal- és felülnézetből is. A kérdőívek a Hewitt Associates által végzett hasonló nemzetközi felmérések anyagaira épültek, így biztosítva az adatok összehasonlíthatóságát. Fontos szempont volt ezek tartalmi adaptálása a magyar környezetre. A részt vevő cégek több mint 6 ezer dolgozójától begyűjtött adatok feldolgozása után pontozással alakították ki a végső sorrendet.

ALKALMAZOTTI ELÉGEDETTSÉG KÉRDŐÍV



A munkavállalók véleményét mérte fel, az alábbi szempontok szerint:

• Munkavégzés (munkakörülmények)

• Fejlődési és előrelépési lehetőségek (tréning, képzés, karrier)

• Jövedelem és juttatások (jövedelmek versenyképessége, méltányosság, juttatások köre)

• Felső vezetők (kommunikáció, célok ismertetése, megközelíthetőség)

• Kapcsolatok (kollégák, osztályok közötti együttműködés, csapatszellem, főnöki kapcsolatok)

• Vállalati kultúra (céges értékek, küldetés, emberi értékek, szervezeti tanulás)

• Életminőség (munka/élet egyensúly, leterheltség)

HR AUDIT KÉRDŐÍV

Az egyes cégek HR rendszereit leltározta, az alábbi elemeket vizsgálva:

• Szervezeti és kapcsolati információk

• Toborzás/orientáció/szervezeti változás

• Képzés-fejlesztés/vezetés

• Munkakörnyezet

• Kompenzáció és ösztönzés

• Egészség és jólét

• Idő/munka/élet

FELSŐ VEZETŐI KÉRDŐÍV

Ezt a részt vevő vállalatok első számú vezetője töltötte ki, s a HR illeszkedését vizsgálta a cég egészének működésének, stratégiájának fényében.

CÉGKULTÚRA. A toplistás cégeknél a vállalati kultúra is sokkal jobban megfelel az ott dolgozóknak, mint az átlagnál. Fontos a rugalmasság, miként az is, hogy a légkör emberközeli legyen. Ez a két tulajdonság különböztette meg a leginkább a legjobb munkahelyeket az átlagtól (lásd grafikonjainkat). Elvben a vezetők is tudják ezt, legalábbis az általuk kitöltött kérdőívben 94 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy a munkatársak képezik a cég legfontosabb versenyelőnyét, s ez összecseng a dolgozók igényével az emberközeli légkör iránt. Ha azonban a dolgozói kérdőívet olvasgatjuk, az derül ki, hogy a válaszolók ezt egyáltalán nem érzik. Vagyis elmélet és gyakorlat között még meglehetősen mély szakadék tátong.

A dolgozók értékelik, ha munkáltatójuk támogatja szakmai fejlődésüket, előrelépésüket. A tanulási lehetőség önmagában nem vonzó számukra: olyan tréningeken akarnak részt venni, amelyeknek eredményét is látják, amelyek segítik karrierjüket, nem pusztán a pillanatnyi munkavégzést támogatják.

Fizetésüktől a magyar munkavállalók nem egyszerűen azt várják el, hogy minél nagyobb legyen. A két legfontosabb tényező számukra, hogy a javadalmazási rendszer teljesítményre ösztönző, a fizetés pedig más cégekhez képest méltányos legyen. Ugyanakkor a készpénzt többre értékelik az egyéb juttatásoknál, köszönhetően, a viszonylag szűk lehetőségeket kínáló magyar adózási rendszernek.

A magyarok összességében elégedettek munkahelyükkel, legalábbis 55 százalékuk így nyilatkozott a felmérés során. Ez más országokkal összehasonlítva átlagosnak mondható, ugyanakkor honfitársaink elkötelezettebbek vállalatuk iránt, mint az amerikaiak, az ázsiaiak vagy éppen más európaiak. “Ennek az az oka, hogy a magyar munkavállalók alapvetően lojálisak cégük iránt, ugyanakkor kritikusak a hibákkal, hiányosságokkal szemben” – értékeli Tököli Zsolt. Főként az idősebbek elkötelezettek, a fiatalok egyre inkább tisztában vannak saját munkaerő-piaci értékükkel, s a nyugati mintát követve már nem gondolják, hogy egyetlen cégnél fogják eltölteni munkás éveiket. A lojalitás azonban nem azonos az elégedettséggel, tehát az alapvetően lojális beállítottságúak is lehetnek elégedetlenek. A fiatalok ugyanakkor azért vannak éppen az adott a munkahelyen, mert ott jól érzik magukat.

Vállalati felmérés –  A legjobb munkahelyek 3A felmérés során toplista készült azokról a cégvezetőkről is, akiket szeretnek a munkatársaik. Az értékelésnél összehasonlították, hogy az emberek mennyire elégedettek a céggel, illetve annak első számú vezetőjével. Minél nagyobb volt a különbség a vezető javára, annál több pontot kapott. Az értékelésnél a vezetői kérdőívre támaszkodva még azt vették figyelembe, hogy mennyire HR-központú a vezető szemlélete, rászánja-e a szükséges időt az ilyen jellegű munkára, s van-e olyan személyes hozzájárulása, “fixa ideája”, amelyet e téren mindenáron meg akar valósítani. A legjobbnak bizonyult három vezető – névsorban Kapitány István, Thomas Körmendi és Simor András – között a Hewitt Inside már nem kívánt rangsort felállítani.

REGIONÁLIS SZEREPBEN. “Kifejezetten jó hír, hogy nem nagy a különbség a cég és az én besorolásom között” – értékeli a felmérés eredményét Kapitány István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója. A brit/holland olajmulti regionális vezetője ugyanis a vállalat felépítésében látja a siker okait, mivel szerinte nem sok cég működik ma Magyarországon az európai struktúrákba annyira beágyazódva, mint a Shell. “Az elmúlt néhány esztendő során több mint 25 magyar szakember kapott globális vagy európai feladatkört, s sokan közülük tevékenységüket budapesti székhellyel végezhetik” – emeli ki Kapitány, aki maga is korán felismerte, hogy a tudatos karrierépítéshez kicsi a magyar piac, nemzetközi léptékben kell gondolkodni.

A Shell 1997-ben a közép- és kelet-európai régiót szemelte ki arra, hogy az új vállalatvezetési struktúrát tesztelje, s ez egybeesett Kapitány “hazatérésével”. Három földrészen több országban dolgozott addig a magyar menedzser, s részt vett az új, kompetenciaközpontokra épülő rendszer kidolgozásában is, amit ő vezethetett be először a Shellnél. “Amikor 1997 és 1998 fordulóján elkezdtem megismertetni munkatársaimmal ezt az új vezetési szisztémát, nem sokan hittek benne” – ismeri el, de az eredmények őt igazolják. Az egyre több regionális feladattal megbízott magyar szakember mellett a módszer hatékonyságát bizonyítja az is, hogy az utóbbi két évben egyetlen közép- vagy felső vezető sem hagyta el a céget.

A tíz legjobb munkahely1. Sykes Közép Európa Kft.



• 89,29 millió forintos árbevétel 2000-ben

• 117 alkalmazott

• A kihelyezett telefonos ügyfélszolgálatokat üzemeltető cégnél kiemelten ügyelnek az alkalmazottak életminőségére, kényelmi szolgáltatások járnak mindenkinek, például stresszcsökkentő program, adótanácsadás és sportolási lehetőség.

2. AES-Tisza Erőmű Kft.

• 35,47 milliárd forintos bevétel

• 208 alkalmazott

• A vállalatot szervezeti kultúrája teszi egyedivé. A legritkább esetben tesznek különbséget vezetők és munkavállalók között. Minden tanulási és juttatási lehetőség elérhető mindenki számára. Nincsenek formális írásban rögzített szabályok, a vállalati filozófia része, hogy ne korlátozzák az embereket szabályokkal, bízzanak kreativitásukban, ami által kiteljesedésre lehetőséget biztosító munkahelyet kívánnak teremteni.

3. McDonalds Magyarországi Étterem Hálózat Kft.

• 5,87 milliárd forintos bevétel

• 2149 alkalmazott (a franchise partnerek nélkül)

• A cég erősségei: a fejlődés- és karrierlehetőségek, valamint a csapatmunka. Jók az előléptetési lehetőségek, és ehhez támogatást is adnak. Azonosítják a fiatal tehetségeket, képzik őket és megtartási program is létezik számukra. Az éttermek vezetői HR-feladatokat is ellátnak, gyakran speciális programokat szerveznek a munkavállalóknak.

4. Macher Gépészeti és Elektronikai Kft.

• 359,04 millió forintos bevétel

• 96 alkalmazott

• Az emberközpontú szociális létesítmények (ebédlő, parkosított külső környezet), a munkakörnyezet kialakítása a munkavállalók véleménye alapján történik. Általánosak az egészségmegőrző programok (például különleges gumiszőnyeg az állómunkát végzők számára, a láb- és gerincproblémák megelőzése érdekében, ingyenes szemvizsgálat és rákszűrés). A cég 1999-ben egy súlyos betegségben szenvedő munkavállaló megmentése érdekében alapítványt hozott létre, hogy lehetőség nyíljon a külföldi gyógykezelésre.

5. IFU A Horváth & Partner Kft.

• 750,00 millió forintos árbevétel

• 88 alkalmazott

• A tanácsadó cég erőssége a tudás- és információáramlás magas szintje. Igen jó eredményei vannak a vállalatnak a csapatmunka terén, erős a bizalom a kollégák között.

6. KÉSZ Kft.

• 31,54 milliárd forintos bevétel

• 615 alkalmazott

• A Nemzeti Színház építése kapcsán is ismert vállalatnál mindenkinek járó juttatások: táplálkozási tanácsadás, stresszcsökkentő programok, kedvezményes gyógyszer, beiskolázási segély, vállalati üdülő, támogatott szórakozási lehetőségek.

8. Herendi Porcelánmanufaktúra Rt.

• 7,83 milliárd forintos árbevétel

• 1597 alkalmazott

• A nagy hagyományokkal bíró vállalatnak erőssége a munka-élet egyensúly megteremtése. Jellegzetes családbarát juttatások: bölcsődei/óvodai helyek biztosítása, nyári táborok/programok, iskolai nyári szüneti programok, kulturális/művelődési lehetőségek. Ezek a legtöbb alkalmazott számára elérhetők.

9. Shell Hungary Rt.

• 100,62 milliárd forintos árbevétel

• 182 alkalmazott

• A HR-szemlélet szervesen beépül a vezetők üzleti gondolkodásába és mindennapi tevékenységébe. Globális képzési és karrierlehetőségeket nyújtanak, amelyek az alkalmazottak viszonylag széles köre számára, világos kritériumok alapján érhetőek el.

10. B AT Pécsi Dohánygyár Kft.

• 13,22 milliárd forintos árbevétel

• 630 alkalmazott

• Kiegyensúlyozott, stabil, egyúttal gondoskodó a cégkultúra, amelyet nagyon fejlett, tudatosan alakított HR-rendszerek támogatnak. Igen erős a teljesítményorientáció, amely következetesen kerül át célkitűzési, ösztönzési és számonkérési rendszerekbe, csakúgy mint a karrierlehetőségek közé. Ennek megfelelően piacilag is versenyképes a kompenzáció. A HR-munkában is erős a mérhetőség és az üzleti megtérülés szempontja.

Megjegyzések: A lista hetedik helyezettje nem járult hozzá nevének közléséhez; a magyarországi Cisco is toplistás lenne, ám létszáma nem érte el az elvárt minimumot, ezért csak versenyen kívül indulhatott

Forrás: Hewitt Inside, cégközlések, IM Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálat

A különbséget a hagyományos hierarchiára épülő vállalatvezetéssel szemben úgy lehet a legjobban leírni, hogy Kapitány nem főnök, hanem vezető. Ő felel az egész, ma már több mint tíz országot magában foglaló térség eredményeiért, s egyben a magyarországi cég vezetője is. De a kollégái – és nemcsak a magyarok, hanem régió-szerte mindenki – nem vele, hanem a feladatért felelős menedzserrel állnak elsősorban kapcsolatban. Ez egyben azt is jelenti, hogy sokkal nagyobb mindenkinek a felelőssége, de ugyanakkor nagyobb mind az anyagi, mind pedig az erkölcsi elismerés is. “A Shell Hungary valóban egy csapat, ahol mindenkinek van testre szabott feladata. Azt hiszem megállja helyét a focicsapatos hasonlat, hiszen nálunk is mindenki kint van a pályán” – mondja Kapitány.

A szervezet sokkal kisebb, mint amekkorát az eredmények valószínűsítenének. Magyarországon a Shell 2000-ben a 22. legnagyobb árbevételű vállalkozás volt, s ezt az eredményt a központban alig több mint 100 ember érte el. “Természetesen a kutaknál dolgozó kollégák is kivették a részüket a vállalat sikeréből, és a szoros kapcsolatnak köszönhetően a régió más területén szerzett tapasztalatok szintén segítettek” – siet leszögezni Kapitány.

A munkatársak által kitöltött kérdőívek arról is tanúskodnak, hogy személyéhez fűzik az elmúlt évek sikereit. “Valóban én kezdtem el az új vezetési rendszer bevezetését” – ismeri el, de azt is hozzáteszi, hogy pont e módszer miatt kifejezetten nehéz kivívni a kollégák elismerését. Az valójában nem probléma, hogy keveset látják – most is éppen Bukarestben futott össze valakivel, akinek az íróasztala alig néhány méterre áll az irodájától -, hiszen sokan ugyanúgy dolgoznak. A nehézség abban rejlik, hogy az elnök-vezérigazgató is csak az eredményeivel tud tekintélyt kivívni magának. “Pontosan ezért örülök nagyon a felmérés eredményének” – vonja le a következtetést alig leplezett elégedettséggel Kapitány István.

EGYENLŐ ELBÁNÁS.Skandináv elvek szerint vezeti Thomas Körmendi a Tetra Pak magyarországi leányvállalatát. Ez a módszer nem teljesen ismeretlen Magyarországon, ám a cégek többsége mégis hierarchikus viszonyokat alakít ki. “Nálunk mindenki egyforma elbánásban részesül, senkivel nem kivételezünk” – mondja a magyar gyökerekkel rendelkező, de dán útlevéllel utazó menedzser.

Ez a modell, a kétségtelen előnyök mellett, rendelkezik gyenge pontokkal is, hiszen a lapos vállalati struktúra megnehezíti az előrejutást és a karrierépítést. Éppen ezért Thomas Körmendi az egyik legfontosabb feladatának azt tartotta, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba: nála lehetőség szerint nincsenek titkos napirendi pontok, félinformációk és konspirációk. “Az őszinteség és a következetesség az alapja az eredményes csapatmunkának” – vallja. Úgy nem lehet jó teljesítményt megkövetelni, ha a munkatársaknak mindig a vezető hangulatához kell viszonyulniuk. Ez viszont nem jelenti azt, hogy minden információt megosztana az összes kollégával. A Tetra Pak családi tulajdonban levő multi, ezért például a pénzügyi eredmények ismertetése terén komoly visszafogottságot lehet tapasztalni. Ezt viszont mindenki tudja és el is fogadja.

“A vállalaton belül szó sincs demokráciáról – siet leszögezni -, a döntéseket végül mindig a felelős menedzsernek kell meghoznia.” Ez egyben azt is feltételezi, hogy a teljesítményt folyamatosan mérni kell, és aki könnyűnek találtatik, attól meg kell válni. Mindez egyformán vonatkozik a magyar alkalmazottakra és a külföldről érkezőkre. Azt, hogy ez nem egyszerűen üres frázis, egy minapi eset is bizonyítja, amikor egy külföldi munkatársát kellett elküldenie.

“Nem hiszem, hogy engem magyarnak tartottak volna, amikor idejöttem” – véli Körmendi, aki a Hewitt felmérésének legjobb három vezetője közül egyedül nem magyar állampolgár. Az viszont sokat elárul, hogy míg az első időben angolosan Thomasnak ejtették ki a nevét, ma már Tamásként szólítják meg a munkatársai. Tudja, hogy mindenütt okoz súrlódásokat a külföldiek alkalmazása – ráadásul a magas költségek miatt a vállalatok is igyekszenek visszaszorítani ezt a jelenséget -, de egy nemzetközileg tevékenykedő vállalatnál szükség van rájuk. Tudni kell azonban, hogy hol és milyen esetekben, hiszen a szakértelem általában helyben is megvan. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy ő megtalálta az egészséges keverési arányt.

Vállalati felmérés –  A legjobb munkahelyek 4CSAPATMUNKA.“Három-négy ember együttes tudása több, mint három-négy ember tudása” – indokolja Simor András, a Deloitte & Touche Rt. elnök-vezérigazgatója, miért is tartja fontosnak a csapatmunkát. A 260 fős nemzetközi tanácsadó cég első számú vezetője a Hewitt kérdőívére válaszolva kiemelte a személyes példaadást mint vezetői tulajdonságot, ám tisztában van azzal is, hogy ekkora cégnél ez önmagában nem elég. “Száz főig el lehet vezetni egy céget személyes példaadással, a fölött azonban már kell valami, ami segíti a kommunikáció megmaradását és fejlődését” – mondja. Fontos a jó anyagi ösztönzési rendszer is, bár Simor eddigi pályája során úgy tapasztalta, hogy minél magasabb pozícióba kerülnek az emberek, annál lényegesebbé válnak számukra más szempontok is. Ilyenek például, hogy legyen rendszeres teljesítményértékelés, képzés, vagy hogy a cégvezetők nyíltan beszéljenek akkor is, ha gondok vannak.

“Egy cégnek nem lehet feladata, hogy ne reagáljon a piaci változásokra” – céloz Simor arra, hogy Amerikában a recesszió jelei mutatkoznak, s a tanácsadói iparág elbocsátásokra kényszerül. A vezetőknek ugyanakkor világosan meg kell mondaniuk, milyen a cég helyzete, s mit kell tenniük az embereknek ahhoz, hogy ha létszámleépítés lesz, ne rájuk kerüljön a sor.

Vállalati felmérés –  A legjobb munkahelyek 5A Deloitte & Touche nem került be a tíz legjobb munkahely közé, s a cég első embere tudja, hogy még sok a teendő. Részben a postabankos per miatt az állami ügyfélkör lemorzsolódott, helyette igényes – főként multinacionális – vállalatokból álló ügyfélkört építettek ki. Ezzel párhuzamosan a szervezet is nagy változáson ment keresztül, a vezetők 1999 óta teljesen kicserélődtek, s a jelenlegi 16 partner közül 15 szintén 1999 óta vált partnerré. Csökkent a létszám és cserélődött a gárda, ma már kevesen dolgoznak itt azok közül, akik 1999 előtt is itt voltak. “Amíg kialakul egy új cégkultúra, s ennek hatásai végigmennek a rendszeren, az hosszú idő” – állapítja meg Simor. A folyamatot mindenesetre igyekszik személyes példaadással is gyorsítani. “A vezető egyfolytában üzeneteket küld, s mindenki figyeli, hogy ezek konzisztensek-e” – jegyzi meg. Ő maga például nemcsak mondja, hogy takarékoskodni kell, de ha repül, turistaosztályon utazik, irodája bútorát pedig belépése után nem cserélte le, csak most nyáron húzatta át a kopott ülőgarnitúrát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik