Gazdaság

Murdoch és a digitális televíziózás – Műholding

Rupert Murdoch az amerikai DirecTV megszerzésével világelsővé válhat a digitális műholdas műsorszórásban, egyúttal az interaktív televíziózás fejlesztésének élére is állhat.

Murdoch és a digitális televíziózás – Műholding 1Négy évtizedbe telt, míg két dél-ausztráliai lapból Rupert Murdoch a nyolcvanas évekre kiépítette a világ első vertikálisan integrált – a politikai napilapoktól a műholdas televíziózásig terjedő – médiabirodalmát. Az ausztráliai, európai, amerikai, latin-amerikai és ázsiai piacokon jelenlévő News Corporation fejeként Murdoch a televíziózásból termelt profitot akkor a lapkiadói tevékenység veszteségének kompenzálására fordította. A kilencvenes évek elején azonban a televízió mellett kötelezte el magát, amiben szerepet játszhatott az is, hogy – a korábban felhalmozott 7,6 milliárd dollárnyi hiteltartozása miatt – birodalma 1990-ben kis híján összeomlott. Mégis keresztül tudta vinni minden idők egyik legnagyobb adósság-átütemezését (a legenda szerint kereken 150 banktól kért haladékot), sőt, a tranzakció újabb 600 millió dollárnyi kölcsönhöz juttatta a médiamágnást. A mogul akkor látványos külsőségek közepette jelentette be: 500 csatornát magában foglaló globális televíziós kommunikációs rendszert kíván kiépíteni.

Cégnévjegyek NEWS CORPORATION



Piaci érték: 36-40 milliárd dollár (ebből a Sky Global Networké 25-30 miliárd dollár)

Éves forgalom: 14 milliárd dollár

Fontosabb tulajdonosok: Murdoch-család (40 százalék), Liberty Media (8 százalék), Al Valid herceg (3 százalék)

HUGHES ELECTRONICS

Piaci érték: 40 milliárd dollár

Éves forgalom: 7,3 milliárd dollár

Tulajdonos: General Motors (100 százalék)

Érdekeltségek: DirecTV (11 millió előfizetővel, értéke 9,6 milliárd dollár), Panamsat (értéke 7 milliárd dollár)

ECHOSTAR

Piaci érték: 12,4 milliárd dollár

Előfizetők száma: 5 millió fő

Murdochot az különbözteti meg riválisaitól, hogy döntéseiben általában stratégiai – és csak másodsorban rövid távú nyereségességi – szempontokat követ. Stratégiájának alappillére a globális jelenlét: már 1993-ban 525 millió dollárért megvette az ázsiai Satellite Television Asia Region (STAR TV) anyavállalatának 64 százalékát. Jóllehet ezzel egy mindmáig veszteséges cég került a birtokába, viszont annak révén megvetette a lábát egy 3 milliárd lakosú piacon.

ELŐRELÁTÁS. A stratégiai ambíció előrelátást is feltételez: a kilencvenes években Murdoch a médiamágnások közül elsőként ismerte fel a digitalizáció jelentőségét, s csatornáit hatalmas költséggel átállította az analóg televíziózásról a digitális technológiájú műsorkészítésre és -sugárzásra. Az idő e tekintetben őt igazolta, hiszen a módszer azóta a – celluloidszalagtól elköszönő – filmkészítésben is elterjedt.

A News Corp. – amely egyebek mellett a 20th Century Fox filmstúdió, a Fox Television, a Sky Global Network programcsaládot működtető angol BSkyB és négy brit napilap tulajdonosa – eljutott arra a fejlődési szintre, ahol a növekedéshez immár elengedhetetlenné vált a fizetős csatornákból álló birodalom sokak szerint egyetlen igazi hiányosságának pótlása. A digitális műholdas érdekeltségeket tömörítő Sky lefedettsége ugyanis nem teljes az amerikai műholdas sugárzás piaca nélkül. Murdoch öt éve egyszer már szemet vetett a tengerentúlon második helyet elfoglaló EchoStar cégre, de végül elállt az üzlettől.

Murdoch és az EchoStar versengése a Hughesért 2001. FEBRUÁR 20.

A Hughes vezérkara meglepetésszerűen félbeszakítja a tárgyalást. Murdoch felújítja kapcsolatát az EchoStarral, hogy a legrosszabb esetre legyen alternatív lehetősége.

2001. MÁJUS 1. Murdoch folytatja a tárgyalásokat a Hughes társasággal. Az utóbbi részvényei 9 százalékot emelkednek.

2001. MÁJUS. Az EchoStar vezetője, Charles Ergen – látva, hogy a másik két fél megegyezésének nagyobb az esélye – már nem számol azzal, hogy cége fuzionál a Murdoch-csoporttal. Hátráltató manőverekbe kezd: fel akarja vásárolni a DirecTV-t, és finanszírozókat keres saját ajánlatához. Miután nem talál, egymilliárd dolláros kötvénykibocsátást fontolgat. Ezután bepereli a DirecTV-t, mert állítása szerint az monopóliumra tör. Ezzel saját fúziós esélyeit is rontja, hiszen az Echostar és a DirecTV kombinációja nagy valószínűséggel sosem kapna engedélyt, éppen a kialakuló monopólium miatt.

2001. MÁJUS 25. A News Corp. ajánlatának elfogadását ellenző Michael Smith visszavonul a Hughes éléről, vélhetően a pénzszűkében lévő GM nyomására. Murdoch elől elhárulnak az akadályok.

2001. JÚNIUS. Murdoch állítja: meg tudná duplázni a DirecTV előfizetőinek számát, mert a többi csatornáján reklámozná a szolgáltatást. Ergen, ígérete szerint, csak néhány százezerrel több új előfizetőt tud toborozni.

2001. JÚNIUS 20. Murdoch kiveszi a fúziós ügyletből a Sky Global némely érdekeltségét (GemStar TV Guide, NDS, televíziós szoftvercég), hogy kedvezőbb adózási körülményeket teremtsen a fúzió után a Hughes számára.

AUTÓS HÁTSZÉLLEL. Mégsem elképzelhetetlen, hogy az interaktív televíziózás végül mégis globális piacvezetővé emeli a News Corp. birodalmat. Ehhez most – meglepő módon – az jöhet kapóra, hogy Amerikában gyengélkedik az autóipar. A General Motors ugyanis vevőt keres a tulajdonában lévő Hughes Electronicsra; ez utóbbi pedig a Murdoch célkeresztjébe került DirecTV jelenlegi tulajdonosa. A Hughesért folyó harcba egyébként az EchoStar is beszállt (lásd külön). A nehézségekkel küszködő General Motors nyilvánvalóan megtesz mindent azért, hogy a lehető legkedvezőbb feltételekkel szállhasson ki a Hughesból. Ehhez viszont a Hughes és a Sky összeolvadása szükséges. Az elképzelések szerint az előbbi 65, az utóbbi 35 százalékos arányban részesedne a létrejövő vállalatban. A Hughes ezen részvénypakett átadásával több pénzhez juthat, mintha egyszerűen leválasztaná és eladná a DirecTV-t. (A nagy televíziós cégek értéke azért olyan magas, mert reklámjaik több százmilliárd dolláros vásárlóerejű célközönséget érnek el.) E változatot a felek még a 2001 februári előzetes megállapodásban dolgozták ki, a Hughes akkori vezére, Michael Smith azonban – néhány részvényessel a háta mögött – nem rejtette véka alá, hogy ellenzi az üzletet. Azóta azonban fordult a kocka, Smithnek mennie kellett, amivel Murdochék útjából újabb akadály hárult el.

A médiamágnás a Sky Global Networks 10-15 százalékának tőzsdei értékesítésével tervezi előteremteni a General Motors kifizetéséhez szükséges összeg egy részét. A nyilvános részvénykibocsátás (IPO) azonban 2000 ősze óta mindmáig nem történt meg; Murdochék a GM és a Hughes zöld jelzésére várnak. Ha az ügylet létrejön, a tőkeigényes interaktív televíziózásra Murdochnak nagy összegeket kell fordítania. Erre már tavaly megtalálta stratégiai partnereit (lásd külön).

Új technológiák DIGITALIZÁCIÓ.

Az analóg adatrögzítést felváltó technológia, amelyben minden képi vagy hangzó információt egységes, számítógép által kezelhető adattömeggé (azaz kódokká) alakítanak, így az adatok sérülékenysége minimálisra csökken.

MŰHOLDAS MŰSORSUGÁRZÁS. Az adótornyokkal történő földfelszíni műsorsugárzás alternatívája.

INTERAKTÍV TELEVÍZIÓZÁS. A hagyományos televíziózás egyirányú információáramlása helyett a kétirányú – a csatorna és a néző közötti – kommunikáción alapuló forma. A visszafelé irányuló adatáramlását az úgynevezett set-top-box teszi lehetővé.

Eközben persze a digitális televíziózás csúcsára eljutni kívánó Murdoch ellenfelei sem tétlenkednek. Felismerték, hogy a nagyfokú bizonytalanságot és kilengéseket produkáló szegmensben nem lehet csak a nyugati – pláne csak az amerikai – piacra hagyatkozni. A 140 országban működő, de az Egyesült Államokon kívül csak bevétele 17 százalékát megtermelő Viacom konglomerátum (Paramount, MTV, Nickelodeon) a Telemundo csatorna felvásárlásával Spanyolországon keresztül tör új régiók felé. Steve Case, az AOL-Time Warner elnöke pedig nem kevesebbre készül, mint hogy cége a jelenlegi 17 százalék helyett Amerikán kívülről szerezze meg bevételeinek 50 százalékát.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik