Gazdaság

Tanácsadási trendek az ezredfordulón – Finomhangolás

Erôteljesen fellendülôben van a vezetési tanácsadási ipar és piac Magyarországon#<#. A privatizációt elôkészítô, a magánosítást megvalósító, s az azt követô reorganizációs szakasz után a magyarországi vállalatok és vezetési tanácsadóik az úgynevezett finomhangolás éveit élik, amikor már nemcsak a költségek csökkentése, a minél áramvonalasabb működés, hanem az új nyereségforrások feltárása az egyik legfontosabb cél. Tanácsadási trendek az ezredfordulón – Finomhangolás 1AMERIKA ÉS EURÓPA KÖZÖTT. Sokat elárul egy gazdaság, de elsôsorban a vállalatok kultúrájáról, hogy egy évben a GDP mekkora részét fordítják tanácsadási kiadásokra. Az Egyesült Államokban ez a mutató 0,5, míg Nyugat-Európában 0,33 százalék. Magyarországon a vezetési tanácsadási árbevételek a bruttó hazai termék 0,41 százalékát képviselik, vagyis a mutató érett piacról tanúskodik.

Az iparág tavalyi bevétele 200 millió euró fölött volt, mintegy 15 százalékkal haladva meg az egy évvel korábbi szintet.(Érdemes megjegyezni, hogy a bevételek kilenctizede már hazai megbízásokból, több mint 80 százaléka pedig a magánszektor megrendeléseibôl származott.) A dinamikus növekedés nagyjából megfelel a nyugat-európai trendeknek. Jól jellemzi a vezetési tanácsadási világpiac robusztus fejlôdését, hogy annak bevételei 1994 óta megnégyszerezôdtek, tavaly már elérték a 120 milliárd eurót.

A múlt évben a hazai hagyományos vezetési tanácsadási bevételek 37 százaléka a vállalati stratégiával kapcsolatos szolgáltatásokból származott, a működésirányítás pedig a bevételek 30 százalékát képviselte. Az emberi erôforráshoz kötôdô tanácsadás részaránya a tavalyi bevételekben 20, az informatikai tanácsadásé pedig több mint 10 százalék volt. (Az informatikai tanácsadás részaránya valószínűleg ennél számottevôen magasabb, de mert a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségében kevés az IT-tanácsadó, így a rendelkezésre álló adatok is hiányosak.)

A magyarországi vezetési tanácsadók a legtöbb bevételre a feldolgozóiparban tettek szert, a sorban a pénzügyi szektor, a távközlés, az energetikai szektor és az egészségügy következett. A szektor 40 milliárd forint körüli éves árbevételét az ágazat mintegy 110 cégének háromezer vezetési tanácsadója “állítja elô”, ám a hazai piacon is jól megfigyelhetô a vezetési tanácsadási ipar egyik nemzetközi tendenciája, nevezetesen a koncentráció és a centralizáció.

Minden szám azt támasztja tehát alá, hogy a hazai tanácsadási piac valóban érett szakaszában van, a tanácsadással foglalkozó cégek bôvülô szolgáltatásai iránti igények idehaza gyakorlatilag ugyanabban az idôben jelennek meg, mint Nyugat-Európában. A magyar megrendelôk többnyire ugyanazokkal a problémákkal és feladatokkal számolnak, illetve találják magukat szemben, mint nyugat-európai partnereik és versenytársaik, tehát hozzájuk hasonló témákban fordulnak tanácsadókhoz.

Örvendetes – s egyúttal jól jelzi a gazdasági és a cégkultúra fejlôdését is -, hogy a magyarországi cégek már nem kérdôjelezik meg a tanácsadási szakma értékteremtô, valamint a részvényesi értéket növelô képességét. Az ezredfordulóra az is mind egyértelműbb lett, hogy kifizetôdôbb vezetési tanácsadókat igénybe venni, mint egy adott problémát, feladatot saját erôforrásból, “házilagos kivitelezésben” megoldani. Ráadásul – mérettôl függetlenül – mind több azon cégek száma, amelyek rendszeresen megengedhetik maguknak vezetési tanácsadók igénybevételét. A tapasztalatok szerint a tanácsadásra fordított kiadások meglehetôsen gyorsan – s többszörösen is – megtérülnek.

A következô esztendôkben a vezetési tanácsadó cégek ügyfeleiktôl a legtöbb megrendelést minden bizonnyal az e-biznisz, az ügyfélkezelési (CRM), a logisztikai, a cégfelvásárlásokkal és összeolvadásokkal kapcsolatos, valamint a kiszervezési (outsourcing) témakörökben kapják majd. Figyelemre méltó, hogy a várakozások szerint a nemzetközi piacokon a következô években számottevôen mérséklôdik majd az internet-tanácsadás korábban regisztrált növekedési üteme.

A magyar piacon a 2005-ig terjedô idôszak vezetési tanácsadási kulcsterületei némileg eltérôek lesznek a nemzetközi irányzattól. Az elôrejelzések alapján a magyarországi vezetési tanácsadási cégek elsôsorban az integrált vállalatirányítási rendszerek, az ügyfélkezelés, a logisztika és az emberi erôforrás-menedzsment területén számíthatnak kiemelkedô mennyiségű és értékű megrendelésre. Ezek a témák lesznek tehát várhatóan a tanácsadás és a “tanácsvevés” hazai piaci toplistájának a csúcsán, de valószínűleg bôvülnek majd a finomhangolási szakasz hagyományos és új irányokat kijelölô megrendelései is.

ÚJ SZEREPLÔK. Az európai tanácsadási piac 2005-ig várhatóan évi 12,5 százalékkal növekszik. Az elôrejelzések szerint a következô esztendôkben a tanácsadó cégek mind több stratégiai szövetséget hoznak létre ügyfeleikkel, valamint szállítóikkal. Felgyorsul a hagyományos (stratégiai és teljesítménynövelô) és az informatikai tanácsadás integrációja, miközben újabb és újabb, korábban vezetési tanácsadással egyáltalán nem foglalkozó szereplôk – például a Hitachi és a UPS – jelennek meg a piacon. S miután a magyar piacgazdaság szerves része a nemzetközinek, bizton várható, hogy a hazai tanácsadási piacot is többnyire a globális trendek jellemzik majd.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik