Gazdaság

Az est média csoport tulajdonosai – Mindent egy lapra

"Zsebpénzből" indította Melis András és Lang András a Pesti Est programmagazint. Az ötletből kilenc év alatt milliárdos cégcsoport fejlődött.

Nem semmi, hogy egy befektetési konferencián most ugyanazokkal ül együtt, akikkel valaha eléggé érdekes állapotban együtt feküdtek a Fekete Lyuk lépcsőjén – ecseteli évtizedes élményét Új Péter publicista, az Index internetes újság kvázi főszerkesztője. A hírhedt-híres alternatív szórakozóhelyen verbuválódott csapatból egyiküknek sincs oka szégyenkezni, hiszen – mint Új Péter sorolja – Gerenday Karcsi a Sziget Kft. tulajdonosává vált, Králik Miki az Akadémiánál dolgozik, DJ Gershon (László Gergő) a Rádió 1 programigazgatója, “Lang úr és Melis úr” pedig egy médiabirodalmat épített fel. “Bár nem egy iskolába jártunk, még gimnazista korunkból ismerjük egymást, hiszen ugyanabba a kultúrkörbe tartoztunk, igaz, ők úriasabbak voltak, én kőbányaibb, s mindhárman részt vettünk például a punk zenében a nyolcvanas években” – idézi fel Új Péter.

Az est média csoport tulajdonosai – Mindent egy lapra 1BULIZIK AZ ORSZÁG. A publicista szerint üzletemberként nem sok kapcsolata van a párossal, megjegyezve, hogy szerencsére, mert Melis úrtól fiatalos lendületet várna el, ezzel szemben rendkívül óvatos, borzasztóan megrág mindent, nem is érti, hogyan képes ilyen lassú tempóban dönteni. Új Pétert az is elgondolkoztatja, miként lehet egy kinyomtatott adatbázisnak – a Pesti Estnek – fantasztikus kulturális vonzáskörzete, aurája. Úgy látja, ennek a két embernek a személye mindig is vonzotta a bulikat, s ezt mostanra az egész fővárosra, sőt az egész országra sikerült kiterjeszteniük. A publicista emlékei alapján Melis András kortársainál is szentimentálisabb, ábrándozóbb kamasz volt, aki sokat meditált azon, mit kellene tennie. Kettejük közül Új Péter szerint most ő a gyakorlatiasabb, míg társa az üzletpolitikai lavírozásban ügyesebb.

A heti programfüzet ötletét Lang András hozta Németországból, aki 1991-92 fordulóján Düsseldorfban és Münsterben tanult. Hazatérve nem sokat teketóriázott, azonnal szólt két egykori gimnáziumi osztálytársának, Melis Andrásnak és Müller Miklósnak. Mindössze 6 ezer forintos szülői kölcsönből alapították a P. “Est” Bt.-t. Először Lang András édesapjának irodájában, majd a fiú bérelt lakásában folyt a szerkesztés. Övé volt az ötlet, Melisnek volt komputere, Müller – aki egy évvel később kiszállt az üzletből – értett a tördeléshez, s az ő feladata volt a grafikai előkészítés is. A kiprintelt oldalakra ragasztották be a képeket. Később az első komolyabb beruházásként egy szkennert is vásároltak 30 ezer forintért.

Az est média csoport tulajdonosai – Mindent egy lapra 2FIÚK, MENNI FOG. “Akkoriban zajlott a rendszerváltás, rohant, dübörgött az élet körülöttünk. Évekig mi mentünk az információk után, még a metrón talált koszos szórólapot is felszedtük” – idézi fel a kezdeteket Lang András. A szórakozóhelyekkel is meg kellett értetniük, hogy érdemes kitenniük egy olyan programmagazint, amelyben mások kínálata is szerepel. Az ingyenes kiadványt a hirdetésekből szándékoztak eltartani, s az első 6 ezer forint plusz áfás megbízást Nikostól, a görög származású üzletembertől kapták, aki “Jó üzlet, fiúk, menni fog” megjegyzéssel indokolta a bizalmát. A próbaszámot a Copy Generalnál fénymásoltatták, s az első szám nyomdaköltségét előre elkérték hirdetőiktől. A fiatalok mindent a saját bőrükön tanultak meg. Eleinte a számlákra is elfelejtettek számot írni, és az első lapszámokról még az évszám is lemaradt. “Egyik hétről a másikra éltünk, a hirdetésből befolyt pénzzel azonnal rohantunk a nyomdába, hogy elhozhassuk a következő szám példányait. Néhány cégnél szerencsére elértük, hogy előleget is adjon” – meséli Melis András. A kiadvány először egy három rétre hajtott lapból állt, majd kettőből, aztán jött az íves megoldás, a 16 oldal. Lassan az információkkal is a szervezők jelentkeztek, a vállalkozók áttértek a rotációra, s a példányszám is elérte az 50 ezret. A csupán kísérőszínes megjelenést a négyszín nyomás váltotta fel, s négy év múltán az első reklámügynökség is jelentkezett náluk. A következő lépést a műnyomó jelentette, s a lajosmizsei Közlöny Nyomdát felváltotta a Révai. “Minden fejlesztést a bevételekből finanszíroztunk, nem álltak mögöttünk milliók. Ennek ellenére egy pozitív üzleti terv mentén meneteltünk” – emeli ki Lang András. Időközben embereket is elkezdtek felvenni, az iroda is egyre bővült. A Kmetty utcai 32 négyzetméter után jött az Alsóerdősor, ezt követően pedig a 170 négyzetméteres Király utcai lakás – itt heccből a liftet is megbütykölték úgy, hogy csak a negyedik emeleten, a Pesti Est szintjén álljon meg. Ezután következett az irodának kialakított 240 négyzetméteres főhadiszállás. Ma pedig már 1000 négyzetméternyi irodaterületet foglalnak egy III. kerületi új irodaházban. A cégcsoporttá fejlődött vállalkozás székhelyén végigsétálva ugyan látszik, hogy itt fiatalok dolgoznak, s érezni, hogy a külsőségekben nincsenek szigorú előírások, de ez már nem az az alsóerdősori lakás, ahol – Új Péter megfogalmazásában – “az a szerkesztőségnek nevezett rettenetes kupi működött”.

Lang András és Melis András31 évesek, egy osztályba jártak, s 1988-ban érettségiztek Budapesten, a Móricz Zsigmond Gimnáziumban. Lang Andrást felvették a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemre, s 1997-ben szerzett diplomát mint politológus. Hatéves kora óta zongorázik, s 1992 óta a Drums zenekarban játszik. Több mint két éve a Mozgó Ház Társulásnak, ennek az összművészeti alternatív színháznak is tagja, amely a világ számos pontján fellépett már. Felesége magyar-francia szakos tanár, Dani fia 2,5 éves, kislányukat május elejére várják.

Melis András az érettségi után három éven át különböző munkahelyeken dolgozott, majd másfél esztendőn keresztül az Eötvös Loránd Tudományegyetem szociálpolitikai, szociális munkás szakára járt. Nőtlen, hobbija az újságolvasás – lakásában hegyekben állnak a sajtótermékek -, s az öreg autókat is szeretné gyűjteni; egy ilyen példányt már sikerült beszereznie.

CSOPORTOSULÁS. A társaság újabb és újabb projektekbe kezdett, s minden esetben jól mérték fel az igényeket. Öt éve indították a Debreceni Estet, s ma már 18 vidéki Est-lap és mutációja jelenik meg. A Pesti Est 110 ezer, a vidéki lapcsoport pedig együttesen 184 ezer példányban lát napvilágot. E termékek a 14-35 éves, városban élő korosztályt célozzák meg, s öt-hat esztendeje elindították a 8-14 éves korosztálynak szóló Juniort is. A havonta megjelenő Súgó a színházba járó közönséget veszi célba. Ezen felül megjelentetnek időszaki kiadványokat és rendezvényekhez kötött különszámokat is. Másfél éve, 1999 szeptemberében nyitották meg a Pesti Est Cafét, ahol kiállításokat, koncerteket, vetítéseket, előadásokat is tartanak, a múlt nyáron pedig az Egri Est Cafét, s elképzelhető, hogy jön a folytatás, kávézóláncot alakítanak ki. Tavaly az Est FM rádió is megkezdte adását a főváros 60 kilométeres körzetében. Öt-hat éve saját site-juk van, s egy éve az emlékezetes “Felvillany, beharang. felcsiga, beháló” kampány kíséretében országos online programmagazint indítottak. Ezt az üzletágat stratégiai fontosságúnak tartják.

Jelenleg az internetes site-juk fejlesztésén, országos adatbázisuk bővítésén dolgoznak. Lang András szerint ugyanis egy stagnáló vállalkozás ebben a szférában halálra van ítélve.

Nulláról indított vállalkozásuk 2000-ben 1,2 milliárd forint körüli forgalmat produkált, s az idén 1,7 milliárdot terveznek. Fiatalok, s már most van mit átadniuk az újabb nemzedéknek. Mint Lang András mondja: “Általában én szoktam elmenni előadásokra, egy-egy oktatási intézmény média szakára, s mindig igyekszem meggyőzni a szemben ülőket, hogy higgyenek kicsit az álmaikban, mert megvalósulhatnak.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik