Reklám az interneten című mellékletük (Figyelő, 2000/19. szám) az internetes PR-rel is foglalkozott. A nemzetközi és magyar PR-szakemberek szerint e besorolás vitatható, ugyanis a reklámnak nem része a PR; mások a céljaik, s eszközeik is általában eltérőek. A PR célja a szervezet külső és belső környezete közötti bizalom megteremtése, fenntartása. A reklám célja inkább a fogyasztásnak vagy a szolgáltatás igénybevételének az ösztönzése.
A cikk említi, hogy egyelőre nincsen olyan hazai cég, amely teljes körű internetes PR-szolgáltatást kínálna. Az e körbe tartozó tevékenységi területeket öt csoportra osztva tárgyalja, amelyben – feltételezhetően terjedelmi okokból – egyes eszközök kisebb hangsúlyt kapnak. Külön szóba kerülhetett volna még az e-mail alapú eszközök létrehozása; mint a szervezet által fenntartott levelezőlista, hírcsoportok, vitafórum vagy hírlevél készítése, amelyeket a cikkben leírt módon mi és mások monitorozhatunk. (A közelmúltban alakult meg a hazai PR-osok levelezőlistája, az MPRLista is.)
A szervezet által fenntartott portál akár belső PR-feladatokat is elláthat: a munkatársak belső kommunikációját segítheti, motivációját növelheti – természetesen a hozzáférési jogok megfelelő szabályozásával. A portál tartalmazhat a vállalati imázs fenntartását, a hírnév öregbítését célzó eszközöket, hatékonyabbá teheti az újságírókkal való kapcsolatot is. Az internetes szponzorálás ugyanakkor közös terület: reklám- és PR-célokat egyaránt szolgál.
A felsorolt területek természetesen nem önállóan jelennek meg: a szervezet hatékony internetes megjelenésének a PR, a marketing és az üzleti – e-business – alkalmazások egyaránt részeit képezik. Ezt a melléklet egésze is sugallja.
MIKULÁS GÁBOR
információs és PR-tanácsadó, GM Consulting
Elsősorban az ingatlanos szakma képviselői, valamint építészek vettek részt azon a koktélpartin, amelyet a Figyelő és a CB Richard Ellis ingatlantanásadó cég rendezett a múlt héten a Gundelben. A főpolgármester itt adta át a szerkesztőségünk hagyományteremtőnek szánt Építészeti Díját (Figyelő, 2000/20. szám). A képen Demszky Gábor társaságában Lázár Antal építész (jobbról), a Siemens Hungária körúti épületének tervezője látható, aki Reimholz Péterrel együtt a 600 ezer forintos első díjat kapta; valamint Szász László (balról), aki Hajnády Erzsébettel a 350 ezer forintos második díjat vehette át a lágymányosi InfoPark Kutatóközpont 1. épületegyütteséért. –