Gazdaság

A VODAFONE-CSAPAT FELÉPÍTÉSE – Cseperedik a leány

Még mindig komoly erőt összpontosít a magyarországi Vodafone a vállalatépítésre. Az újonnan kinevezett vezérigazgató tervei között lazább, tengerentúli vállalatmodell kialakítása szerepel.

Szeptember óta látványosan változik a magyar Vodafone vállalati felépítése. Az első egy-két hónapban túlnyomórészt külföldiek dolgoztak a cég útnak indításán, most már egyre több magyar szót hallani a székházban. Hat hónap alatt a hazai alkalmazottak száma túlnőtt a külföldieken. Jelenleg körülbelül 375 magyar (a létszám naponta változik) és 67 külföldi dolgozik a társaságnál. A felsőbb posztokat továbbra is angolok töltik be – a magyar származású új vezérigazgató is brit állampolgár -, egyedül a pénzügyi igazgató hazánkfia. A tervek szerint jövő tavaszra már több mint ezer munkatárssal kíván dolgozni a leányvállalat, amely várhatóan heteken belül új székhelyre költözik. A főhadiszállást a Westend City Centerben rendezik be, körülbelül 7 ezer négyzetméteren.

A Vodafone-nak rekord gyorsasággal kellett felépítenie szervezetét. Több tízmilliárd elköltött forint, csaknem 400 szakember “összegyűjtése” és legalább 6-8 fejvadász cég közreműködése jellemzi ezt a munkát. “Bár a cég felállt, a vállalatépítés még mindig nem fejeződött be” – tudtuk meg Vitai Attilától, a szolgáltató három hete kinevezett vezérigazgatójától. A kulcspozíciókat betöltő osztályvezetők helyetteseit éppen most keresik.

HELYCSERE. Vitai Attila a dél-afrikai Jeremy Forword helyét vette át. A társaság első vezérigazgatójának egy évre szólt a szerződése, ám valamivel korábban adta át a stafétabotot. Köztudott volt, hogy Forword megbízatása elsősorban a cég mielőbbi beindítására szólt, s nem is titkolta, hogy nem kíván huzamosabb ideig itt maradni. Utódja sincs ezzel másként; úgy tervezi, 2-3 év alatt stabilizálja és a növekedés útjára állítja a céget. Ezt követően olyan menedzser veheti át a társaságot, aki nemcsak itt született, de a tapasztalatait is itt szerezte. Vitai Attila szerint a leánycég most már több hasznát veszi olyan vezetőnek, aki beszéli a magyar nyelvet, s valamelyest érti az itteni mentalitást, hiszen immár a pozíciónyerés, a piaci részesedés növelése a cél.

A cégépítésben külföldi és helyi fejvadász cégek egyaránt részt vettek. A hazai szakemberek “toborzását” az Akkord koordinálta, ám az ír tulajdonú Grafton is kivette részét a munkából. Kólya Dániel, az Akkord ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, ezen a piacon a Vodafone felépítése volt az első eset, hogy egymással egyébként versenyben álló kiválasztással foglalkozó cégek együttműködtek. Az Akkordhoz tartozott a pénzügyi, az eladási és a marketing terület. Elsősorban középszintű, és ennél magasabb pozíciókra kerestek szakembereket, s amennyiben nem hirdetéses, hanem direkt keresésre volt szükség, ezt az utóbbira szakosodott társvállalkozás, az Accord végezte. A Grafton az ügyfélszolgálat felépítésében, a vezetők asszisztenseinek felkutatásában, a bemutatótermek igazgatóinak megtalálásában vett részt, de emellett néhány pénzügyi pozíció betöltésére is e vállalkozás keresett szakembereket. Mint a Grafton ügyvezető igazgatója, Berzéthyné Ruff Gabriella elmondta, a Vodafone vállalatépítése minden eddiginél nehezebb volt, hiszen a gyorsaság szigorú követelményrendszerrel párosult.

VONZÁSKÖR. Információink szerint a magyar Vodafone-hoz sokan megpróbáltak elhelyezkedni azok közül, akik a már működő mobilszolgáltatóknál dolgoztak, dolgoznak. A mobiltávközlési piacon lévők életkora más szakmákhoz képest alacsony, s több olyan szakember tevékenykedik a GSM szolgáltatási iparágban, aki éppen a fiatal főnöke miatt képtelen feljebb lépni a ranglétrán. Gudrun Verey, a hazai Vodafone humán erőforrás igazgatója leszögezte: nem az volt a szakemberek kiválogatásában a fő szempont, hogy a jelölt egy másik szolgáltatónál szerezett-e tapasztalatot, sőt, a versenytársak volt munkatársait kifejezetten csekély számban alkalmazták. Ám hozzátette, hogy – miként külföldön – a képzett szakemberek piaci mozgása Magyarországon is élénk, így nyilvánvalóan a Matávtól, a Westel 900-tól és a Pannon GSM-től is kerültek néhányan a Vodafone “kötelékébe”. A felelős beosztásokat többnyire angol szakemberekkel töltötték be.

Nem véletlen, hogy a cég nem “hozott anyagból dolgozik”, hiszen saját oktatási programmal rendelkezik. “A közvetett és a közvetlen értékesítési dolgozók képzéséért egyaránt a Vodafone trénerei a felelősek. Így a munkatársaink a mi kultúránkat, valamint termékeinket és szolgáltatásainkat ismerik meg; azokat, amelyeket nekik kell értékesíteniük” – fogalmazott Verey.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik