Gazdaság

EICHEL TAKARÉKOSSÁGI TERVEI – Átcsomagolás után

A német kormánykoalíció az utolsó pillanatban visszavonta Hans Eichel pénzügyminiszter 30 milliárdos megtakarítási csomagját, de csak azért, hogy utóbb annak két részre bontott változatával állhasson elő.

Nem azért panaszkodom, mert rendet kell rakinom önök után, de azt állítom, hogy akik felelősek az 1500 milliárd márkás szövetségi államadósság 80 százalékának felhalmozásáért, azoknak segíteniük kell kijutni ebből a csapdából – e szavakkal fordult a jobbközép pártok képviselőihez a német parlament alsóházában Hans Eichel pénzügyminiszter, amikor szeptember közepén előterjesztette a jövő évi megszorító intézkedések, valamint adó- és juttatásmódosítások tervezetét. A kijelentés már akkor is naivnak tűnt, s ezt időközben a Bundesfinanzministerium vezetője is belátta, ezért úgy változtatta meg csomagját, hogy az eredeti tervek 90 százalékát, 26,5 milliárd márkát jelentő részt külön vette. Ehhez nem kell a felsőházként funkcionáló szövetségi tanács (Bundesrat) áldása, s így a kormány a tervezett intézkedések oroszlánrészét alsóházi (Bundestag) többségével megvalósíthatja.

Hans Eichelnek különben nemcsak az ellenzékkel gyűlt meg a baja takarékossági csomagja elfogadtatásakor, saját pártjának, az SPD-nek egy csoportja is nyíltan ellenezte a kezdetekkor a radikális spórolást. Pedig várható volt a keményebb vonalvezetés, mert Eichel, aki a márciusban távozó Oskar Lafontaine helyét vette át a pénzügyi tárca élén, elődjével ellentétben a fiskális ortodoxia elkötelezettje. Minden egyébnek fölébe rendelendő célul tűzte ki az 1982-től 1998-ig tartó jobbközép kormányzati időszak alatt földuzzadt szövetségi állam-adósság növekedésének megállítását, mert szerinte tovább nem tartható fönn az a helyzet, hogy az adófizetők minden négy márkájából egy a tartozások törlesztésére megy.

Az eredeti csomagból az államháztartás-szanálási törvény a legfontosabb, ezen belül is az az intézkedés, amelynek értelmében jövőre és 2001-ben befagyasztják a nyugdíjak reálértékét. Így azok, az eddigi rendszertől eltérően, nem az átlagos bér-emelésnek megfelelően, hanem csak az inflációval azonos mértékben – előreláthatólag 0,6, illetve 1,7 százalékkal – nőnek. Ezt a tervét elnapolta az újracsomagolással Eichel, mert a kereszténydemokrata ellenzék e kérdésben egy jottányit sem engedett, sőt, kilátásba helyezte, hogy a Bundesratban ellene szavaz az egész törvénynek. A pénzügyminiszter jobbnak látta ezért a részért nem veszélyeztetni az egész projektet, így visszavonulót fújt, mondván: a takarékossági csomag pozitív hatásait majd érzékeli a közvélemény, s jövőre akkor már könnyebb lesz átverni ezt az intézkedést. (A kompromisszumban persze szerepet játszott az a tény is, hogy jövő tavasszal két szociáldemokrata irányítású tartományban – Schleswig-Holsteinben és Észak-Rajna-Vesztfáliában – lesz választás, s az ősszel leszerepelt “vörösök” nem akarják e két fellegvárukban elrontani esélyeiket a húzódó nyugdíjvitával.)

A megmaradt csomag fő részét az a csaknem 16 milliárd márka jelenti, amellyel az egyes minisztériumok keretét kurtítják meg, s ehhez jön még a lakbértámogatások csökkentése és más kisebb intézkedések. A legnagyobb lefaragásra a munkaügyi tárcánál kerül sor – a munkanélküli juttatások csökkentése, illetve a jogosultságok szűkítése révén -, de alaposan visszafogják a védelmi kiadásokat is.

A jövő évi költségvetés tervezete összességében 478,2 milliárd márkás – az ideinél 7,5 milliárddal kisebb – kiadással és 49,5 milliárd márkás deficittel számol. Eichel szándéka szerint a megszorításokat újabbak is követik még, így 2000 és 2002 között összesen 150 milliárd márkával kurtítanák meg a szövetségi kiadásokat, miáltal a büdzsé a mostani kormányzati ciklus végére legalább nullszaldóssá válna. A miniszter ezzel kapcsolatban számtalanszor kiemelte, hogy Németországnak, az európai Gazdasági és Pénzügyi Unió (EMU) vezető hatalmának, maximálisan hozzá kell járulnia az euró-övezet pénzügyi stabilitásához.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik