Gazdaság

MACINTOSH NOTEBOOK – Primőr almák

Az Apple szeretne betörni az otthoni számítógépek piacára is.

Ma már nemigen szokás ecsetelni a horidozható PC előnyeit – akinek van notebook-ja, az örömmel használja, akinek pedig nincs, az vágyik rá. A hordozható Macintosh-gépek Magyarországon viszont kevésbé ismertek, mivel a köztudatban az Apple komputerei úgy élnek, mint grafikai stúdiók, reklámügynökségek, kiadvány-szerkesztőségek meghatározó “bútordarabjai”. A grafikai tervezést, tördelést pedig úgy képzeljük el, mint szigorúan a munkahelyhez kötött, viszonylag nyugodt körülmények közötti alkotómunkát. Ritkán látni a repülőgépeken olyan utast, aki előkapná a hordozható Apple-gépét, a Power Book-ot, bár nem kizárt, hogy ez amiatt van, hogy mi többnyire európai utasokkal utazunk együtt.

ISKOLAI JELENLÉT. Az Egyesült Államokban az Apple gépei jóval elterjedtebbek: az iskolák 72 százalékában Macintosh-gépeket használnak a tanulók, ezen nőnek fel, ehhez szoknak hozzá, így később is ragaszkodnak a márkához. A magyar Sulinet keretében az Apple ezer gépet szállított az általános és középiskolákba, s noha ez a pályázatban szereplő gépeknek alig 10 százaléka, a mag mégis elvettetett. Ősszel az Oktatási Minisztérium kiír még egy tendert, de az sokkal kevesebb gépről szól majd, mint az előző.

Magyarországon szigorúan a grafikusok, tördelők alkotják az “Apple-hívők” táborát, ők viszont hajlíthatatlanok. Legfontosabb érvük, hogy a Macintoshok megbízhatóbbak, erősebbek, mint a PC-k. Az Apple azonban nemrégiben új piaci stratégiát dolgozott ki, amelynek lényege, hogy az otthoni felhasználókat, illetve az iskolákat is megnyerjék. Itthon ez utóbbi nem fog könnyen menni, hiszen az iskolák a közbeszerzés keretében szerzik be a gépeket, a kormányzat pedig közismerten nem tartozik a duzzadó pénztárcájú vásárlók közé. Emanuele Massimo, az Apple magyar képviseletének kereskedelmi és marketingmenedzsere úgy véli, hogy elsősorban a magániskolák felé érdemes nyitni. Jellemző módon a budapesti American International School Macintoshokkal van felszerelve.

Hordozható Mac-ből, a Power Book-ból általában havi 20 darabot értékesít az Apple a viszonteladóin keresztül. Ez a gép 333 és 400 megahertzes változatban kapható, a merevlemez pedig 4 vagy 6 gigabyte-os, ami óriási kapacitást jelent. Mindent tud, amit az asztali számítógépek, az 56 kbps-os sávszélességű modemmel gyorsan lehet Internetezni. Képes arra, hogy videó-kivetítőhöz, vagy annak hiányában televíziókészülékhez csatlakoztassuk.

Októberben kerül a hazai piacra az új piaci stratégia alapján készült iBook, a házi használatra szánt hordozható Macintosh. A sajátos formatervezésű gép 300 megahertzes processzorral egyetlen telepfeltöltéssel 6 órán át képes egyfolytában működni, súlya alig három kilogramm. A háttértára 32-től 160 megabyte-ig bővíthető. Az iBook kiképzése olyan, hogy a vezeték nélküli Internetezést is lehetővé teszi a beépíthető AirPort kártya segítségével. Az ára várhatóan 450-500 ezer forint körül lesz.

Az iBook az iMac notebook változata, s mint azt a fantázianév elejei i (ejtsd áj) sejteti, gyártói az Internet-kapcsolat létesítésére és milyenségére helyezték a hangsúlyt. Valamivel kisebb a monitora, mint az iMacnek, s kevésbé bővíthető. Az iMac sajátos tervezésű masina, hiszen a képernyőt egybeépítették magával a számítógéppel. Ez az Apple-termék egyébként már itthon is elterjedt, korábbi változatait akár már 200 ezer forint körüli értékben is meg lehet vásárolni. Az iMac-et használó grafikai stúdiók általános véleménye, hogy szép (a modern, lekerekített vonalú gép öt színben kapható), gyors, technikailag megbízható, ugyanakkor néhány szempontból kényelmetlen.

KÉNYELMETLENSÉGEK. Az egér alakja újszerű, gömbölyített, emiatt viszont nehezen használható, mivel nem az egész kézfej, csak az ujjak fekszenek fel rá. A billentyűzeten a gombok sűrűbben helyezkednek el a megszokottnál, ezért könnyű félreütni. Viszont mindkettő lecserélhető néhány ezer forintért. Az iMac-ből a gyártók egy merész lépéssel kihagyták a floppy-meghajtót (akárcsak a Power Mac-ből), de más gyártók termékei könnyűszerrel csatlakoztathatók. Az Apple-nek ez az újítása (a sajátos színvilág mellett) leginkább marketing-fogásnak tekinthető, hiszen így gépei a laikusok számára is feltűnőek, s ráadásul a technikai orientációjú média figyelmét sem kerülik el. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik