Gazdaság

ONLINE REPÜLŐJEGY-AUKCIÓ – Szállj a világhálóval!

Ha így megy tovább, akkor a technológiának és a szerencsének köszönhetően néhány éven belül akár a rendes ár töredékéért is repülőjegyhez juthatunk. A Lufthansa által beindított online repülőjegy-aukció remélhetőleg egy idő múlva divatot teremt; mindebből az utazni vágyók profitálhatnának a legtöbbet.

Magyarországi repülőjegy-aukcióra először a múlt héten került sor, s mindjárt az Interneten keresztül. Az ötletet a Lufthansa valósította meg, a légitársaság a világ számos nagyvárosában rendezett már élő, online repülőjegy-aukciót, legutóbb június 8-án Hongkongban. A német cég központja alkalmaz egy-két informatikai szakembert, akik az aukció megtartását lehetővé tevő szerverrel és szoftverrel járják a világot, s segítenek a helybeli üzletkötőknek a lebonyolításban.

Itthon már hetekkel korábban meghirdették az akciót, s az azt megelőző hét végén már az úti célt és az időpontokat is feltették a világhálóra. Összesen 56 jegyre, mintegy 20 úti célért lehetett versengeni, Pekingtől Koppenhágán át Philadelphiáig. Bárki licitálhatott, aki elmúlt 18 éves, és hozzáférése van megfelelő – vagyis a Java alkalmazásokat ismerő – keresőprogramhoz. (Ezt a keresőprogramok néhány generációval ezelőtti változatai már ismerik.) Aki regisztráltatta magát – ehhez az e-mail címet, a telefonszámot, s egy tetszőlegesen választott fantázianevet kellett megadni -, az részt vehetett az előre meghirdetett időpontban kezdődő, egyenként maximum félórás licitáláson.

PÁRBAN, JÓ ÁRBAN. A két személy oda-vissza történő együtt utazására szóló jegyeket az vihette el, aki a legtöbbet ígérte érte. Mint Antal Gábor üzletkötő, az aukció megszervezésének és lebonyolításának egyik frontembere elmondta, közel ezren regisztráltatták magukat. A kétnapos akció rövid távon anyagilag semmiképpen sem nyereséges a Lufthansának, marketingfogásnak viszont kiváló. Nem csak a részt vevő ezer ember, hanem azok ismeretségi köre, s ráadásul a sajtó is sokat foglalkozik ennek kapcsán a céggel. Az online hírújságok közül néhány egyidejű (real time) tájékoztatást adott az Interneten szörfölőknek.

A két nap alatt mind a 28 dupla jegy elkelt, s valójában jóval drágábban, mint ahogyan az az előzetes várakozásainkban élt, vagy ahogy a reklámszlogen jelezte: “Repülőjegyek ezer forinttól.” Noha a jegyekhez a nyertes licitáló olcsóbban jutott, mintha hagyományos módon szerezte volna, gyakran 10-20 ezer forintot is meg lehetett spórolni, ezt persze annak fejében, hogy az utazás időpontját a repülőtársaság határozza meg (lásd külön táblázatunkat).

Az utak általában 5-8 naposak, és július végére, augusztus elejére sűrűsödnek. Lapzártánkkor persze nem lehet pontosan tudni, hogy a liciten elnyert jegyekért tényleg el is mennek-e az érintettek – ilyen kötelezettségük ugyanis nincs -, de Antal Gábor szerint az eddig átvett jegyek magas arányából arra lehet következtetni, hogy gyakorlatilag minden jegyet el fognak vinni. Ez viszont azt jelenti, hogy az aukcióba elsősorban nem a játékos kedvű, de pénzszűkében lévő diákok szálltak be, hanem a vállalkozó kedvű üzletemberek. Azokat, akik a legtöbbet kínálták egy jegyért, a Lufthansa e-mailen, illetve 24 órán belül telefonon is értesítette. Az elektronikus kereskedelem itthoni fejletlensége miatt az még nem valósítható meg, hogy a jegyet is otthonról, egy számítógépbe dugott chip-kártyával fizessék ki az arra jogosultak, mindenképp be kell menni érte a jegyirodába.

KÉT LEGYET EGY CSAPÁSRA. A briliáns marketingfogással a Lufthansa egyébként még egy legyet ütött: két nap alatt eladott 56 jegyet, amelyek közül jó néhány valószínűleg a nyakán maradt volna. A meghirdetett utak többségéhez ugyanis Frankfurtban át kell szállni, ami számos más légitársaságnál elkerülhető. Isztambulba például egyáltalán nem érdemes a Lufthansával repülni, hiszen a törökörszági nagyváros felkeresését enyhén szólva meghosszabbítja, s feltehetően olcsóbbá sem teszi a német légikikötő kétszeri közbeiktatása.

A Lufthansa marketingje világszerte jó: egy, a Novell által rendelt felmérés szerint, amely a honlapok minősége, illetve az elektronikus úton nyújtott szolgáltatások alapján rangsorolt 120 céget, a német Lufthansa honlapja bizonyult a legszínvonalasabbnak (Figyelő, 1999/21. szám). Ha a légitársaság kezdeményezése elterjed, és más cég is követi őket, akkor idővel a mostaninál lényegesen alacsonyabbá válhatnak a nyertes licit-árak, és tényleg előfordulhat, hogy néhány ezer forintért repülhetünk Amerikába. Tudomásunk szerint azonban más légitársaság egyelőre nem tervez hasonló akciót Magyarországon. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik