Gazdaság

HONI AUTÓELADÁSI REKORD – Alig győzik

Csillapíthatatlannak tűnik a hazai autóvásárlási láz. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint az első félév rohamában 40 százalékkal több új gépkocsi talált gazdára, mint tavaly ilyenkor. Egyes márkákból másfélszer-kétszer, sőt háromszor több új autó kelt el.

Csak ámulnak a szakértők az életszínvonal néhány százalékos növekedésével nem magyarázható, idei autóeladási csúcsok láttán. A felfutásban az is szerepet játszhatott, hogy az 1995 óta évente ismétlődő decemberi bevásárlási roham tavaly elmaradt, miután a vásárlók a választás évében nem számoltak radikális drágulást okozó szabályozóváltozással. Az eredmény: míg 1997 első felében alig 35 ezer új kocsit vettek Magyarországon (ebből 28 ezret az MGE-hez tartozók, csaknem 7 ezret pedig a Suzuki értékesített), addig az idén június végéig majdnem 50 ezer (38,3, illetve 10,4 ezer) autó kel el. Pedig általában az év második fele számít erősebbnek az értékesítésben.

A kereskedőket annyira váratlanul érte a roham, hogy egyes típusokból nem tudják kielégíteni az igényeket: a régi “Merkúros időket” idéző várakozási listákon gyűjtik a vevőjelölteket. Elsősorban azokból a – zömmel német – márkából nincs elég, amelyek most váltottak típust, s világszerte élénk irántuk a kereslet. Hiába dolgoznak teljes gőzzel a gyárak, a Volkswagen, az Opel egyes modelljeire hónapokat kell várni. Nincs ez másként azokkal a dél-koreai márkákkal sem, amelyek gyártói eleve csökkentett teljesítménnyel dolgoznak, és emellett újítottak választékukon.

Nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy ha “nem szakad le a csillár” – tehát ha a vészjósló nemzetközi válságfolyamatok nem okoznak radikális változást -, akkor abszolút rekordot érhet el, akár a 100 ezer darabot is meghaladhatja az idén az új autók eladása.

A csúcson a márkarangsor keveset változott ebben a félévben. Az élen 48 százalékos forgalomnövekedéssel – az MGE-ben még mindig nem tag – Suzuki áll; a második 38 százalékos növekedéssel az Opel, 7,7 ezer négykerekűvel; a harmadik a VW, amely szerény 2,3 százalékos fejlődéssel 4,1 ezer darabot értékesített. Az Escort típusváltása előtt álló Ford is szépen teljesített: több mint 4 ezer darabot adott el, csaknem 24 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor. A sorban 3,6 ezer kocsival ugyan az ötödik a Fiat, de a forgalom több, mint kétszerese a tavalyi első félévinek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik