Bár az Európai Megállapodás módosított jegyzőkönyve célként említi az adminisztratív terhek könnyítését, a szállítók ennek éppen az ellenkezőjét tapasztalják. Fekete Antal vámszakértő szerint főként a jogszabályi változásokat nehezebben követő kisebb exportőröknek okoz gondot a kedvezményes szállításhoz szükséges EUR.1 bizonyítvány kitöltése, kérvényezése és a szükséges dokumentumok bemutatása. A Figyelő információi szerint azonban nagyobb cégekkel is előfordul, hogy szállítmányukat efféle bizonyítvány nélkül kénytelenek útnak indítani, s az okmányt csak visszamenőleges hatállyal tudják beszerezni. Ilyenkor az importőr utólag visszakapja ugyan a kifizetett vámot, de ez átmeneti pluszköltséget jelent számára.
A Vám- és Pénzügyőrségen mindazonáltal nem tapasztalták, hogy túlságosan sok EUR.1-et kellene utólag kiadniuk. Kovácsics Iván bevételi főigazgató ugyanakkor egyetértett azzal, hogy az exportőrök élete bonyolultabb lett. Szerinte jó fél év kell ahhoz, hogy megszokják az új rendet – így volt ez a társulási szerződés életbe lépése után is. Maga a vámügyintézés egyébként nem lett hosszabb: az okmányok bemutatásáért az ügyfél a felelős, azok valódiságát pedig nem a helyszínen, hanem utólag ellenőrzik.
Egyszerűsödik viszont azon cégek dolga, amelyeknek sikerül “elfogadott exportőrré” válniuk. Ebben az esetben nincs szükségük EUR.1-re: a vámkedvezmény igénybevételéhez elegendő számlanyilatkozatot tenniük. Az említett státust a vámhatóság adhatja meg, szigorú feltételek teljesítése esetén. Az a vámszempontból megbízható, belföldi székhelyű exportőr pályázhat erre, amelyik egyben termelő is, s a kérelem benyújtását megelőző 12 hónapban hetente legalább egyszer szállított szabadkereskedelmi megállapodás keretében. További követelmény, hogy korábban mindig maradéktalanul igazolta terméke származását, s az EUR.1 okmány hitelesítését utólagos vizsgálat esetén sem kellett elutasítani. A vámhatósághoz eddig 8 ilyen kérelem érkezett, de engedélyt még senkinek sem adtak ki.