Gazdaság

A PEPSICO ELADJA GYORSÉTTERMEIT – A piac üdvözli a válásokat

A befektetők nem kedvelik a bonyolult, sokféle tevékenységet folytató társaságokat; az áttekinthetőség a kockázatot is mérsékli a részvényesek szemében. - Az üzenet, amelyet a Wall Street-i árfolyamok számszerűsítenek, legutóbb a PepsiCo-nál lelt meghallgatásra.

Az italgyártásról ismertté vált társaság úgy döntött, kettéválik, megszabadulva ily módon a kevésbé rentábilis Pizza Huttól, a Taco Belltől és a Kentucky Fried Chickentől (KFC).

A PepsiCo nem az egyedüli nagyvállalat, amely ilyen lépésre szánta magát, alávetve a vállalatstratégiát a befektetők akaratának. 1996-ban a társasági válások mintegy 80 milliárd dollárnyi tőkét érintettek, a Bloomberg ügynökség adatai szerint ez háromszorosa az 1994-es tranzakciók értékének. Tavaly az AT&T, az ITT osztódott a tengerentúlon, míg Európában többek között a brit Hanson hasonló lépése emlékezetes.

A korábbi válások többnyire felértékelték az érintett társaságok perspektivikusabb részét, míg az elhagyott, kevésbé rentábilis felek árfolyama a tőzsdén jó esetben stagnált. A gyógyszeripari Zeneca 1993-ban vált el a brit ICI-től; az előbbi árfolyama azóta megháromszorozódott, míg az ICI csak 50 százalékot nyert. Az amerikai Lucent Technologies 1996 áprilisában függetlenedett az AT&T-től; azóta az utóbbi 9 százalékos veszteséget, az előbbi 85 százalékos árfolyamnyereséget könyvelt el.

A válás természetesen nem mindenre gyógyír, és erre a piac számtalan bizonyítékkal is szolgál. Az elemzők azonban úgy vélik, hogy a PepsiCo példáját az idén több nagy élelmiszer-ipari társaság, köztük a Philip Morris és az RJR Nabisco is követni fogja. Ezek részvényesei ugyanis hoszszabb ideje követelik a perek miatt kockázatos dohányipari tevékenység leválasztását. A PepsiCo esetében az éttermi láncok nyereségtermelő képességének visszaesése indokolta a döntést. A PepsiCo 1995-ös összforgalma 30,4 milliárd dollár volt; ezen belül 11,3 milliárdot tett ki az étteremláncok forgalma, 10,5 milliárd származott az italeladásokból, a snackek pedig 8,5 milliárdot hoztak a konyhára. A nyereségtermelésben azonban az étteremláncok lemaradtak: az általuk elért nettó 43 millió dollár az összes profit mindössze 13,5 százalékát adta, miközben az italágazat 1,3 milliárddal (41 százalék), míg a snack-üzlet 1,43 milliárd dollárral (44 százalék) dicsekedhetett. A válás bejelentésének napján egyébként 8 százalékkal emelkedett a PepsiCo részvényárfolyama a New York-i tőzsdén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik