Gazdaság

FM-HIVATALOK JÖVŐJE – (R)ejtett reform

Nem mindennapi "sikerrel" mutatkozott be a szakmának az új földművelésügyi miniszter. Amikor elfogadta miniszteri megbízatását, állítólag arról is megállapodott a kormányfővel, hogy alaposan megváltoztatják - egyesek szerint végleg el is halasztják - az agrár-közigazgatási reform újabb ütemét. A korábbi döntéssel ellentétben így nem szűnnek meg a megyei földművelési hivatalok, sőt kárpótlási szakemberekkel feltöltve, megerősítve új feladatokat kapnak.

Aköltségvetési hivatalok öntörvényű burjánzását, sokasodását kordában tartó soklépcsős közigazgatási reform többek között az agrártárca apparátusát már eddig is több száz fővel csökkentette. A jelenlegi reformlépcsőben a Földművelésügyi Minisztérium (FM) dekoncentrált (megyei) szervezeteinek karcsúsítása, átszervezése van soron. Ennek keretében 1997. január elsejétől vonták össze a hajdani erdőfelügyelőségeket, erdőrendezőségeket egyetlen Állami Erdészeti Szolgálattá.

Ennél nagyobb jelentőségű (lett volna) a megyei állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrzési szolgálat, valamint a megyei növény-egészségügyi szolgálat egyesítenek a megyei földművelésügyi hivatalokkal (FMH). Eszerint az összesen 245 főt foglalkoztató FMH-kat az eredeti tervek szerint 1997. június végéig be kellett volna zárni.

Ám a megyei szakszolgálatoknál és FMH-knál szinte összágazati lobbizás indult a kényszerházasság ellen, amelyet az ágazati partnerek, például a szövetkezeti és a vállalakozói kör is támogatott. A Lakos László miniszteri ideje alatt kezdődött akció babérjait végül az új miniszter, Nagy Frigyes arathatta le. A külső szemlélők ezt úgy értékelték: az új miniszter talán végleg vissza tudta verni a tárcáját zsugorító “reformtámadást”. Ezt azonban maga a miniszter is cáfolta, mondván: a folyamat tovább tart, példa erre az erdészeti szolgálat átalakulása. A megyei FM-hivataloknak azonban olyan feladatokkal kell megbirkózniuk, mint a 78 milliárd forintnyi agrártámogatás szétosztása, a földkiadó bizottságok munkájának befejezése, ezért e hivatalok átszervezése csak hosszabb távon képzelhető el. Az állat-, illetve növény-egészségügyi szolgálatra pedig a jelenlegi formájukban van szükség.

Ezt az érintett szervezetek persze szakmai érvek tömegével támasztják alá. Többek között az EU-csatlakozással is tromfolnak, arra hivatkozva: az előrehaladott tárgyalások jelen állásában nem lenne szerencsés az egyébként is EU-mintára szervezett két szolgálatot teljesen átszervezni, összevonni. Azaz szerintük erre a két szakszolgálatra éppen nem vonatkoztathatóak a közigazgatási reform irányelvei. Annál is kevésbé, mivel az állat-, illetve a növény-egészségügyi vizsgálatokat nem lehet ugyanabban a laboratóriumban végezni. Nagy András, az FM helyettes államtitkára szerint a házasítás nem is hozna megtakarítást; az e téren elérhető lehetőségek a gazdasági szervezetek egységesítésével, összevonásával már korábban kimerültek.

E szakmai érvek súlya alatt az összevonási teória összeomlott, a fúzió elmaradt. Sőt, a kárpótlási folyamat finisében, az országos kárpótlási szervezet eldöntött megszűnésével (metamorfózisával) a megyei FM-hivatalok új erőre kapnak.

A további átszervezés látszólag egyetlen nagy intézményi áldozata tehát az Országos Kárpótlási és Kárrendezési Hivatal és annak megyei kárpótlási hivatalai. A kárpótlás lezárásával azonban csak a hivatal szűnik meg, a benne dolgozó köztisztviselőkre szükség van. Ezt Nagy András is megerősíti. A megyei FM-hivatalok ugyanis a részaránytulajdon rendezését kapták feladatul. Ehhez a munkához ők csaknem 150 főre igényt tartanának a mintegy 940 fős kárpótlási apparátusból. További mintegy 320 fővel a megyei földhivatalokat erősítené a kárpótlás vége. Ám még így is közel félezer kárpótlási munkatársnak máshol kell állást találni. Az FM helyettes államtitkára szerint kezdetben valamennyi köztisztviselőnek lenne helye a megyei földhivatalokban, a földművelési hivatalokban, a megyei közigazgatási hivatalokban, illetve a személyi kárpótlást végrehajtó jogutód szervezetekben.

Igaz, a részarány tulajdoni rendezését – legalábbis a törvény értelmében – lehetőleg még az idén be kellene fejezni. A dolgozók további foglalkoztatása azonban – magyarázkodik az FM képviselője – költségvetési érdek is, mert a hivatal megszűnése miatt állástalanná váló köztisztviselők nemcsak a tálcán kínált új munkakört, hanem a végkielégítést is választhatják.

Tény, hogy a kárpótlási apparátus feloszlatásáról még nincs végleges döntés. Két változat csatázik egymással. Az első – valószínűbb – elképzelés szerint a kárpótlás felügyelete (a személyi kárpótlással együtt) továbbra is az FM-nél marad. A második lehetőség az, hogy csak a “földkárpótlás” (a II. törvény végrehajtása) lenne az agrártárca hatásköre, a személyi kárpótlás pedig a Belügyminisztérium, a megyei közigazgatási hivatalok feladatává válna. Hamarosan választani kell a két megoldás között. Annál is inkább, mivel jó néhány törvény módosításra vár, amelyekben például az Országos Kárpótlási és Kárrendezési Hivatal megnevezés szerepel. Az első félévben a szükséges szervezeti intézkedéseket is meg kell hozni, hogy az idei kárpótlási határidőt tartani lehessen. Azt viszont még becsülni sem lehet, hogy például a személyi kárpótlás keretében valójában hányszor tíz- vagy százezer ügy vár még elintézésre, s hogy valójában meddig is tart még ez a munka – s vele az állások.

A megyei FM-hivatalok jövőbeli feladatát azonban a szaktárcánál az agrártámogatások helyi elosztásának felügyeletében, ellenőrzésében látják. Árnyalja a képet, hogy a támogatások igénybevételének előkészületét korábban a köztestületi agrárkamarának ígérték, ezzel is tehermentesítve az állami apparátust. A Magyar Agrárkamara főtitkára meg is erősítette, hogy a tárca és a társadalmi szervezet között javában halad a feladatmegosztás előkészítése. A kamara elsősorban az automatikus termelői támogatások intézésében akar részt vállalni, amit saját apparátusával a főtitkár szerint a tárcánál olcsóbban tud majd elvégezni.

Tárcavélemények szerint kérdés, hogy ez egyáltalán lehetséges-e, mert egy társadalmi szervezet bajosan vonható felelősségre állami pénzek, támogatások kiosztásának esetleges hibájáért, nem is említve az esetleges elfogultságot.

Nem tudni azonban, hogy a Horn-Nagy különalku mikor épül be a közigazgatási reformba. Lenyelik-e a békát az átszervezési tervet kiötlő illetékesek? A Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozó közigazgatás-korszerűsítési kormánybiztosságon addig hivatalosan nem is vehetik figyelembe a Horn-Nagy megállapodást, amíg ennek alapján az agrártárca nem készít előterjesztést – állítja Balázs István kormánybiztos-helyettes, a közigazgatási reform dekoncentrált szervezeteit érintő átszervezés illetékese. Márpedig előterjesztés híján az eredeti ütemtervhez tartja magát a reformszervezet. A különalkunak azt a kitételét ugyan elfogadja, hogy az állat- és növény-egészségügyi szolgálat összevonása nem elengedhetetlen, azt azonban szerinte felül kell vizsgálni, hogy szükség van-e háttérintézményükre, a jelenlegi FM költségvetési irodára.

A reformiroda hajthatatlan: a megyei FM-hivatalok rendszerén változtatni kell. Balázs István szerint ugyanis az új feladatok – mint a részarány-tulajdon rendezése, a vadászati törvény bevezetése – záros, néhány hónapos határidőre szólnak, csak az agrártámogatások szétosztása távlati. Ennek viszont szerinte rossz a rendszere. E feladatokat – az információtovábbítási teendőkkel együtt – át kell adni a megyei agrárkamaráknak. Ettől az érdemi feladatától azonban várhatóan csak nagyon nehezen válik majd meg a tárca.

A megszűnő megyei FM-hivatalok megmaradó csekély funkcióját, az agrártárca területi képviseletét, felügyeleti jogkörét pedig némi átalakítás után a megyei földhivatalok láthatnák el. A kárpótlás, a tulajdoni rendezés után a földhivatali teendők amúgy is csökkennek. Egy politikai döntés azonban persze felülbírálhatja a közigazgatási reform szempontjait. Balázs István szerint a cél nem is feltétlenül a költségvetési kiadások azonnali és mindenáron való lefaragása, hanem az ésszerűsítés. A tárcáknál megtakarított pénz ugyanis általában helyben marad: az újabb feladatok ellátására, a személyi és tárgyi feltételek javítására, a közigazgatás korszerűsítésre. Persze a több milliárd forintos nagy “megtakarításoknak” vissza kell kerülni a költségvetés körforgásába.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik