Gazdaság

Milyen tulajdonos az állam?

A címben feltett kérdésre egy viszontkérdés a legjobb válasz: vajon milyen vállalkozó lehet az állam? Erre pedig csak a fejünket csóválhatjuk.

A vállalkozások három pilléren nyugszanak. Az első a kockázatvállalás – de az állam nem szeret kockázatot vállalni, inkább csak minimalizálni. A második a lehetőségek felismerése és kiaknázása – ez az állami apparátusok nehézkessége miatt csak ritkán sikerülhet. A harmadik a kezdeményezés, az újdonságok hasznosítása – ennek sem éppen kedvez az apparátusi stílus. Szóval az állam általában gyenge vállalkozó – akkor pedig hogyan is lehetne vagyonának jó működtetője? Alább tíz olyan jelenséget sorolok fel, amelyek jelzik, hogy mennyire nem az.

– Az államigazgatás döntési mechanizmusa és stílusa többlépcsős, jószerint soha nem egyetlen személy vagy szervezet dönt. Ezért a döntés lassú, kompromisszumokat tartalmaz, az eredeti döntési szándékok elhalványulnak, és a különböző szervezetek ellen- és presztízsérdekei is beékelődnek.

– Az államot képviselő tisztviselők bürokratizált és hierarchizált koordinációs mechanizmus szerint járnak el, amelyben előírások és szabályok uralkodnak. Egy probléma megoldásához gyakran éppen ezeket a szabályokat kell módosítani vagy megszegni, de ez csak nagyon ritkán sikerül. Az eljárási rendek ismerete sokszor fontosabb vezetési kellék, mint a racionalitás.

– Az egyes vállalkozások ügyeivel foglalkozó személyek gyakran változnak. Az új emberek csak papírokból ismerik a problémákat. Mire eligazodnának vagy saját elképzeléseiket érvényesíteni tudnák, addigra talán már nem is ők felelnek az adott vállalat ügyeiért.

– Az államigazgatási apparátus képviselőinek általában csak tárgyalási jogosítványaik vannak, a döntésekre nincs felhatalmazásuk.

– Az államigazgatási tudattal együtt jár a felelősségérzet (vagy annak látszata) még az olyan ügyekben is, amihez a tisztviselőknek nem sok közük van. Ezeket többnyire gazdaságpolitikailag fontos dolognak szokták nevezni, és ez ad alapot a beleszólásra. Ugyanakkor éppen azért, mert nincs sok kompetenciájuk, a vállalatoktól jelentéseket és igazolásokat kérnek, hogy felkészüljenek feletteseik esetleg ugyancsak inadekvát kérdéseire.

– Kialakult egy paternalista kapcsolat az állami vállalkozói tulajdont kezelő apparátus és a vállalati vezetők között: ha a vállalat kiszolgálja az apparátust, netán kisebb kedvezményeket is ad, akkor kérelmeit támogatják, sőt ügyes módszerekkel átsegítik a döntések útvesztőin. A paternalizmus pedig a korrupció egyik melegágya.

– Az államigazgatás szívesen él a kádercserével: az új problémákat új, többnyire lojális vezetőkre bízza. Ez valóban jó módszer lehet egyes problémákra, de önmagában nem elegendő. A káderkiválasztás hátterében ugyanis gyakran nem szakmai, hanem bizalmi szempontok állnak.

– Az állami tulajdon képviselői többnyire túlnyúlnak saját tulajdonosi jogosítványaik keretein, és olyan beleszólást akarnak a vállalati ügyekbe, ami nem a tulajdonosok, hanem a vezetők dolga. Működnek azok a forró telefonok, amelyeken közvetlenül be lehet avatkozni vállalatok ügyeibe.

– Az államapparátus képviselőinek általában jó kapcsolataik vannak a vállalatok számára fontos intézményekkel, s így a vállalatokat olyan ügyekben is kézben tarthatják, ahol a közvetlen állami szándéknyilvánítás esetleg kevés volna.

– Az ügyek látszólag fontosabbak, mint az emberek. A valóságban azonban az ügyek mögött álló emberek személyi érdekei, törekvései, a politikai és érdekcsoportok ütközései jól megfigyelhetők a vállalati ügyekben is. A politika olyan, többnyire állami tulajdonban álló vállalatok ügyeire is kiterjeszti hatalmát, amelyekről ésszerűen nem a politika, hanem az üzleti érdekek mentén kellene dönteni.

Az elmúlt évben az Ikarus Rt. igazgatósága elnökeként átéltem, hogyan bánnak egy többségében állami tulajdonú vállalattal; a leírtak nem kis részben erre a tapasztalatra támaszkodnak. Méltánytalan és igaztalan lennék azonban, ha nem mutatnék rá, hogy az állami tulajdonlásnak hasznos és előremutató oldalai is vannak – ezekről talán egy másik írás szólhatna.

Tudjuk azonban: az, hogy az állam többnyire rossz tulajdonosa vagyonának, nem magyar jelenség; ezzel az egész világon szembenéznek. Az egyik kézenfekvő megoldás az, hogy az állam jelentősen korlátozza szerepét a vállalkozói világban – ez a folyamat Magyarországon is határozottan megindult. A másik megoldás az angol golfpályák gyepszőnyegéhez hasonlít: hosszú időnek kell eltelnie, amíg tökéletessé válik. Ez nem más, mint a bizalmi elv: az államigazgatásnak rá kell hagynia a vállalatok vezetését azokra, akikre azt bízták. Minél kevesebbet beleszólni az állami vállalat életébe, minél többet rábízni az üzleti közösség önműködtetésére. Csak néhány száz év kell, és nekünk is fog menni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik