Tavaly az európai üzleti sajtó kismértékben veszített súlyából, 1996-tól a piac szereplői mégis jó évet várnak. A reményeket a magyar gazdasági lapok is osztják, de a stagnáló hazai médiapiacon még bizakodni is nehezebb.
Az Európai Üzleti és Pénzügyi Lapok Szövetsége (UPEFE) arra számít, hogy tagjai az idén 2,1 százalékkal több újságot és benne ugyanennyivel több reklámoldalt tudnak majd eladni, következésképpen a bevételeik is 4-5 százalékkal nagyobbak lesznek – derül ki a Figyelőt is soraiban tudó szervezet most publikált jelentéséből. A kontinens 32 gazdasági újságjának várakozásait összegző tanulmány ugyanakkor megállapítja: 1995 viszonylag gyenge év volt, hiszen több mint 10 százalékkal csökkent az eladott reklámoldalak száma, ennek következtében 12,6 százalékkal esett vissza a hirdetési bevétel. Csak kissé kedvezőbb a helyzet a példányszám-fronton: a kiadók ugyan 1,7 százalékkal kevesebb újságot értékesítettek, de az áremelések hatására az újságeladásokból származó bevétel 22,1 százalékkal növekedett.
Az európai reményeket osztják a gazdaságisajtó-piac magyar szereplői is, akik főként a tavalyi példányszám- és hirdetési adatokból kiindulva abban bíznak, hogy a recessziót ezután is jobban bírják, mint a nyomtatott sajtó más területein lévő versenytársaik vagy az egyéb médiumok. A Magyar Terjesztésellenőrző Szövetség által auditáltatott példányszámadatok tavalyi alakulása például azt bizonyítja, hogy – az általános csökkenés ellenére – az átlagosnál fizetőképesebb közönséggel bíró üzleti periodikáknak, köztük a HVG-nek és lapunknak, ha kismértékben is, de sikerült növelniük az eladott példányszámot. A terjesztési adatokon túl a Figyelő Rt. által most megjelentetett Reklámpiac ’95 című összefoglaló kiadványból is az derül ki, hogy miközben a hirdetési szektor éppen hogy csak a pénzromlás mértékének megfelelően bővült, a gazdasági újságok az átlagnál nagyobb mértékben növelték a reklámbevételüket.
A reklámpiac első négy havi eredményei alapján a magyar gazdasági sajtó résztvevői elsősorban csak abban bízhatnak, hogy a tavalyi trendek az idén is “bejönnek”. A Mediagnózis médiafigyelő cég adatai szerint ugyanis az országos napilapok és a folyóiratok által értékesített reklámoldalak száma átlagban mintegy 10 százalékkal lett kisebb, és a hirdetési bevétel is szinte csak az áremelések hatására növekedett. Hasonlóan borús a kép a televíziós piacon is, hiszen a televízióreklám továbbra is teret veszít a mozihirdetések és az óriásplakátok ellenében.
Az utóbbiak, azaz a közterületi reklám hazai képviselői így tehát a múlt héten örömmel újságolhatták az Európai Közterületi Reklám Szövetség Budapesten megtartott közgyűlésén, hogy az idei év elején – holtszezon ide vagy oda – látványosan tudták növelni a bevételeiket. A tavalyi év hasonló időszakának adatait majdnem megháromszorozó közterületi cégek elsősorban annak köszönhetik eredményeiket, hogy a szeszesital- és dohányforgalmazó vállalatok az előkészületben lévő és e téren engedékenyebbnek ígérkező reklámtörvény hatására egyre bátrabban reklámoznak.