Gazdaság

KERESKEDELMI TOPLISTA – Láncreakció

Jelentős átrendeződés és a külföldi láncok térnyerése jellemezte az elmúlt év kereskedelmi forgalmát az egyre koncentráltabb hazai piacon – ez derül ki a Mai piac című szakfolyóirat e héten megjelenő számának 50-es toplistájából.

A hazai kereskedelmi élmezőny teljes forgalmának közel háromnegyede – 418 milliárd forint – tíz cég, illetve üzletcsoport nevéhez kötődik. Ha pedig a félszázas lista második tíz helyezettjét is figyelembe vesszük, az így adódó 512,5 milliárdos tétel már csaknem kilenctizedes részesedésnek felel meg az összesített 580 milliárd forintos forgalomból.

A második alkalommal elkészített összesítés szerint a mind jobban összpontosuló kereskedelmi forgalomban továbbra is vezető helyen állnak az Áfész-üzletek. A képhez azonban mindenképpen hozzátartozik, hogy a 150 milliárdos árbevétel mögött egy laza kapcsolatú, klasszikus értelemben vett cégcsoportnak nem igazán nevezhető hálózat áll, amely a külföldi láncok vidéki terjeszkedése nyomán veszíthet jelentőségéből. Az Áfész-hálózathoz hasonlóan kérdéses a Fotex-csoport jövője is, amely ugyan nem érdekelt a legnagyobb versenyt mutató élelmiszer-kereskedelemben, azonban cégeinek – csökkenő forgalom mellett – így is szaporodó konkurenciával kell szembenézniük.

A hálózatukat nem bővítő cégek eredményei a fogyasztás visszaesését tükrözik: egyaránt ebben a cipőben jár a Centrum és az Alfa, de még a Nyugatkert beolvasztó és Jééé-hálózatát bővítő Csemege Julius Meinl is csak hárommilliárdos bővülésről adhatott számot tavaly.

Szinte a piac összes szereplője számára komoly kihívást jelent a Metro, amely forgalomban és helyezési számban is az élvonal legnagyobb ugrását hajtotta végre az utóbbi két évben. Az 1994-es törtévben 9 milliárdot forgalmazott az akkor induló két áruháza, tavaly viszont négy üzlete már 40 milliárdnál nagyobb árbevételt ért el. A fejlődés alighanem az idén is folytatódik, hiszen a lánc újabb három taggal bővül, így a Metro a kereskedelmi cégcsoportok között átveheti a vezetést a Tengelmanntól, amely 1995-ben egy hajszállal még megelőzte.

A nagy láncok terjeszkedése, a Cash and Carry üzletág fejlődése és a “Metro-jelenség” egyaránt tükröződik a hagyományos regionális nagykereskedelmi cégek, a fűszértek teljesítményében: több közülük tavaly bedobta a törülközőt, és a megmaradtaknak is általában stagnált vagy visszaesett a forgalma. Egyelőre nem látszik, mitől fordulna meg ez a folyamat.

Figyelemre méltó, hogy a dohány-nagykereskedő cégek stabilan tartják helyüket az élvonalban: A Goldfilter, a Hungarotabak és a Sepsiker egyaránt benn van az első tízben, s együttes forgalmuk meghaladja a 80 milliárd forintot. A következő években nagykereskedelmi tevékenységük kibővítésével még növelhetik árbevételüket.

Az ötvenes lista második felében tanyázó cégek közül kevésnek van esélye arra, hogy a nagyok közé emelkedjen. Ilyen lehet például a 45. helyen végzett Billa, amely ugyan nem tavaly kezdte magyarországi működését, eddig mégis elég visszafogott terjeszkedési politikát folytatott: 3 üzlete egymilliárdos forgalmat ért el. Nála nagyobb léptekkel halad a Drogeriemarkt, amely egy év alatt megduplázta bolthálózatát és kétmilliárddal növelte forgalmát, s ezzel a 31. helyre küzdötte fel magát. Később startolt, de gőzerővel halad a Rossmann is (43. hely), amely a nulláról indulva egymilliárd forint fölötti kiskereskedelmi árbevételt ért el 8 megnyitott boltjában. Az említett két, főleg háztartási cikkekkel és kozmetikumokkal foglalkozó lánc további fejlődése jelentősen befolyásolhatja a Fotex-csoporthoz tartozó Azúr eredményeit is. A Mai piac 50-es toplistájában a csomagküldők ugyan még nem szerepelnek (a forgalmi adatok alapján több is beférne közülük), viszont a multi level marketing ügynökhálózaton keresztül értékesítő Amway már megjelenik a Dorel & Partner által készített rangsorban: 3,1 milliárdja a 29. helyre volt elég 1995-ben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik