Gazdaság

SVÁJCI BIZTOSÍTÓK MAGYARORSZÁGON – Ütött az órájuk

A napokban kezdi meg működését a svájci érdekeltségű Winterthur Pénztárszolgáltató Rt. támogatásával a Winterthur Országos Nyugdíjpénztár. Ezzel kettőre nőtt azon svájci társaságoknak a száma, amelyek jelentősebb tőkét fektettek be a hazai biztosítási piacon.

A közel 120 éve, kis önsegélyező egyletként alapított Winterthur forgalma tavaly jóval meghaladta az 1994-ben elért 20,4 milliárd svájci frankot, ezzel Svájc piacvezető biztosítója, amely az életbiztosításban a második, a vagyonbiztosításban pedig az első helyet foglalja el. Közép-Kelet Európában 1994-ben jelentek meg először: Csehországban alapítottak nyugdíjpénztárat, majd biztosítótársaságot.

A Winterthur hasonló stratégiát követ majd a magyarországi piacralépés során is – mondta lapunknak Pintér Marc, a Pénztárszolgáltató Rt. ügyvezető igazgatója. Első lépésként márciusban beindítják a tagtoborzást a pénztárnál, ezt követően kerülhet sor a biztosító alapítására. A kormány ugyan már tavaly december 27-én megadta az elvi engedélyt a cégalapításra, a svájciak viszont egyelőre nem kapkodják el a dolgot. Mint az ügyvezető igazgató kifejtette: először a nyugdíjpénztár taglétszámát szeretnék az év végéig közel 5 ezer főre növelni, illetve a társaság nevét “belopni” a köztudatba.

Második lépésben kerülne sor a Winterthur Biztosító megalapítására. Egyelőre magyar és svájci szakemberek vizsgálják a magyar biztosítási piacot, és ennek eredményétől függ, hogy lépéseket tesznek-e a letelepedésre, s ha igen, akkor milyen üzletágakban. Arra a kérdésre, hogy nincsenek-e máris lekésve a többi vetélytárssal szemben, Pintér Marc kifejtette: az eddigi számítások szerint a magyar biztosítási piac még óriási fejlődés előtt áll, és számos feltáratlan területen van lehetőség az új ügyfelek szerzésére. Kiemelte az életbiztosítási piacot, amely szerinte a nyugat-európai országokhoz képest meglehetősen alulfejlett. Jelenleg a biztosítási ágazat össz-díjbevételének közel kétharmadát teszik ki a nem-életbiztosítások, ugyanez az arány Svájcban pont fordított.

Az sem véletlen, hogy a Winterthur az új biztosítási törvény hatályba lépését megelőzően folyamodott a kormányhoz cégalapítási engedélyért. Az ügyvezető igazgató szerint a svájci cég leányvállalatai a világ legtöbb országában kompozit szolgáltatásra törekednek, azaz egyszerre kínálnak ügyfeleiknek élet- és nem-életbiztosítási módozatokat. Ám ezt az új törvény egy cégen belül nem teszi lehetővé, azaz külön élet- és nem élet-biztosítási vállalatot kellett volna alapítaniuk. A kompozit szolgáltatás előnyben részesítése miatt azonban – az ügyfelek érdekében is – célszerűbbnek látszott a vegyes engedély megszerzése.

Ettől eltérő utat választott a magyar piacra lépésre a Winterthur egyik legnagyobb otthoni riválisa, a Swiss Life (SL). Az alpesi ország vezető életbiztosítója ugyanis nem “bíbelődött” a cégalapítás nehézségeivel, hanem egy már működő hazai társaságban, a Glória Biztosítóban vásárolt tavaly ősszel meghatározó (51 százalékos) részesedést. A kelet-európai térségben ez az első ország, ahol komolyabb tőkét fektettek be, bár a lapunknak adott korábbi nyilatkozatában (Figyelő, 1995/37. szám) az SL egyik vezetője megerősítette: cégük Magyarországot csak az egyik hídfőállásnak tekinti a kelet felé való terjeszkedésben. Az év eleje óta Glória-Swiss Life néven működő társaságtól egyelőre azt várja a többségi tulajdonos, hogy az idén erőteljesen növelje eladásait, különösen az életbiztosítások területén. A biztosító tavaly közel 500 millió forintos díjbevételt könyvelhetett el, amelyet az előzetes tervek szerint idén közel 60 százalékkal kell növelnie. Nyereséget ugyan a svájci cég egyelőre nem tervez Magyarországon, több fontos területen azonban változtatni kíván a növekedés megalapozása érdekében. Egyrészt folyamatosan figyelemmel kísérik a piacon lévő termékeket és az eladási módszereket, másrészt erőteljesen át kívánják alakítani a cég adminisztrációs rendszerét. Céljuk, hogy rövid időn belül egy olyan számítógépes hálózatra alapozott ügyfélszolgálat jöjjön létre, amely svájci színvonalon biztosítja az ügyfelek kiszolgálását. Az országos hálózat mellett a Glória a jövőben erőteljesen fejleszteni kívánja a banki értékesítést is: olyan, a hitelekhez kapcsolódó befektetési termékeket dolgoztak ki, amelyeket takarékszövetkezetek és néhány kisebb bank fiókjaiban is lehet terjeszteni.

A Swiss Life magyarországi terjeszkedésének fontos eleme ugyanakkor a multinacionális cégeknek nyújtott biztosítási szolgáltatás. A Glória egy 1993-ban kötött szerződés alapján már évek óta nyújt svájci külföldi partnereinek Magyarországon biztosítást; erre a kapcsolatra építve dolgoztak ki egy olyan csoportos személybiztosítási módozatot, amely alkalmas lehet vállalatok és vállalkozások biztosítási igényeinek kielégítésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik