Száz brit vállalat írta alá, hogy minden alkalmazottja számára állandó, fizetésveszteség nélküli négynapos munkahetet vezet be, ami mérföldkőnek számít abban a kampányban, melynek keretében szeretnék megváltoztatni a britek munkához való hozzáállását – írja a Guardian.
A 100 vállalat összesen 2600 alkalmazottat foglalkoztat, ami az Egyesült Királyság dolgozó népességének csak egy kis töredéke, de a négynapos munkahét népszerűsítését célzó kampányt szervező csoport azt reméli, hogy ezek a vállalatok lesznek a jelentős változás előfutárai.
A brit lap felidézi, hogy a négynapos munkahét hívei szerint az ötnapos munkahét rendszere egy korábbi gazdasági korszakból maradt meg. Érvelésük szerint a négynapos rendszer arra ösztönözné a vállalatokat, hogy javítsák termelékenységüket, vagyis kevesebb munkaórával tudják ugyanazt a teljesítményt elérni Az újítást úttörőként bevezető bizonyos cégek számára egyébként a rendszer az új munkavállalók vonzása és a régiek megtartása kapcsán is hasznosnak bizonyult.
A két legnagyobb vállalat, amely csatlakozott, az Atom Bank és az Awin globális marketingcég, amelyeknek egyenként mintegy 450 alkalmazottjuk van az Egyesült Királyságban. A négynapos munkahét kampánya akkreditálta őket, ami azt jelenti:
Adam Ross, az Awin vezérigazgatója szerint a négynapos munkahét bevezetése „az egyik legnagyobb változást hozó kezdeményezés volt a vállalat történetében”.
Az elmúlt másfél év során nemcsak a dolgozók jólléte és közérzete növekedett óriási mértékben, hanem ezzel párhuzamosan az ügyfélszolgálatunk és -kapcsolataink, valamint a tehetségekkel való kapcsolattartás és megtartás is profitált belőle
– összegezte az újítás pozitív hatásait a cégvezető.
A brit kampány a világ legnagyobb kísérleti programját is koordinálja, amelynek keretében közel 70 vállalat – amelyek mintegy 3300 munkavállalót foglalkoztatnak – a Cambridge-i és az Oxfordi Egyetem, a Boston College és az Autonomy nevű agytröszt kutatóival közösen próbálják bevezetni a négynapos munkahetet.
Szeptemberben, a kísérlet félidején végzett felmérésben a vállalatok 88 százalékától azt jelezték vissza, hogy a négynapos munkahét jól működik náluk. A megkérdezett vállalatok mintegy 95 százalékánál pedig azt figyelték meg, hogy a bevezetés óta a termelékenység nem változott, vagy javult.
Joe Ryle, a brit kampány igazgatója szerint a négynapos munkhét bevezetése egyre nagyobb lendületet vesz, még akkor is, amikor a vállalatok hosszú recesszióra készülnek. „Azt szeretnénk, ha az évtized végére a fizetéscsökkentés nélküli négynapos munkahét az ország általános munkarendjévé válna, ezért a következő néhány évben még több vállalatot szeretnénk bevonni” – mondta.
Mivel sok vállalkozásnak nehézséget okoz a 10 százalékos inflációs béremelés, egyre több bizonyítékot látunk arra, hogy alternatív megoldásként a négynapos munkahetet kínálják, fizetéscsökkenés nélkül.
A legtöbb vállalat, amely a kampány keretében bevezette a négynapos munkahetet, a szolgáltató szektorban tevékenykedik – például technológiai vállalatok, rendezvényekkel foglalkozó vagy marketingcégek. A kampány szervezői szerint azonban néhány gyártó és építőipari munkáltató is csatlakozott hozzájuk.
Egyes történészek szerint a négynapos munkahét bevezetéséről szóló vita sok hasonlóságot mutat a kétnapos hétvégéért folytatott 19. századi kampánnyal – zárul a brit lap híre.