Élet-Stílus

Így navigálunk 2010-ben

Lassan mindenki számára megszokottá válnak a műholdas navigációs eszközök. Nézzük, melyek azok az újdonságok, amelyek felkavarhatják az állóvizet!

Immár nem bámuljuk meg azt az autót, amelyben a műszerfal fölött egy apró készülék mutatja a környező utcák térképét, és nem kapjuk fel a fejünket akkor sem, ha a taxiban bájos női hang szakítja meg időnként a marcona sofőr monológját. A GPS a hétköznapok részévé vált, bármelyik autósboltban, vagy akár hipermarketben találhatunk jó néhány változatot, a legolcsóbbtól a full extrásig. Nem vitás, függővé váltunk. Sokan akkor is bekapcsolják, ha Budaörstől Siófokig mennek az M7-esen. Abból baj nem lehet.

Így navigálunk 2010-ben 1

Az alapok
Milyen is a mai választék? Egy átlagos készülék 10 centiméteres átmérőjű kijelzővel rendelkezik, és a legtöbb esetben memóriakártyán, esetleg belső memóriában fogadja a térképszoftvert – a legismertebb iGO, TomTom és TeleAtlas megoldások mellé egyre több új lehetőség társul, a Sygicet vagy a hazai Topmapet is megtalálhatjuk egyik-másik készülékhez csomagolva. Manapság átlagosan 25–30 ezer forinttól már kaphatunk navigációs készülékeket, ám a piac képviselői szerint a PNA-k, a dedikált hardverek már jó ideje csak „fogyogatnak”, igazán nagy piaci sikert nem lehet velük elérni. Egy ideje csupán annyiban lehetett tetten érni a fejlődést, hogy a navigáció mellé a készülékekbe egyre több olyan kiegészítő alkalmazást építettek, mint a zenelejátszás, naptár vagy képnézegetés – ez azonban nem éppen az elsőrendű funkcionalitás kibővítésére szolgál. Amennyire gyorsan robbant be annak idején a köztudatba a GPS technológia, az első generációja annál hamarabb érte el zenitjét. Ám az egyre fejlettebb mobil internet, Bluetooth és Wi-Fi csatlakozási módok, és az okostelefonok egyre nagyobb száma, valamint az új platformok végre megadták a fejlődés lehetőségét. Nézzünk ezekből párat, amelyek jó része már hazánkban is elérhető, amelyek pedig még nem, azokra sem kell már sokáig várni.

Nőcis navigáció

Így navigálunk 2010-ben 1

■ Korábban a szórakoztató elektronikát gyártó cégek
nem fordítottak kellő figyelmet a nőkre, erre az enyhén szólva nem
elhanyagolható vásárlói kategóriára. Ezt orvoslandó, manapság egyre több
elektronikai termék jelenik meg minél kreatívabb „burkolatba”
csomagolva, vagy a nőkkel kapcsolatos sztereotípiákhoz „szabva”. Például
egyes autómodellekbe szerelhető érintőképernyőket pontosan a hosszú
műkörmös hölgyekre gondolva alakítottak át. A legújabb,
gyöngyházborítású, finoman örvénylő virágmotívummal díszített navigációs
készülékeket különleges minőségű selyemtokban lehet hordozni, akár női
retikülben is. A készülék számos, előre telepített POI-t (azaz a GPS-ben
vagy navigációs programokban tárolt, valamilyen szempontból hasznos
koordinátát) tartalmaz. Rendszerint a pontos helyen kívül akár nevet,
telefonszámot is lehet tárolni vagy speciális kategóriákat is lehet
rögzíteni, mely paraméterek segítségével a kütyü akár a kedvenc
divatbutikjához, étterméhez vagy mozijához is elvezeti gazdáját. Ez
bizonyára fokozza a hölgyek örömét, kivéve azokét, akik sértve érzik
magukat, amiért a fejlesztők ennyire lenézik őket, feltételezve, hogy
nem találnak oda maguktól, ahová amúgy is rendszeresen járnak.


Hátsó szemek

Bár a dedikált PNA készülékek felett lassan eljár az idő, azért a gyártók igyekeznek olyan hasznos funkciókkal felvértezni a hardvereket, amelyek kitolhatják „elévülési idejüket”. Több gyártó – köztük a Hyundai vagy a DreimGO – kínálatában találkozhatunk például olyan készülékekkel, amelyekhez tolatókamera csatlakoztatható; egyes modellek esetében a kamera már az alapcsomag része is lehet. Az eddig csak felső kategóriás autókban megszokott parkolási segédletet némi szereléssel lehet beépíteni, a lényege annyi, hogy hátramenetbe kapcsolva a PDA képernyőjén az addigi navigációs térképet felváltja a hátsó lökhárító alá szerelt apró kamera képe, így biztonságosabb a tolatás. Léteznek már infravörös LED-es érzékelővel felvértezett eszközök, amelyek éjszaka is használhatóvá teszik a megoldást.

TMC – percre készen
Másfél éve már Magyarországon is elérhető ez a hasznos szolgáltatás, neve az angol traffic message channel rövidítéséből jön. A rádiókban már megszokott RDS technológián alapul, ám míg az utóbbit leginkább a játszott zeneszámok címének, vagy az interaktív játékok telefonszámának kijelzésére használják, a TMC-nek sokkal több gyakorlati haszna van a GPS-ekben. A TMC aktuális közlekedési információkat nyújt, és a rendszer akár arra is képes, hogy a navigációs szoftverrel együttműködve áttervezze az útvonalat egy frissen kialakult dugó vagy lezárás miatt.

A beépített eszközök is váltanak

■ Jóllehet, a gépjárművekbe
beépített navigációs rendszerek esetében a változás jóval lassabb, azért
ezen a piacon is találunk újdonságokat. Az új Audi A8-ba ugyanis már
rendelhető olyan fedélzeti navigációs rendszer, amely Google alapokon
működik, ráadásul nem is a Maps, hanem a Google Earth segítségét veszi
igénybe. A beépített MMI navigációs szoftver az eddigi térképszintű
változatot kiegészítve most a Google műholdas megjelenítését is
kirakhatja a képernyőre, ráadásul megannyi kiegészítő funkció is
elérhető lesz a bővítésnek köszönhetően. A Local Search segítségével a
felhasználó a Google hatalmas adatbázisában kereshet rá egyes helyekre,
akár szabadszavas keresés használatával is. Ráadásul a jelenleg csak
GPRS/EDGE modemet tartalmazó MMI rendszer hamarosan szélessávú
adatelérést biztosító 3G modemre vált, de akár az autó utasainak
Bluetooth-képes telefonján keresztül is csatlakozhat az internetre. Egy
ilyen fedélzeti rendszer egyébként potom 800 ezer forintos felárért
rendelhető ez év nyarától.

Bizonyos készülékek egyébként több szempont alapján is képesek az „újratervezésre”. Eddig főként a gyors odajutás, vagy a minél rövidebb útvonal, esetleg bizonyos tarifaövezetek és útvonalak elkerülése volt szempont. A fejlesztők azonban olyan szoftvereket is fejlesztettek, amelyek az útvonal egyéb paramétereit is figyelembe veszik. Például lehet szempont a takarékosság, vagy egy kívánt átlagsebesség minél jobban tartható volta is. A hibrid autóknál ez nem elhanyagolandó: ha például az útvonal egy jó lejtőt is tartalmaz, és nem kell sűrűn megállni, és újraindulni, akkor komoly megtakarítást és energia-visszanyerést érhet el a környezettudatos sofőr, szemben azzal, ha mondjuk a rövidebb, de sok lámpás kereszteződést tartalmazó útvonalat választaná.

Navigáció és szörfözés
Egyre több navigációs készülékben található beépített Wi-Fi, vagy Bluetooth kommunikáció, amely szintén nagy segítség lehet akár autózás közben is. Könnyedén rá lehet csatlakozni valamilyen elérhető vezeték nélküli hálózatra – ha egy mobilnetes notebook, vagy egy internetképes, bluetoothos mobiltelefon van a közelben. A WayteQ N800-as készülékében például könnyedén konfigurálható a drótnélküli hálózat, és a beépített Internet Explorerrel bármilyen kiegészítő információt megkereshető, amit nem mutat meg a navigációs szoftver, legyenek azok útinform hírek, vagy a tervezett útvonalat érintő aktualitások.

Google Maps az autóban
A számítógépeken már nagy népszerűségnek örvendő Google Maps szolgáltatás is „kigurult az utcára”, mivel a kezdetben csak Észak-Amerikában tesztelt mobil navigációs változat már nálunk is elérhető. Nincs másra szükség, mint egy netkapcsolatra képes okostelefonra, amely futtatni tudja a Mapset, és máris indulhat az útkeresés – igaz, ezzel a megoldással külföldön jó vigyázni, hiszen ott már súlyos roaming felárakkal is számolni kell mobilos internetkapcsolat esetén. Ami igazán zseniális a Google Maps Navigationben, az a Street View integrálása: a böngészőkben már megszokhattuk, hogy bizonyos nagyvárosokban és egyéb frekventált helyeken a Google lépésről lépésre lefotózta a környezetet, és navigálás közben átválthatunk erre a nézetre is, így már nem csak térkép nézetben, de valósághű megjelenítéssel is megpróbálkozhatunk a környezet beazonosításával (Magyarországon személyiségi jogi okokra hivatkozva leállították a Google fotós autóit, így e pluszszolgáltatás még nem segíti a tájékozódást).

Veszélyben a GPS hálózat?

■ Bár már megszoktuk és természetesnek
vesszük a GPS rendszerek működését, nem árt tudnunk: több szakmai
fórumon felmerült, hogy hamarosan akár gondok is lehetnek a
szolgáltatással. A működéshez ugyanis elengedhetetlen a megfelelő
navigációs műholdhálózat megléte és tökéletes működése, azonban a
jelenlegi 31 műholdból hét már a „végét járja”, műszakilag lassan
kiöregszik. A tervek szerint 2011-re megmaradó 24 műhold pedig a
szakértők szerint már kevés lesz ahhoz, hogy a Föld minden pontján
tökéletes szolgáltatást nyújthasson. Amerikai és európai szervezetek –
meglehetősen későn – tavaly kezdtek neki a kieső eszközök pótlását
tervezgetni, de még mindig nem született megfelelő megoldás.

A navigációs megoldások gyártói, legfőképpen a szoftverek fejlesztői már a Google Maps mobilos változatának megjelenésekor a fejükhöz kaphattak egy újabb, erős konkurencia láttán. A Nokia azonban legalább ekkorát rántott a dermedtnek tűnő piacon, amikor az egész világon ingyenesen elérhetővé tette az Ovi Mapset, navigációval együtt.
Ha valakinek Symbian S60 operációs rendszerű Nokia telefonja van, amelyhez csatlakozik belső, vagy akár külső GPS modul, már nem is kell többet navigációs szoftverek megvásárlásával törődnie (nem is beszélve a folyamatosan változó útvonalak miatti frissítésekről). Az idén februárban ingyenessé tett megoldás kezdetben 10 készüléket támogatva indult, és ezek száma folyamatosan bővül.

A Google Mapsszel ellentétben itt már az sem jelent akadályt, ha nem akarunk folyamatos internetkapcsolatot fenntartani, mivel a Nokia Map Loader szolgáltatással letölthetjük a térképeket és egyéb adatokat a mobiltelefonra vagy annak memóriakártyájára, innentől már csak a GPS modul végzi az irányítást.
Az okostelefonok robbanásának egyik katalizátora minden bizonnyal az Apple új divatot teremtő készüléke volt. Ezt nem sokkal később követte a Google Android, amly ráadásul jóval szabadabb fejlesztési és letöltési rendszere miatt lesz egyre népszerűbb. A navigációs szoftverek fejlesztőinek egy része természetesen azonnal igyekezett kihasználni az új platformokat. A TomTom, a Sygic vagy a Nav N Go egyaránt kínál iPhone-os szoftvereket, Androidra pedig szintén érkeznek az újabbnál újabb átiratok. Az iGO MyWay Android például decemberben startolt, igaz, egyelőre hazánkban csak a Samsung Galaxy Spica készülékkel érhető el a Pannon kínálatában.

Automata segélyhívás
Az egységes európai 112-es segélyszámra és a GPS-technológiára épülő eCallt (európai intelligens segély hívórendszer) akár SIM kártya nélküli mobiltelefonról is lehet indítani. Ennek kapcsán az Európai Bizottság 2007-ben tárgyalásokat kezdett az európai és ázsiai autógyártókkal, hogy az eCall 2010-től már alapfelszereltség legyen az új gépjárművekben is. A briliáns elképzelés szerint, amint a légzsák kinyílik, a bajbajutott jármű automatikusan jelzést küld a központ felé, és a GPS koordináták segítségével a mentők könnyedén be tudják mérni az autó helyzetét. Farkas Károly, a műholdas járműkövetésre szakosodott i-Cell Kft. i-Fleet üzletág vezetője szerint az elv nagyszerű, de korai még az öröm, Európában még gyerekcipőben jár a megvalósítása.

Kiszállás után
Hamarosan általánossá válik, ami ma még kuriózum. A navigációs rendszerek nem csak a cél elérésében vagy a dugók kikerülésében segíthetnek, de alkalmasak arra is, hogy használatukkal szállodát, éttermet, szervizt találjon az autós a közelben, a szolgáltatók pedig aktuális akcióikról, árlistáikról, vagy egyéb tudnivalókról küldhetnek üzeneteket az arra autózóknak egy meghatározott körzetben. Ennél már valamivel jobban elterjedtek a járműflottáknak kínált szolgáltatások, amelyek segítségével figyelemmel kísérhető, hogy merre járnak az értékes szállítmányokat fuvarozó kamionok, vagy hogy merre viszi a tolvaj az ellopott járművet, de a főnök is ellenőrizheti, hogy alkalmazottja hogyan kezeli a rábízott gépjárművet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik