Élet-Stílus

A webtévék a Youtube tronkövetelői

Részben hazai fejlesztésű szolgáltatás is versenyez a webes élő streaming-csatornák piacán - írja a Figyelő.

Egy amerikai kutyatenyésztő webkamerát szerelt fel a közelmúltban a frissen született kölykök kuckójába. A gazdi a munkahelyéről óhajtotta figyelemmel követni a kiskutyák életét. A kamera felvétele a netre került élő adásban, nézőként pedig bárki bekapcsolódhatott, aki a weboldalra tévedt. A japán eredetű shiba inu fajtájú hat kölyök már a második héten 6 milliós, egy hónap elteltével pedig 15 milliós (!) nemzetközi nézettséget ért el a mindennapjaikat közvetítő Ustream.tv weboldalon.

MAGYAR SEGÉDLET. A YouTube-hoz és utánzataihoz képest a Ustream.tv és versenytársai, a Justin.tv és a Livestream.com (korábban Mogulus.com) vadonatúj megközelítést képviselnek, hiszen nem csak előre elkészített és megvágott anyagokat adnak, hanem élő közvetítéseket is (a webhelyek leírását és a fogalmak magyarázatát lásd a keretben). Ezeket a technológia ráadásul azonnal automatikusan archiválja. Ez több, mintha csak videoblogot készítenénk, hiszen úgy közvetíthetjük életünk eseményeit, mintha az tévéműsor, mondjuk egy valóságshow lenne.

Az adatok megtekintéséhez kattintson a képre!

Az adatok megtekintéséhez kattintson a képre!

John Ham, az egyik Ustream-alapító is meglepődött azon, hogy éppen a kiskutyák hozták meg a kiugrást. Kollégáival, Brad Hunstable-vel és Fehér Gyulával fejlesztette ki az oldalt. Az eredeti ötlet az volt, hogy javítsák a távol harcoló katonák kommunikációs lehetőségeit az otthon maradottakkal. Hunstable és Ham öt éve dolgoztak először Fehér Gyulával együtt a Sorensen-Online Development nevű, internetes fejlesztőcégben. Három éve fogtak bele újabb közös munkájukba, a Ustream.tv-be, amellyel 2007 márciusában léptek a nyilvánosság elé.

Fogalommagyarázat

STREAMING MÉDIA- Olyan multimédia formátum, amelyet a netes végfelhasználó folyamatosan fogadni tud audio- vagy videojelként.

LIFECASTING. Egy felhasználó életének a digitális média útján történő folyamatos közvetítése interneten, webkamerával.

TWITTER.
Szociális hálózatépítő és mikroblog-író szolgáltatás, amellyel rövid,
friss közleményeket (tweet) írhatnak a bloggerek, és olvashatnak
követőik.

A legnagyobb konkurens, a Justin.tv bő két éve még csupán fejlesztette saját technikáját. Kezdetben csak alapítója, Justin Kan életét közvetítette kísérleti jelleggel, egy sapkájára szerelt kamerával. Justin azonban később „behálózta” csinos ismerősét, Justine Ezarikot. Vele már sikeresebbnek bizonyult az újdonság népszerűsítése. A hölgy már nem a fejére szerelt kamerával jött-ment, hanem magával cipelt webkamerás laptoppal élte az életét, így a nézők az arcát is láthatták. Miután hét hónap tesztelést követően a nagyközönség számára is megnyílt a „szolgáltatás”, az első öt nap alatt félmillió új látogatót vonzott. A Justin.tv új, tömörített képtovábbítást használó szoftvertechnológiájával az óránkénti átlag 36 centes élő netes közvetítési költség egy cent alá esett. Ezzel, a hirdetések révén, már finanszírozhatóvá vált az újfajta média üzemeltetési költsége. E technikáknak amúgy is alacsony a belépési korlátja: mindössze egy webkamera és megfelelő multimédiás programocska (egy flash plugin) kell hozzá.

Politikai felhangok

Obama
elnökválasztási kampánya során már nem csak a Twitter, a YouTube, a
Facebook, a MySpace, de a Ustream.tv oldalait is felhasználták
médiafelületként. Kérdéses viszont, hogy Magyarországon lehet-e
politikai reklámértéke e médiumoknak. Fehér Gyula szerint ezek a haladó
kampánymódszerek az ország politikai fejlettségét is kedvezőbben
állítanák be. Eddig még csak a politikusi blogolásnál voltak biztató
próbálkozások, több-kevesebb sikerrel (és hitelességgel). Pedig az
online kapcsolattartás félelmetesen olcsó lenne egy óriásplakátos
kampányhoz képest. Sőt, az üzeneteket is nagyobb hatékonysággal és
őszinteséggel közvetíthetné egy webcasting, mint egy blog. A
politikusok blogjait vagy Twitter-bejegyzéseit külföldön általában
ezzel megbízott szakértők írják. A személyes jelenlétet kívánó
Ustream.tv éppen ezért is hitelesebb lehetne, mint a blog vagy a
Twitter használata. Az élő kapcsolat miatt a kérdésfeltevés és a válasz
módja is azonnali, tehát emberközelibb a hagyományos kampányoknál.
Éppen ez a fő probléma is – melyik hazai politikus merné felvállalni
azonnali reakciókra alkalmas médiacsatornában való megjelenést?

A Ustream.tv-nek sokáig nem volt a Justin.tv-éhez – azaz Justine-hez – fogható kampányarca, de a weboldalon így is kialakult a követői csoportja az azóta sztárbloggerré vált technikai újítóknak, például Chris Pirillónak és Robert Scoble-nak. A milliók által látogatott webcasting cégek pedig gyorsan önfenntartókká váltak, és folytatják a további terjeszkedést. A Ustream.tv leginkább a mobiltelefonokra épülő szórakoztatóiparban és a hírszolgáltatásban igyekszik erősíteni. A cég volt az első élőben közvetítő videómegosztó oldal, amely iPhone-ról is „fogható” volt. A telefonra programokat kínáló AppStore-ból eddig vagy 800 ezren töltötték le a mobilos Ustream alkalmazást – mondja Fehér Gyula, aki elképzelhetőnek tartja, hogy a későbbiekben fizetős tartalomszolgáltatással is előállnak majd. A Justin.tv, de a másik új konkurens, a Livestream.com oldal sem tétlen mobil fronton. Ők a Qik nevű, mobiltelefonra specializálódott webes vi¬deo¬szolgáltatóval szövetkeztek.

KÖZÖSSÉGI KAPCSOLÓDÁS. A közösségi kapcsolattartást erősítő Twitter és a Facebook növekvő népszerűsége segíti a Ustream.tv-t is, mert a tagok kölcsönösen beküldik az érdekes videós linkeket. Az internetes kapcsolattartás új formája így a potenciális felhasználók között terjed, hiszen a nézők egy részéből műsorsugárzó (broadcaster) lesz. Az Egyesült Államokban a sugárzók egy részét maga a Ustream.tv is felkarolja, ha kellőképpen jó minőségű műsorokat adnak, és a cégnél látnak fantáziát ezek közvetítésében. Akadnak már olyan hivatásos broadcasterek is, akik az adáshoz eladott hirdetésekből élnek meg.

Amióta az Index.hu Fehér Gyula révén megismerte a Ustream.tv-t, e cég magyar leányvállalata adja az Indavideo.hu élővideós részének technikai hátterét is. Ezért magyar példa is akad a felhasználásra. Egy, a Totalcar.hu stábja által felkeresett vidéki Citroën-találkozó közvetítését például néhány százan követtek élőben az Indavideo.hu-n.

A webkamerás exhibicionisták és az amatőr internetes konferenciák mellett a széttagolt családok is kihasználhatják a rendszert, ha szeretnének valamilyen eseményt együtt átélni. Az átlagos videós csevegéssel szemben, ezt sokan nézhetik egyszerre, ráadásul a videó az interneten archiválva marad, bármikor visszakereshető. Az sem mellékes, hogy az igazán érdekes közvetítést nyújtó emberek (és házi kedvencek) előtt már nyitva áll a netes hírességgé válás lehetősége.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik