Élet-Stílus

Mozikba röppent Papírrepülők

Papírrepülők

A Szabó Simon írta és rendezte film az ez évi jubileumi (negyvenedik) Magyar Filmszemlén a legjobb első filmesnek járó Simó Sándor-emlékdíjat, illetve produceri díjat kapott.

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

Szabó (színészként például: Moszkva tér, rövidfilm-rendezőként: Zsebzsötem, Megyünk) „így jöttem filmje” a Papírrepülők. A budapesti underground szubkultúra tízen-huszonéves „átlagpolgárait” mutatja be, annak a közegét, amelyet Szabó nyilvánvalóan jól ismer. A Szabó Ervin Papírrepülők című versike szellemében – „Én hajtogatok,/ Te hajtogatsz,/ Ő hajtogat,/ Mindenki hajtogatja a magáét.” – fogant film a gördeszkázó, problémázó, megszerelmesedő-kiábránduló stb. nagyvárosi srácokról szól, több mini mesét (anekdotát) fűzve filmmé.

Tulajdonképpeni helyzetjelentés, kevéske értékeléssel, miszerint itt tartunk most. Elsőre talán kevésnek tűnhet, de valójában nem az: hangulatai, történetei beszédesek és tetszetősen személyességgel elmeséltek, még ha a sok kézi kamerázást funkciótlannak, és alkalmasint kifejezetten idegesítőnek is találjuk. Szabó deklaráltan nem akart sokkal többet, mint elmondani pár (egymástól független) sztorit abból a sok ezerből, amik az elmúlt időkben vele estek meg – és körülötte történtek. Még ha ezek (első blikkre) nem is túlontúl nagy formátumúak: hétköznapi helyzetek hétköznapi konfliktusai. De hát ez van, ez volt (és maradt) itt. Minden magyarázat nélkül.

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

Ebből következően sok minden bízatik a néző fantáziájára, ami nem minden esetben szerencsés, illetve gondok mutatkoznak a történetek arányaival (nem indokolt az egyik hosszúsága a másik rövidsége ellenében) és a képi megoldásokkal is. Azonban a Papírrepülők „röpíve” szépen kirajzolja Szabó tehetségét, miszerint érdemes filmekben gondolkodnia. De hogy valóban tud-e élni a talentumával, azt majd a második nagyjátékfilmje dönti el.

Papírrepülők

színes, magyar dráma, 94 perc, 2009, rendező: Szabó Simon, szereplők: Bódi Eszter, Hőrich Nóra Lili, Sohonyai Péter, Szabó Simon, Znamenák István, Müller Fruzsina, Nacsa Kornél, Kis Domonkos Márk, Bánfalvi András, Csuha Bori, Vámosi Eszter, forgalmazó: Budapest Film,
honlap


Egy boltkóros naplója

Ugyan nem a mostani nagy gazdasági világválság miatt került anyagi csődbe, de a behajtóktól menekül az ifjú és csinos Rebecca Bloomwood. Ugyanis a 25 éves lány vásárlásmániában szenved – vagyis hogy pont nem szenved: élvezi –, amihez azonban csak a birtoklásvágya adott, a pénze nem. A totális krachja szélén kénytelen úgy dönteni, hogy munkát vállal egy pénzügyi tanácsadó lapnál.

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

Hamar ismert és elismert lesz közérthető, hétköznapi embereknek szóló tanácsadó rovata. Cikkei felkeltik egyik jóképű és ambiciózus kollégája, Luke figyelmét is a lány iránt. Kérdés, hogy fény derül-e Rebecca valódi motivációjára (menekülés a behajtók elől), és hogy van élete a shoppingoláson túl is (azazhogy mennyit ér a szerelem)?

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

A remekbeszabott Muriel esküvője című romantikus komédia rendezője, P. J. Hogan Sophie Kinsella azonos című regényét dolgozta vászonra – Tracey Jackson, Tim Firth és Kayla Alpert forgatókönyvírói segédletével –, aminek eredménye egy öszvér lett, valahol félúton a Szex és New York-, illetve Az ördög Pradát visel-mentalitás és jelensége között.

A film azonban nem lélegzik, döcög – és nem hatnak a fordulatai, a karakterei és a viccei sem. A főszereplő Fisher játéka és személyisége azonban annyi elevenséget (és bájt) sugároz, hogy valahogy nem tudunk haragudni a hibákra, és a maga (magunk) módján még élvezzük is a filmet.

Egy boltkóros naplója

színes, szinkronizált, amerikai romantikus vígjáték, 104 perc, 2009, rendező: P. J. Hogan, szereplők: Isla Fisher, Hugh Dancy, Krysten Ritter, Joan Cusack, John Goodman, Kristin Scott Thomas, Lynn Redgrave, John Lithgow, forgalmazó: Fórum Hungary Filmforgalmazó Kft.,
honlap

Dragonball – Evolúció

A legendás japán képregény-, majd rajzfilmszéria élő szereplőkkel történő megfilmesítésére vállalkozott az ezúttal producerként is közreműködő távol-keleti sztárszínész, Chow Yun-Fat és az amerikai James Wong rendező. A Dragonball – Evolúció című film alapja ugyanis egy kultikus tiszteletnek örvendő manga-, illetve animesorozat, Toriyama Akira Dragon Ball című rajzszériája, ami a japán Weekly Shounen Jump magazinban jelent meg 1984 és 1995 közt. (2000-ben az Amerikai Egyesült Államokban a manga két képregénysorozatban látott napvilágot: Dragon Ball és Dragon Ball Z.)

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

A Dragon Ball Son Goku életét követi nyomon. A gyermekkori éveitől kezdve nagyapakoráig. Kalandjai során rengeteget harcol, és állandóan képezve magát végül a világ legerősebb harcművészévé válik, miközben számos harcos barát és ellenség viszi előrébb a történet fonalát. A híres és egyetlen kívánságot teljesítő (valójában: „világuralmi”) sárkánygömbök részei ugyan a sorozatoknak, azonban nem sokszor játszanak döntő szerepet a cselekmény alakulásában. A hét darab mágikus labdacs szétszórva található a világban. Amikor összegyűjtik azokat, megidézhető lesz Shen Long, a mesés sárkány, aki teljesít egy kívánságot. Miután valóra válik az óhaj, a gömbök újra szétszóródnak, és egy álló évig nem lehet őket újra használni. A tizenhat éves „feltaláló lánynak”, Bulmának sikerül készítenie egy „sárkányradart”, hogy könnyebben a gömbök nyomára akadjanak.

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

A filmben is ez a lényeg: a gimiben lúzerként elkönyvelt Son Gokut nagyapja már kiskora óta trenírozza, merthogy nagy feladatra hivatott: meg kell mentenie a világot. Mert a gonosz – ez esetben Lord Piccolo – fel- és előtámad kényszerű rejtekéből (hiába is zárta oda ezer esztendeje hét legendás harcos), és az emberiségre fenekedik. Ehhez egy mágikus napfogyatkozásra és a hét sárkánygömbre van szüksége. Goku a kissé kelekótya harcművésszel, Roshi mesterrel, a feltaláló lánnyal, Bulmával, a Han Solót idéző anyagias tolvajjal, Yamchával és a pofozkodásban is járatos szerelmével, Chi Chivel az oldalán igyekszik ebben megakadályozni.

A Chow Yun-Fat produceri bábáskodása alatt készített projektet James Wong nem tudta fogyasztható filmmé rendezni. (Igaz a forgatókönyvet ezúttal nem ő írta. Hanem a jobb Robbanófejek és a gyengébb Bűnözésben profi szerzője, Ben Ramsey.) A sorozat rajongói a filmet unalmasnak és bugyutának fogják találni, akiket pedig érintetlenül hagy ez az univerzum (és valahogyan mégiscsak betévednek a filmre), egész egyszerűen nem fogják érteni, hogy mi történik.

Dragonball – Evolúció

színes, szinkronizált, amerikai fantasy–akciófilm, 89 perc, 2009, rendező: James Wong, szereplők: Justin Chatwin, Chow Yun-Fat, Emmy Rossum, Joon Park, Jamie Chung, James Marsters, Randall Duk Kim, forgalmazó: InterCom Nemzetközi Kulturális Szolgáltató Zrt.,
honlap

Gomorra

A fiatal olasz író, Roberto Saviano nevét onnan ismerheti a hazai közönség, hogy könyvet írt a nápolyi maffiáról, aminek következtében a bűnözők halálosan megfenyegették, miszerint szórólapoknál hosszabb szövegek írásába (és olvasásába) ne nagyon fogjon…

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

A meggyilkolással megfélemlített Saviano könyvéből Matteo Garrone író-rendező (forgatókönyvíró társai: Gianni Di Gregorio, Massimo Gaudioso, Maurizio Braucci, Ugo Chiti) forgatott dokumentumfilm-hitelességű mozit. A múlt héten véget ért idei Titanic Filmfesztiválon Magyarországon már debütált darab teljes egészében mellőzi a Keresztapa-trilógia és a Maffiózók tévésorozat gengszterromantikáját, nyersen, esettanulmányszerűen mutatva be a camorra (a nápolyi és Scampia kikötői környéke maffiája) működési mechanizmusát és mentalitását. Szenvtelensége üt.

A helybéli (nápolyi) amatőr szereplőkkel forgatott film öt cselekményszálon mozog: Francóén, az illegális szemételhelyezésben utazó gátlástalan „üzletemberén”, Don Ciróén, a bűnözők könyvelőjén, Pasqualeén, a szabóén, aki egész életében havi félezer euróért szabta a ruhákat, amikből aztán az Oscar-díjátadón ismert fel egyet, a kamasz Totóén, aki ételhordó fiúból maffiózóvá akar válni vagy a két ostoba, Sebhelyesarcú-rajongó lúzerén – Marco és Ciro –, akik azt hiszik, büntetlenül lenyúlhatják a maffia fegyvereit és kábítószerét. A szálak szimultán haladnak, nem csúsznak egymásba, közös vonatkozási pontjuk „mindössze” Nápoly és a camorra.

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

A rendezőnek döntenie és szelektálnia kellett (a két éve állandó rendőrségi védelem alatt álló) Saviano leleplező botrányműve kapcsán, hogy mit filmesít meg, és mit hagy el, mivel a könyv alapvetően az oknyomozó újságíráshoz hasonlít, nem fikciós szöveg. Tömérdek részlet, név, technika derül ki belőle, viszont emberi történet annál kevesebb. Döntése helyességét igazolhatja – a közönség fokozott figyelme mellett – a filmes szakma elismerése: a Gomorra Cannes-ban megnyerte a versenyt, ahogy az Európa Filmdíjat is, illetőleg BAFTA-ra és Golden Globe-szoborra is jelölték.

A Gomorra esetében a hitelességet az eredeti helyszínek, a gettószerű paneltelepek kézi kamerás látványa és az amatőr színészek szavatolják. A helybéliekből verbuvált szereplőgárda egy része önmagát adja – olyan valósághűen, hogy a hírek szerint a film gengszterfigurái közül a bemutató óta többeket letartóztattak, miután kiderült, a valóságban is tagjai a camorrának.

gomorra

színes, feliratos, olasz–francia dráma, 137 perc, 2008, rendező: Matteo Garrone, szereplők: Salvatore Abruzzese, Salvatore Ruocco, Simone Sacchettino, Vincenzo Altamura, Vincenzo Fabricino, Gianfelice Imparato, Maria Nazionale, Toni Servillo, Salvatore Cantalupo, Marco Macor, Ciro Petrone, forgalmazó: Szuez Film Kft.,
honlap

Halálos iram

A Halálos iramban-hármas az idők folyamán egyre inkább elszürkült és lapossá vált. Ezt pontosan tudja a harmadik felvonást rendező Justin Lin is. A márkanév felélesztéséhez (más szóval: a pénzcsináláshoz) életet, elevenséget és lendületet kellett lehelni a sorozatba. Úgyhogy a negyedik film (nyolc évvel az első részt követően) összeszedte az eredeti (fő-) szereplőgárdát, az elszürkülő Paul Walker mellé odatették Vin Dieselt. Az alkotók azt mondják: a Halálos iram méltó – minőségi – zárlatként készült el, de nekünk valahogy az érzésünk az, hogy erre a filmre éppen a folytatások miatt mutatkozott szükség.

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

A „történet” szerint Los Angelesben újra összefut a szökevény exfegyenc Dom Toretto és Brian O’Conner FBI-ügynök, a viszályuk újból fellángol. Ám amikor egy közös ellenséggel találják szemben magukat, az ifjúurak kénytelenek megbízni egymásban. S ismét vállat a vállnak vetve küzdeni – és száguldva kormányozni. A nyerő páros nem ismer lehetetlent a volán mögött, legyen szó akár kamionkonvojok kifosztásáról, akár hajmeresztő akciókról az alagútban stb.

Mozikba röppent  Papírrepülők 1

Egy ilyen film akkor jó, ha nem moralizál és nem agyaskodik, hanem nagy robajjal pörög. Ha robognak a verdák – és feszülnek a női hátsók és mellsők. Itt azonban megesik, hogy a filmesek azt gondolják, gondolkodniuk kell, pedig nem, nincs szükség itt semmi másra, csak látványos autós üldözésekre és verekedésekre.

Tempó kell, nem a kidolgozottság, és amikor Lin hagyja is száguldani a filmjeit, és a szereplőknek egyszavas káromkodásokra-beköpésekre szűkül a szövegük, láss csodát: a film működni kezd. Ezt vártuk tőle, ezért szeretjük.

Halálos iram

színes, feliratos, amerikai akciófilm, 107 perc, 2009, rendező: Justin Lin, szereplők: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, Laz Alonso, Gal Gadot, John Ortiz, Sung Kang, forgalmazó: UIP-Duna Film,
honlap

Ajánlott videó

Olvasói sztorik