Nagyon markánsra sikeredett az új Toyota Avensis eleje, számos érdekes részlet került rá. Az első fényszórók nagyon hátranyúlnak, a bura vége majdnem az izmosan kiszélesedő kerékjárati ív alatt lévő első kerék középpontjáig nyúlik be a sárvédőbe. Karakteresebbé vált a hűtőmaszk, agresszívebb a lökhárító, az autó oldalán pedig határozott váll fut végig – az új Avensis sokkal frissebb és modernebb hatást kelt, mint a kifutó modell. Az utastérben már nem láthatunk ilyen mértékű változásokat, a belső kialakítás leginkább a kompakt Aurist juttathatja eszünkbe, de az Avensis lényegében megmaradt olyan józan autónak, amilyen volt.
Ezzel szemben nagyot lépett előre műszaki tartalmában. A Toyota korábban is gyakran élt már azzal az eszközzel, amit a technológia demokratizálódásának nevez. Ez annyit tesz, hogy a drága prémiummodellek (esetünkben elsősorban a Lexus autóiról van szó) egyes műszaki megoldásai lassan bekerülnek a kedvezőbb árú kocsikba is. Így az új Avensisben lesz adaptív első fényszóró rendszer (i-AFS), kormányzási asszisztenssel együttműködő menetstabilizáló elektronika (VSC+), valamint a PCS nevű, baleset előtt működésbe lépő rendszer is. Utóbbi – miután érzékeli, hogy az ütközés várhatóan már nem kerülhető el – megfeszíti a biztonsági övet az elöl ülők testén, és vészfékezést hajt végre, hogy csökkentse a becsapódás erejét.
Az nem változott az Avensis és a Toyota esetében, hogy az Európának szánt modelleket továbbra is a Franciaország déli részén, Nizza mellett működő formatervezési központ rajzolja meg, illetve hogy az Avensis marad a márka európai zászlóshajója. Az Avensis harmadik generációja a korábbinál élvezetesebb menetteljesítményeket ígér, ebben szerepe van a feszesebb felfüggesztésnek, a közvetlenebb kormányzásnak, illetve a tovább finomított rugózásnak. Ami a motorpalettát illeti, a dízelek szerepe legalább olyan fontos lesz, mint a benzineseké. A kétliteres, gázolajos motor kétféle teljesítményfokozattal szerepel majd az új Avensisben (136 és 150 lóerő), a csúcsmodell továbbra is a 180 lóerős, 2,2 literes gép lesz. A benzinesek terén lesz újdonság, hiszen az 1,8 literes erőforrás 125 és 147 lóerős változatban is választható lesz. Utóbbinál alig valamivel erősebb, viszont közvetlen befecskendezésű a 2,0 literes, 152 lóerős benzinmotor. Ami viszont ismét kimaradt a kínálatból: nem lesz hathengeres motor, illetve egyelőre nincs hír arról sem, hogy bármelyik dízelmotorhoz lehetne automatikus váltót társítani.