Élet-Stílus

Brazil Nagydíj: kit érdekel már Schumi?

Vasárnap az interlagosi pályán kiderül, hogy ki lesz a Forma-1-es világbajnok. A konstruktőri cím már eldőlt, ám aligha emiatt rágták tövig körmüket a szurkolók. A tavaly visszavonult hétszeres világbajnokra már szinte senki nem emlékezik, olyan izgalmas volt az idei szezon.

Kapcsolódó linkek

forma1.lap.hu
sport.lap.hu

A bajnok Ferrarinál negatív évet könyvelhetnének el – amennyiben nem Kimi Räikkönennek hívnák az idei világbajnokot. Erre a papírforma alapján a legkevesebb az esély, a finn sanszát viszont növeli, hogy amellett, hogy a brazil aszfaltcsík a maranellóiaknak kedvez inkább, az időjárás is mellé szegődhet.

Nyári napsütésben

A hidegvérű “rokon” ugyanis bevallottan ódzkodik az esős versenyektől – nem mintha a nedves pályákon teknősbéka-gyorsaságú lenne – de az előrejelzések szerint hétágra sütő nap asszisztál majd a triumvirátus utolsó leszámolásához.

A pénteki szabadedzésekre ugyan a nedves idő sem kizárt, de a brazil Climatempo csütörtöki „jóslata” alapján Sao Paulo régióját szombaton, azaz a létfontosságú időmérőn, illetve a vasárnapi futamon elkerülik majd a felhők. A kisebb árvizekkel felérő interlagosi átfolyásoktól tehát nem kell tartaniuk a versenyzőknek, s az abroncsszállító Bridgestone jelezte is, hogy az újraburkolt versenyfelületre a „Monaco-stílusú” puha keverékkel készül.

A végső sikerre még három pilóta esélyes: Lewis Hamilton és Fernando Alonso a McLaren-istállóból, valamint Räikkönen.


Brazil Nagydíj: kit érdekel már Schumi? 1

A három esélyes: Räikkönen, Alonso és Hamilton (AFP)


A McLaren két ásza között rendkívül feszült a viszony. A pilóták, ha módjuk nyílt rá, alaposan befűtöttek a másiknak – szavakkal és olykor tettekkel is -, így azután még az is előfordulhat, hogy nevető harmadikként a finn kerül ki győztesen a harcból.
“A pálya új számomra, de remélem, megszerzem a szükséges pontokat. A megérkezésem után az lesz az első dolgom, hogy az aszfalt minden centiméterét áttanulmányozzam. Az idén gyönyörű eredményeket értem el a csapatommal, remélem, Interlagosban sem lesz másképp” – mondta a lelki munícióért az egykori nagyság, Ayrton Senna sírjához is elzarándokoló Hamilton.

Szeressük egymást, gyerekek…

A két rivális az életbevágó futam előtt természetesen cáfolta a fagyos viszonyt. Egymásra licitálva próbáltak fátylat borítani a múltra; a kétszeres világbajnok Alonsót hallgatva szinte testet öltött, amint a futam után vígan koccint ellenfele és egyben csapattársa végső sikerét ünneplendő (vagy mindez fordítva). Nos, erre azért nem ajánlatos mérget venni.


Brazil Nagydíj: kit érdekel már Schumi? 2

Ugye mi jó barátok vagyunk? Alonso és Hamilton körül minden csupa mosoly (AP)


A már-már bohózattá alacsonyuló adok-kapok ráadásul túlnőtte a két főszereplőt, sőt, a paddock világát is. A spanyol motorsport szövetség elnöke, Carlos García például azzal hozakodott elő, hogy megérti, hogy a brit csapat (nota bene: McLaren) és a brit szurkolók egy angol sikeréért szorítanak, ám „az mégis ironikus, hogy a brit rasszisták is egy félvér elsőségéért fohászkodnak majd”.

A „félreértett” Garcia természetesen szánta-bánta-visszavonta és elhatárolódott, a nemzetközi szövetség testülete mégis vizsgálatot rendelt el a FIA spanyol alelnöke (!) ellen. Az Alonso-Hamilton kapcsolatról árulkodik az is, hogy a német Bild bulvár-sportlap információi alapján kiderült, az olasz Fabrizio Borra személyében a címvédő stábja külön megfigyelőt kért a nemzetközi szövetségtől. Utóbbi folyamatosan ellenőrizné, nem manipulálják-e a wokingi istálló szerelői Alonso autóját.

Borra amúgy a világbajnokságot követőknek sem ismeretlen – ő volt az a „technikai személy”, aki a magyarországi futamon az edzésen bemutatott „spanyol-védelmet” a pálya mellett ácsorogva rádióján levezényelte. Alonso kérését természetesen Carlos García tolmácsolta Max Mosley FIA-elnöknek, igaz, később az interlagosi sajtótájékoztatón a világbajnok jelezte, hogy nem ért egyet a lépéssel, ám „mindez nem rajtunk múlik. Semmi szükség erre a boksz-utcában.”

Alonso ismételne, Räikkönen a mázlira vár

A diplomáciai intrikákban és a pszichikai hadviselésben az ebbéli tehetségét tavaly is kamatoztató (beszólások a szerinte nem elég segítőkész Renault-nak, a nem elég előzékeny Giancarlo Fisichellának és a sportszerűtlen Michael Schumachernek címezve) spanyol a dörzsöltebb, készülődése ugyanakkor érthető, hisz ő indul a második sansszal. Ráadásul hátra is figyelnie kell, hisz mindössze három pont az előnye Räikkönennel szemben, s száraz pályán az északi a leggyorsabb közülük. Persze, ha a motorgyilkos finn alatt nem füstöl el a Ferrari.
“Rajtam nem fog múlni, ami tőlem telik, megteszem. A pálya hallatlanul gyors. Nagyon szép emlékek fűznek a brazil viadalhoz: tavalyelőtt Interlagosban nyertem először világbajnokságot és egy éve másodszor is itt ünnepelhettem” – fogalmazott Alonso.


Brazil Nagydíj: kit érdekel már Schumi? 3

Egyikük vasárnap estére bánja ezt az évet: Alonso és Hamilton (Getty)


2006-ban Alonso tanárian őrizte második pozícióját, ám a futam szempontjából szerencséje is volt, hisz a vb-álmainak egy versennyel korábban, vezető helyről motorhiba miatt búcsút intő Michael Schumacher jókora hátránnyal kezdhette a felzárkózást. A mázli az, amire ezúttal a német utódjának, Kimi Räikkönennek lenne szüksége – a finn ugyanis szimpla győzelemmel nem érhetne révbe, ha mögötte a Mclarenek szépen levajazzák a dobogót.
“Egy kis szerencsével én is lehetek a befutó” – így a lakonikus Räikkönen.

Egy kis történelem

Egy szó mint száz. Az esélyesség egyenesen arányul a pontverseny állásához, de aligha ezzel robbantanak majd bankot a William Hillnél. Technikai sport esetén a sansz egy rázókövön leragadthat, s a fő favorit Hamilton ellen legyez a történelem: 21 esztendővel korábban, 1986-ban honfitársa, a pechvogel Nigel Mansell hasonló szituációban bukott úgy, hogy üldözője, a francia Alain Prost lett a világbajnok.

Az utolsó futamra Mansell hatpontos előnnyel érkezett (a brit 70, a francia 64, míg a brazil Nelson Piquet 63 ponttal rendelkezett). A versenyen Prost vezetett, de Mansell biztosan őrizte vb-koronával egyenértékű második helyét. A végén viszont defekt miatt kiesett, Prost nyert Piquet előtt, vagyis az összetettet addig vezető angol elvesztette a címet.

—-A pálya; korábbi győztesek; többszörös világbajnokok—-

A pálya

Az 1973-ban épült pálya hossza 4,309 km, a viadal 71 körös (305,909 km) és az elérhető legnagyobb sebesség 325 km/ó. Az óra járásával ellentétes menetirányú aszfaltcsíkon 13 kanyar nehezíti a pilóták dolgát. Előzésre elvileg a 154 km/órával is bevehető balos Landi-kanyar előtti lassító, a jobbos Pinheirinho-sikán előtti rész (76 km/ó), a Bico de Pato hajtűkanyar bevezető szakasza (72 km/ó), a balos Juncao gyorskanyar (130 km/ó), illetve a célegyenes (309 km/ó) alkalmas. Tavaly az első helyről induló (1.10.680-as idejével honfitársa, Rubens Barrichello 2004-es 1:10.646-os körrekordját megközelítő) brazil Felipe Massa nyert Alonso és Jenson Button előtt. A versenyen elért legjobb időn a kolumbiai Juan-Pablo Montoya nevéhez fűződik (1:11.473).


Interlagos
Befejezve:
1973
Első nagydíj: 1973. február 11.
Befogadóképesség: 119 000
Cím: Rua de Glória 290, 20241-180 Brazil
Kanyarok: 01. – Senna, 02. – Sol, 03. Ch. Landi, 04. – Reta Oposta, 05. – Laranjinha, 06. – Pinheirinho, 07. – Bico de Pato, 08. – Mergulho, 09. – Juncao, 10. – Café.


Brazil Nagydíj: kit érdekel már Schumi? 4


Az elmúlt 15 év interlagosi győztesei:
2006: Felipe Massa (Ferrari)
2005: Juan-Pablo Montoya (McLaren)
2004: Montoya (Williams)
2003: Giancarlo Fisichella (Jordan)
2002: Michael Schumacher (Ferrari)
2001: David Coulthard (McLaren)
2000: M.Schumacher (Ferrari)
1999: Mika Häkkinen (McLaren)
1998: Häkkinen (McLaren)
1997: Jacques Villeneuve (Williams)
1996: Damon Hill (Williams)
1995: M.Schumacher (Benetton)
1994: M.Schumacher (Benetton)
1993: Ayrton Senna (McLaren)
1992: Nigel Mansell (Williams)


Brazil Nagydíj: kit érdekel már Schumi? 5

Tavaly Felipe Massa nyerte a futamot (AP)


Többszörös világbajnokok

A többszörös világbajnokok listája:
7: Michael Schumacher (német – 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
5: Juan Manuel Fangio (argentin – 1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
4: Alain Prost (francia – 1985, 1986, 1989, 1993)
3: Jack Brabham (ausztrál – 1959, 1960, 1966)
Niki Lauda (osztrák – 1975, 1976, 1984)
Nelson Piquet (brazil – 1981, 1983, 1987)
Ayrton Senna (brazil – 1988, 1990, 1991)
Jackie Stewart (brit – 1969, 1971, 1973)
2: Alberto Ascari (olasz – 1952, 1953)
Jim Clark (brit – 1963, 1965)
Emerson Fittipaldi (brazil – 1972, 1974)
Graham Hill (brit – 1962, 1968)
Mika Häkkinen (finn – 1998, 1999)
Fernando Alonso (spanyol – 2005, 2006)

—-Amikor az utolsó futam döntött; ki mikor világbajnok—-

Amikor az utolsó futam döntött

A Forma-1 történetében 24. alkalommal fordul elő, hogy a szezonzáró futam dönt az egyéni világbajnoki cím sorsáról. Az összeállításban az utolsó verseny előtti sorrend, illetve nagybetűvel a végső győztes neve látható.

1950, Olasz GP: Juan Manuel Fangio/Luigi Fagioli/GIUSEPPE FARINA
1951, Spanyol GP: JUAN MANUEL FANGIO/Alberto Ascari
1956, Olasz GP: JUAN MANUEL FANGIO/Peter Collins
1958, Marokkói GP: MIKE HAWTHORN/Sterling Moss
1959, Amerikai GP: JACK BRABHAM/Sterling Moss/Tony Brooks
1962, Dél-afrikai GP: GRAHAM HILL/Jim Clark
1964, Mexikói GP: Graham Hill/JOHN SURTEES/Jim Clark
1967, Mexikói GP: DENNIS HULME/Jack Brabham
1968, Mexikói GP: GRAHAM HILL/Jackie Stewart/Dennis Hulme
1974, Amerikai GP: EMERSON FITTIPALDI/Clay Regazzoni/Jody Scheckter
1976, Japán GP: Niki Lauda/JAMES HUNT
1981, Amerikai GP: Carlos Reutemann/NELSON PIQUET/Jacques Laffite
1982, Amerikai GP: KEKE ROSBERG/John Watson
1983, Dél-afrikai GP: Alain Prost/NELSON PIQUET/René Arnoux
1984, Portugál GP: NIKI LAUDA/Alain Prost
1986, Ausztrál GP: Nigel Mansell/ALAIN PROST/Nelson Piquet
1994, Ausztrál GP: MICHAEL SCHUMACHER/Damon Hill
1996, Japán GP: DAMON HILL/Jacques Villeneuve
1997, Európa GP: Michael Schumacher/JACQUES VILLENEUVE
1998, Japán GP: MIKA HÄKKINEN/Michael Schumacher
1999, Japán GP: Eddie Irvine/ MIKA HÄKKINEN
2003, Japán GP: MICHAEL SCHUMACHER/Kimi Räikkönen
2006, Brazil GP: FERNANDO ALONSO/Michael Schumacher
2007, Brazil GP: Lewis Hamilton/Fernando Alonso/Kimi Räikkönen?

Ki mikor világbajnok?

Huszonegy éve először fordul elő, hogy az idényzáró nagydíj előtt még hárman vannak versenyben a Forma-1-es világbajnoki címért. A legnagyobb esélye a végső sikerre az éllovas brit Lewis Hamiltonnak (McLaren-Mercedes) van, aki 107 pontot gyűjtött eddig és négy futamgyőzelemnél tart. Második helyen álló csapattársának, a címvédő spanyol Fernando Alonsónak 103 pontja és ugyancsak négy elsősége van.

A jelenleg harmadik finn Kimi Räikkönen (Ferrari) 100 pontot szerzett és öt diadalt aratott idén. A sors “formás” fintoraként akár mindhárman zárhatnak 108 ponttal, ez akkor következik be, ha Hamilton nyolcadik lesz Brazíliában (1 pont), Alonso negyedikként (5), Räikkönen pedig másodikként végez (8). Ebben az esetben a finn pilóta a világbajnok, több futamgyőzelmének köszönhetően.

Hamilton lesz a világbajnok, ha Interlagosban
– nyer vagy másodikként ér célba
– harmadik, negyedik vagy ötödik, és Alonso nem nyer
– hatodik vagy hetedik, míg Alonso legfeljebb harmadik, és Räikkönen nem nyer
– nyolcadik, míg Alonso legfeljebb negyedik, és Räikkönen legfeljebb harmadik
– nem szerez pontot, de Alonso legfeljebb ötödik, és Räikkönen legfeljebb harmadik

Alonso lesz a világbajnok, ha
– nyer és Hamilton legfeljebb harmadik
– második és Hamilton legfeljebb hatodik
– harmadik és Hamilton legfeljebb nyolcadik, továbbá Räikkönen nem nyer
– negyedik, Hamilton nem szerez pontot, valamint Räikkönen nem első vagy második

Räikkönen lesz a világbajnok, ha
– nyer és Hamilton legfeljebb hatodik, továbbá Alonso legfeljebb harmadik
– második és Hamilton legfeljebb nyolcadik, valamint Alonso legfeljebb negyedik

—-Menetrend, pontversenyek—-

A Brazil Nagydíj menetrendje
(magyar idő szerint):
Péntek:
14:00: 1. szabadedzés
18:00: 2. szabadedzés
Szombat:
15:00: 3. szabadedzés
18:00 időmérő edzés
Vasárnap:
18:00: futam

A pontversenyek állása:
Pilóták:
1. Lewis Hamilton (brit, (McLaren-Mercedes) 107 pont, 2. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Mercedes) 103, 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 100, 4. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 86, 5. Nick Heidfeld (német, BMW-Sauber) 58, 6. Robert Kubica (lengyel, BMW-Sauber) 35, 7. Heikki Kovalainen (finn, Renault) 30, 8. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) 21, 9. Nico Rosberg (német, Williams) 15, 10. David Coulthard (brit, Red Bull) 14, 11. Alexander Wurz (osztrák, Williams) 13, 12. Mark Webber (ausztrál, Red Bull) 10, 13. Jarno Trulli (olasz, Toyota) 7, 14. Sebastian Vettel (német, Toro Rosso) 6, 15. Jenson Button (brit, Honda) 6, 16. Ralf Schumacher (német, Toyota) 5, 17. Takuma Szato (japán, Super Aguri) 4,
18. Vitantonio Liuzzi (olasz, Toro Rosso) 3, 19. Adrian Sutil (német, Spyker) 1.

Konstruktőrök*:
1. Ferrari (már világbajnok) 186, 2. BMW-Sauber 94, 3. Renault 51, 4. Williams 28, 5. Red Bull 24, 6. Toyota 12, 7. Toro Rosso 8, 8. Honda 6, 9. Super Aguri 4, 10. Spyker 1.
*a McLaren-Mercedes összes 2007-ben szerzett pontját törölték az úgynevezett kémügy miatt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik