Élet-Stílus

A lopott kocsik lassítják a műszaki vizsgát

Május elseje óta szigorúbb műszaki vizsgáztatás van érvényben Magyarországon. A központi nyilvántartóval összekötött rendszer révén közel nyolcvan lopottnak hitt autót találtak mostanáig.

Ipolyi-Keller Imre, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) stratégiai és módszertani igazgatója a vizsgákon lebukott autók számáról a FigyelőNetnek nyilatkozva elmondta; őket is meglepte a napi 3-4 autó lebukása, amely az elmúlt héten elérte a 71-et, egy hónap alatt. Hozzátette: sok esetben egyszerűen arról volt szó, hogy a korábban lejelentett elveszett rendszámokat a központi nyilvántartó rendszere alapján körözöttnek tekintik, így előfordulhat, hogy a kliens a vizsgán, mint a rendőrségi regisztrációban szereplő autóként találkozik saját kocsijával.

Ebben az esetben egyébként, amikor egy „lopott” gépkocsit talál a rendszer, az automatikusan értesíti rendőrséget. A közlekedési hatóság azonban nem foglalja le a járművet, engedik azt a tulajdonosnak tovább használni, nyilvánvalóan ezt neki, a hatóságokkal a későbbiek során tisztáznia kell.


A lopott kocsik lassítják a műszaki vizsgát 1

Itt is szükség lesz eredetvizsgára (fotó:mti.hu)


Az új a nyilvántartóval összekötött rendszer egyébként először egy adategyeztetést végez, ami egy 30 másodperces folyamat, ha ezen, bármilyen jellegű eltérés mutatkozik, akkor kerül sor a hosszított eljárásra. Ilyen eset például, amikor a gépkocsi még nem esett át eredetiség vizsgálaton vagy körözés alatt áll a gépjármű. Tapasztaltok alapján, ilyen módon minden 100 autóból 10-12-t kell jobban megvizsgálni – mondta el Ipolyi-Keller Imre. Az új rendszer révén mostantól nem kaphat műszaki vizsgát az a jármű sem, melyet nem látott vizsgabiztos és kiszűri az új technika azt is, ha egy megbukatott autót az elmeszelés után megpróbálnak újra, változtatások nélkül átcsúsztatni a vizsgán.

Sorban állás helyett

Mint azt Ipolyi-Keller Imre elmondta június elsejétől virtuálisan kétsávossá tették a vizsgáztatást oly módon, hogy azok a vizsgázók, akik ezt máshol nem, csak a közlekedési hattóság belső telepein tehetik meg, előbbre sorolják. Ilyenek a taxisok, a nemzetközi forgalomban résztvevő kamionosok, oktató-gépkocsik tulajdonosai. Ők viszonylagosan rövid, 1 maximum 2 hetes várakozással szinte biztosan kapnak vizsgaidőpontot.

A másik csoportba tartozó polgári autósoknak, inkább azt tanácsolják külsős helyszíneken érdemes a vizsgát bonyolítani, ahol lényegesen kevesebbet kell várni, mint a közlekedési hatóság saját telephelyein. Mint azt elmondta Ipolyi-Keller Imre, a május 30-i záráskor az elmúlt hónapban 125 000 gépkocsi műszakiztatását folytatták le, ami megfelelt az általuk, az évre vetített ütemezésnek.

Korábban sok gondot okozott az is, hogy rengetegen, a sorban állás elkerülésére, több helyre is bejelentkeznek. Ennek kiszűrésére elkészült az a program, amellyel fel tudnak majd szabadítani időpontokat – azokra elsősorban olyanokat fognak behívni, akiknek fontos, hogy mielőbb meglegyen a vizsgájuk – mondta el az NKH stratégiai vezetője. A rendszer emellett, ezentúl, csak egyetlen helyre fogad majd el foglalást, ha változtatni szeretnének a vizsga helyszínen, a megelőzőt töröltetni kell.

Csak a “problémás” drágább

A forgalomba helyezés előtti, illetve az időszakos műszaki vizsgálat díja személygépkocsi esetében változatlanul 7700 forint. Sikeres műszaki vizsgálat esetén a műszaki adatlap kiadásának díja 1190 forint, az érvényesítő címke kiadásáért 420 forintot kell fizetni. Ha integrált vizsgálat szükséges, akkor az 7200 forintos többletköltséggel jár.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik