Élet-Stílus

Először Budapesten a reggae és dub atyja

Kerüljük a nagy szavakat: 2007 februárjában zenetörténeti eseményre kerül sor Budapesten, az A38 Hajón: hosszú és kanyargós pályafutásának első magyarországi fellépését prezentálja a roots reggae és a dub szülőatyja, a szent őrült producerzseni, Lee ’Scratch’ Perry, akinek hatása és nagysága csak Bob Marley-hoz mérhető.

Kevés olyan alapvető személyisége van a reggae muzsikának, mint az 1936-ban született – tehát immár 70 éves – Rainford Hugh Perry. Már a gyökereknél ott volt a fellegvárban: producer-karrierjének kezdőlépéseit a legendás Studio One-ban tette meg, hogy némi kitérők után 1968-ban létrehozza saját labeljét, az Upsetterst.

Az Upsetters kiadó – és persze Perry – nevéhez fűződik a roots reggae, e laza, lüktető basszusmenettel operáló, és a skát meg a rocksteadyt felváltó, ízig-vérig jamaikai műfaj kialakítása. Az Upsetters és az azonos nevű együttes röpke három év alatt tomboló népszerűségre tett szert, nem csupán Jamaikában, hanem Nagy-Britanniában is, és Perry volt az első a tengerentúli reggae-sztárok közül, aki koncertturnén vett részt a szigetországban.

A hetvenes évek elején egy ismeretlen fiatalember kopogtatott az Upsetters ajtaján: egy bizonyos Robert Nesta Marley. Miután megpróbálta magához csábítani Perry stúdiózenekarát, ez utóbbi halálosan megfenyegette, ám a több órás tárgyalás – ki tudja, miféle tudatmódosítók hatására – barátságos vigyorgásba torkollott, és ezzel megkezdődött a reggae történelmének legnagyszerűbb együttműködése. Lee Perry produceri vezényletével Bob Marley igazi nemzetközi szupersztárrá és nemzeti ikonná vált. Az utak később elváltak, Marley leszerződött az Island kiadóhoz, Perry pedig folytatta azt, amihez a legjobban értett: az állandó megújuláshoz.

A hetvenes években létrehozott stúdiójában, a Black Arkban olyan előadókat fedezett fel, mint Max Romeo vagy Junior Murvin, és közben arra is volt érkezése, hogy saját lemezek sorát készítse, nem mellékesen King Tubbyval kialakítva a visszhangos, elszállós ritmusok nagy olvasztótégelyét, a dubot. Az összetéveszthetetlen Black Ark-hangzás sajátos védjegy lett, Perry bőséggel ontotta a jobbnál jobb lemezeket, miközben olyan csodálókra tett szert, mint Robert Palmer, Paul McCartney vagy a Clash.

Persze nem Perryről beszélnénk, ha az ívelő karriert nem döntötte volna romba: 1983-ban, máig tisztázatlan okokból saját kezűleg gyújtotta fel stúdióját, majd Angliába költözött. A nyolcvanas évek lényegében dühöngéssel, és pszichedelikus, befelé forduló zenék készítésével teltek, míg elérkezett az újabb, Perryre jellemzően szürreális fordulat. Feleségül vett egy gazdag svájci üzletasszonyt, és jelenleg Zürich melletti hanglaboratóriumában kotyvasztja munkáit. Mindenki legnagyobb meglepetésére visszatért a koncertezéshez is, és hatalmas sikerű koncertturnékkal tartja lázban Európát – erről egy 2006-ban DVD-n megjelent dokumentum- és koncertfilm, az Ultimate Alien is tanúskodik.

A klasszikus reggae és a dub legnagyobb élő alakja, az excentrikus és zseniális Lee ’Scratch’ Perry első magyarországi koncertje az A38-on, február 9-én kötelező feladvány, nem csupán a reggaekedvelőknek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik