Élet-Stílus

F1: izgalmak az utolsó körig

Az elmúlt évek egyik legizgalmasabb idényét izgulhattuk végig, amelyet két kiemelkedő képességű pilóta – Michael Schumacher és Fernando Alonso – csatája fémjelzett. Tulajdonképpen mind a ketten megérdemeltek volna a vb-címet a szezon végén: Schumacher ismét elképesztően gyors volt, Alonso pedig bebizonyította, hogy 2005-ben nem véletlenül lett minden idők legfiatalabb világbajnoka.

A Ferrari a 2005-ös mélyrepülése után összekapta magát, ismét versenyképes autót rakott Schumacher alá, de természetesen a Renault-nál sem pihentek és Fernando Alonso egy fantasztikus hajrával végül bebiztosította magának a második vb-győzelmét.

A szezon sokat sejtetően indult, az első bahreini futamon a két klasszis gyakorlatilag végig egymás mögött autózott, de sajnos az utóbbi évek hagyományaihoz híven ismét a egy jobban időzített boxkiállás, és nem egy parádés előzés döntötte el az elsőség kérdését. A végeredménynél is fontosabb volt azonban, hogy a mezőny egyik legtehetségesebb pilótájának tartott Kimi Räikkönen az utolsó helyről behozta a McLarent a dobogóra.

A mezőny fölé nőttek

A finn pilóta évek óta nagy reményekkel rajtolt, de a technika rendre keresztül húzta a számításait. A Bahreinben mutatott teljesítménye után sok pártatlan szurkoló bízott abban, hogy Räikkönen megszoríthatja a két favoritot, de a következő hónapokban kiderült, a McLarennél nem sok minden változott. Ezzel gyakorlatilag ismét kétszereplőssé

Búcsúzik a hétszeres bajnok

Szinte minden létező rekordot (vb-címek, futamgyőzelmek, pole-pozíciók, futamok, dobogós helyezések, leggyorsabb körök, vb-pontok stb.) megdöntött a német pilóta a Forma-1-ben töltött 15 éve alatt. Rengeteg rajongót szerzett magának a maximalista hozzáállásával, és a nem mindennapi adottságaival. Akadtak azonban szép számmal olyanok is, akiknek nem tetszett, hogy gyakran igencsak vitatott manöverekkel próbálta magát kedvező helyzetbe hozni. Elég ha csak a monte carlói időmérőn bemutatott kicsúszására gondolunk. Mindezek ellenére nem férhez ahhoz kétség, hogy minden idők egyik legjobb pilótája intett búcsút az F1-nek.

vált a Forma 1: Alonso és Schumacher a 18 futamból 14-et megnyert, a maradékon Felipe Massa (2), Giancarlo Fisichella (1) és Jenson Button (1) osztozott. A két esélyes dominanciáját mutatja az is, hogy 11 alkalommal ők végeztek a második pozícióban.

Räikkönen a 2007-es szezonban bebizonyíthatja, hogy a képességei alapján a világbajnoki címért kellene versenyben lennie. Már a szezon elején azt rebesgették, hogy ő válthatja a visszavonuló Schumachert, és ezek a pletykák beigazolódtak, miután a német klasszis hosszas huzavona után az Olasz Nagydíj után bejelentette, hogy befejezi pályafutását. A finn lesz a következő idényben Felipe Massa csapattársa a Ferrarinál, és ha hamar sikerül beilleszkednie, és az istálló nem ragad be a rajtnál akkor méltó vetélytársa lehet Alonsónak.

Alonso duplázott

A spanyol címvédő úgy nyerte meg a második világbajnoki címét Schumacherrel a nyakában, hogy a szezon alatt végig rendkívülien kiegyensúlyozottan versenyzett, a legritkább esetekben hibázott. A szakemberek szerint a 25 éves csillag több szempontból is a fiatal Schumira hasonlít: elképesztően gyors, bátor és elhívatott, de leginkább azzal nőtt a némethez hasonlóan a versenytársak felé, hogy egy teljes versenyt képes maximálisan koncentrálva végigvezetni.

Sokan úgy gondolták, hogy a Renault nem ad meg minden támogatást minden idők legfiatalabb világbajnokának, hiszen már a szezon rajtja előtt eldőlt, hogy a következő évben eligazol a spanyol
F1: izgalmak az utolsó körig 1

Nem úgy sikerült a búcsú, ahogy szerette volna (EPA)

a McLarenhez. A csapat azonban nem hátrált ki a sztárja mögül, hiába nyilatkozta év közben Briatore, hogy örül Alonso távozásának. Még az sem akadályozta meg a címvédésben a spanyolt, hogy szezon közben többször is az volt az érzése az embernek, hogy a FIA a döntéseivel szép búcsút akart szerezni Schumachernek.

A pálya mellett

A Ferrari és a Renault rendszeresen szabálytalan fejlesztések alkalmazását vetette a másik szemére.

Az évad versenye

Sokak szerint az idei év legizgalmasabb versenyét augusztus 6-án Mogyoródon rendezték. A változó időjárási körülmények, rengeteg előzés, kisebb koccanások, végzetes mérnöki hibák tarkították a futamot, amelyet végül az örökös másodiknak elkönyvelt Jenson Button nyert meg. A két vb-esélyes önhibáján kívül nem tudta befejezni a futamot, remekül debütált viszont a lengyel Kubica, aki rögtön az első szereplése alkalmával pontokat szerzett a BMW-nek.

A vádaskodások már az első futam után elkezdődtek, a Renault szerint az olasz istálló kocsijainak hátsó szárnya, majd később az első légterelői jogosulatlan előnyt jelentettek. A FIA nem talált bennük semmi kivetnivalót, nem úgy mint a Renault légterelőiben, amelyeket 2005 szeptemberében egyszer már engedélyezett. A Hungaroringen Schumacher levágott egy kanyart minden következmény nélkül, amikor azonban Alonso Monzában az időmérőn állítólag feltartotta Felipe Massát azonnal büntettek.

A 2005-ös szezonhoz képest azonban más is kellett a drasztikus javuláshoz a Ferrarinál. A csapat mérnökeinek munkája mellett az is óriási lökést adott Schumacheréknak, hogy a Bridgestone behozta lemaradását a Michelinnel szemben. A francia gyártó fölénye fullasztó volt 2005-ben, száraz aszfalton a bridgestone-os csapatoknak gyakorlatilag nem volt esélye. A japánok több tízmillió eurósra becsült fejlesztései azonban bejöttek, és nemcsak behozták, hanem némileg be is előzték a riválist.

Felemás szezon

A szezon első felében a címvédő stabilan kezdett
F1: izgalmak az utolsó körig 2

Kubica gyorsan beilleszkedett (dpa)

: kilenc futamból hatot megnyert, és háromszor a második helyre hozta be a kék-sárga munkagépet. Becsúszott ugyan két Schumi-győzelem, de sokan arra számítottak, hogy a 2005-es szezonhoz hasonlóan ismét senki és semmi nem fogja veszélyeztetni a végső sikerét. A fordulatot a hétszeres világbajnoknak az indianapolisi futamon aratott győzelme hozta meg. Az addig hibátlanul működő Renault-istálló a német sorozatban aratott három győzelme után szokatlan módon hibákat követett el. A Hungaroringen az egyik szerelő bakizott, az Olasz Nagydíjon pedig olyat láthattak a nézők, amire csak szökőévekben van példa: a Renault-motor tíz körrel a futam leintése előtt elfüstölt. De a monzai verseny nemcsak emiatt vált emlékezetessé.

Schumacher a hazai pályán aratott diadal után vetett véget a találgatásoknak, és bejelentette, hogy a 2006-os szezon végeztével –bárhogy is végződjön az évad – visszavonul. Ekkor még úgy tűnhetett, hogy megszerzi nyolcadik vb-elsőségét a német, hiszen a következő kínai futamon is őt intették le elsőnek. Japánban azonban a sors furcsa fintoraként az ő motorja adta fel, és az első helyről kellett kiállnia. Az ötödik helyről rajtoló és szenzációsan versenyző Alonso élt a lehetőséggel, tíz pontot szerzett, és egy versennyel a szezon vége előtt tulajdonképpen megnyerte a vébét.

Mit hoz a jövő?

Az utolsó futamon Schuminak úgy kellett volna nyernie, hogy közben Alonso nem szerez pontot. A futamot a tizedik helyről kezdte a német, miután az időmérőn technikai problémái voltak. A búcsúversenyére alaposan felszívta magát minden idők legsikeresebb Forma-1-es pilótája, és sajnos egyre ritkábban látott parádés előzésekkel sorban lehagyta a riválisokat. Egy defekt azonban ismét visszavetette, de még így is sikerült az utolsó helyről visszakapaszkodnia a dobogó közelébe. Alonso senkitől sem zavartatva behozta a Renault-t a második helyre, és a végső elszámolást elnézve magabiztosan megvédte a címét.

Jövőre jóval nehezebb dolga lesz a kétszeres bajnoknak, hiszen ahhoz a McLarenhez igazolt, amellyel az elmúlt szezonban megesett az a szégyen, amire 1996 óta nem volt példa: a csapat egyetlen egy versenyen sem tudott nyerni. Nagy riválisa lehet Kimi Räikkönen a Ferrarinál, de nem szabad elfeledkezni a Schumi mögött méltatlanul háttérbe szorult Felipe Massáról, és a száguldó cirkusz fiatal reménységeiről. Robert Kubica (BMW), Lewis Hamilton (McLaren) vagy éppen a Heikki Kovalainen minden bizonnyal jó néhány meleg pillanatot szerez a rutinos versenyzőknek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik